Ny Audi e-tron GT (2024) med store opgraderinger lanceret
Audi er nu klar til næste generation af deres elektriske sportsvogn, e-tron GT. Denne gang tilbydes e-tron GT i tre varianter og der er store opgraderinger at finde under motorhjelmen.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Audis kraftigste bil nogensinde
Audi er nu klar med en ny udgave af den e-tron GT. Denne gang introduceres en vildere RS e-tron GT Performance, der yder hele 912 hk og kan klare 0-100 km/t på bare 2,5 sekunder. Den høje ydeevne gør den til den mest kraftfulde produktionsbil Audi nogensinde har bygget.
I stil med den nye Porsche Taycan, som e-tron GT deler platform (PPE) og komponenter med, er der både hurtigere opladning, længere rækkevidde og mere udstyr inkluderet.
Takket være forbedret cellekemi og et mere kompakt kølesystem har det været muligt at øge batteriets kapacitet fra 84kWh til 97kWh, samtidig med at vægten er reduceret med 9 kg. Det betyder, at rækkevidden i den nye e-tron GT er op til 605 km (WLTP).
De samme ændringer har gjort det muligt at hæve den maksimale opladningshastighed fra 270 kW til en top på 320 kW. Bilen er i stand til at opretholde en effekt på mere end 280 kW i meget længere tid – helt op til 70 % SOC. 10 minutters opladning skulle give 280 km rækkevidde.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Nu er der tre varianter af Audi e-tron GT
Denne gang er der også ny variantnavne og et tredje variant. Nu hedder de Audi S e-tron GT, the Audi RS e-tron GT, and the Audi RS e-tron GT Performance.
Basismodellen har firehjulstræk og 671 hk, men de to andre varianter har 845 hk og hele 912 hk. S e-tron GT har en tophastighed på 245 km/t, mens RS-modellerne fortsætter op til 250 km/t.
Indvendigt er den mest bemærkelsesværdige ændring det nye rat, som nu har både en flad top og bund og har berøringsfølsomme knapper. På RS-versionerne har det fået to knapper, der skifter køretilstand til en af de tre indstillinger, der kan tilpasses. De 14-vejs justerbare sportssæder, som tidligere var ekstraudstyr, er nu standard.
Som med Taycan bliver luftaffjedring standard i hele E-tron GT-serien, og der er to typer til rådighed. Standardopsætningen er et dobbeltventilsystem med to kamre, som siges at have et større justeringsområde end det nuværende, hvilket giver bedre komfort og mere kropskontrol. Et aktivt system, der fjerner krængningsstabilisatorer og i stedet bruger fire individuelle hydrauliske aktuatorer, er ekstraudstyr. I Comfort-tilstand kan det aktivt vippe karrosseriet ind i sving og modvirke krængning forårsaget af acceleration og opbremsning.
Se også: Bedste elbiler på vejene i Danmark
Billeder af ny Audi e-tron GT
Den grønne variant herunder er den nye topmodel, RS e-tron GT Performance.
Pris på Audi e-tron GT (2024)
Hvad koster den nye Audi e-tron GT og hvornår kommer den? Der er endnu ikke en dansk pris. Prisen i euro er dog kun en anelse dyrere end den nuværende model, og vi forventer derfor en pris fra lidt over 1 million kroner.
Audi oplyser, at den nye e-tron GT kan forudbestilles nu, men den er endnu ikke tilgængelig på det danske website. Den forventes at komme til Danmark i løbet af efteråret.
Se også: De billigste elbiler på vejene i Danmark
Alternativer til Audi e-tron GT
Er du fristet af en Audi e-tron GT? Det forstår vi udmærket. Men der er bestemt også spændende alternativer til Audi e-tron GT, som du bør have med i dine overvejelser. Det er for eksempel Porsche Taycan, Lotus Emeya og Maserati Grecale Folgore.
Se også: Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Ladeløsning med serviceaftale & elafgiftsrefusion
Find den bedste forsikring til elbil
Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet