Ny Porsche Taycan får endnu længere rækkevidde

Porsche er i fuld gang med udviklingen af næste generation af Taycan, der får både ny platform og en længere rækkevidde.

Ny Porsche Taycan får endnu længere rækkevidde

Der bliver ikke hvilket på laurbærrene hos Porsche, der allerede er godt i gang med udviklingen af den næste generation af Taycan. Blandt nyhederne i de kommende Taycan er en nyudviklet elektrisk platform og længere rækkevidde.

Se også: Priser, specifikationer og bedømmelser på populære elbiler

Ny platform skal tage Taycan til næste niveau

Porsche har netop løftet sløret for 2024-udgaver af Taycan, der kommer med store forbedringer – herunder en rækkevidde på knap 700 kilometer. På trods af det er Porsche godt i gang med at udvikle næste Taycan.

Taycan Manager of Charging and Energy Systems, Sarah Razavi, bekræftede i et interview med det australske magasin CarSales, at en ny Taycan allerede er under udvikling. Hun indrømmede, at J1-platformen, som også ligger til grund for Audi E-Tron GT, er blevet presset til det maksimale, og at Porsche er nødt til at finde på noget nyt.

Selvom det ikke er specificeret, vil den næste generation af Taycan måske skifte til en specialudgave af den allerede annoncerede SSP Sport-platform, der vil tjene som grundlag for en stor elektrisk SUV med tre rækker.

Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Sarah Razavi indrømmede, at J1-arkitekturen “helt sikkert har nogle begrænsninger”, og at målet for en opfølger til dagens Taycan vil være at opnå en større rækkevidde. I mellemtiden lover den reviderede model, der blev introduceret i februar, op til 678 kilometer WLTP-rækkevidde, forbedring på hele 35 procent i forhold til forgængeren.

Det er ikke umuligt, at næstegenerations Taycan vil blive den første Porsche med solid-state batteri. Solid-state batteri forventes at give elbilerne længere rækkevidde, hurtigere opladning og have større holdbarhed.

Se også: Specifikationer, pris og bedømmelse på ny Porsche Taycan

Et større batteri er måske ikke løsningen

Porsche kunne sagtens proppe et større batteri i, men det øger vægten på en i forvejen tung elbil. Her skal man huske på, at Taycan gerne skal være en hurtig og agil elektrisk sportsvogn.

Razavi nævnte, at ingeniørerne er nødt til at “at finde et sweet-spot” for ikke at ødelægge dens køreegenskaber Taycan, men samtidig opnå en længere rækkevidde.

Porsche har også netop lanceret Macan Electric, der er baseret på PPE-platformen (Premium Platform Electric). Den skal muligvis, sammen med den kommende premium SUV, fungerer som arvtager for Panamara, som muligvis ikke vil blive tilbudt som elbil.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Vi anbefaler:
Guide til opladning med ladeboks
Bedste ladeløsning på markedet
De fem bedste elbiler der kan leases for 4.000 kroner
De 5 bedste elbiler der kan leases for 5.000 kroner