Billigere BMW-elbiler på vej – i1 og i2 kommer i 2027 og 2028

BMW's Neue Klasse-platform vil blive brugt til en ny BMW i1-hatchback og en ny BMW i2, der skal erstatte BMW's første elbil, i3. De to elbiler kommer i henholdsvis 2027 og 2028.

Billigere BMW-elbiler på vej – i1 og i2 kommer i 2027 og 2028

Rygterne om en elektrisk BMW i1 og BMW i2 har svirret i luften i efterhånden nogle år, men først nu skulle BMW have givet grønt lys til lanceringen af de to nye elbiler. Det erfarer Autocar fra kilder tæt på den tyske bilproducent.

BMW i1 forventes at blive solgt som enten en hatchback eller en sedan og bliver lanceret i 2027, mens BMW i2 bliver en kompakt crossover, som også kan fås i en variant med coupé-design. Den vil lande på vejene i 2028.

BMW i2 skulle blive en efterfølger til BMW’s første elbil, i3, som blev lanceret i 2013, og som udgik i 2022.

Se også: Se BMW’s udvalg af elbiler i Danmark

Billigere elbiler på vej fra BMW

De to nye modeller, der allerede er under udvikling ved BMW’s udviklingscenter i München, vil blive solgt sammen med opdaterede versioner af de nuværende forbrændingsdrevne 1-serie og 2-serie, når de kommer senere i dette årti.

Det stemmer overens med BMW’s strategi om at lancere biler både med forbrændingsmotor og elmotor, men på forskellige platforme.

BMW’s mission med de to kommende elbiler er at give kunder adgang til billigere alternativer i BMW’s portefølje af elbiler. I dag koster BMW’s elbilmodeller mellem 420.000 og 1.594.497 kroner og med en gennemsnitspris på lige under 500.000 kroner.

Men BMW vil gerne nå de yngre bilkøbere, som måske hverken er klar til eller har midlerne til at købe en dyr elektrisk BMW i det nuværende prisleje. Men det skal de to kommende elbilmodeller lave om på.

Se også: Specifikationer, priser og billeder af BMW i4

Første modeller baseret på ny NBx-platform

Når BMW opdaterer 1-serien og 2-serien til at matche de kommende elbiler, vil de fortsat anvende den eksisterende FAAR-platform. Modsat hertil vil elbilerne blive bygget omkring den nye dedikerede Neue Klasse-elbilarkitektur, som BMW introducerede i marts 2024.

Neue Klasse-platformen understøtter et nyt 800 volt-batterisystem, som kan parres med én, to eller fire elmotorer.

Ifølge Autocar findes der to varianter af Neue Klasse-platformen: NBx til for- og firehjulstræk og NAx til bag- og firehjulstræk.

De kommende BMW i1 og i2 bliver de første BMW-modeller, der er baseret på NBx-platformen med enten forhjulstræk som standard eller firehjulstræk som ekstraudstyr.

I et forsøg på at opnå stordriftsfordele vil den elektriske BMW iX1 og Mini Countryman skifte fra den nuværende 400 volt FAAR-platform til den nye 800 volt NBx-platformen, forlyder det.

Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark med hinanden

Første Neue Klasse-elbil kommer i 2025

Neue Klasse-arktitekturen introducerer også nye højvoltsbatteripakker med nye cylindriske battericeller og en ny cellekemi, der giver meget bedre ydeevne.

Også interiøret gennemgår en markant forandring, hvor mere eller mindre alle dyder i bilbranchen er tænkt forfra.

Den første Neue Klasse-elbil fra BMW står fortsat til at blive lanceret i løbet af første halvår 2025. Det sker i form af en SUV baseret på konceptbilen Neue Klasse Vision X. BMW planlægger at lancere seks nye biler på denne elektriske arkitektur inden for de følgende 24 måneder.

Læs meget mere om de store forandringer, der er på vej i BMW’s elbiler med Neue Klasse-visionen, der tænker elbilen helt forfra – både indvendigt, teknologisk og udvendigt.

BMW i1 og i2: Pris i Danmark

Det er endnu for tidligt at sige, hvad BMW i1 og i2 kommer til at få af dansk pris. BMW 1-serien har en dansk pris fra 413.815 kroner, mens 2-serien koster fra 471.923 kroner.

Vi forventer, at priserne starter lige under de 400.000 kroner, da de skulle blive et billigere alternativ til den nuværende iX1, der koster fra 420.000 kroner.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Hvilken elbil er den billigste i Danmark?