BMW iX3 kommer i en endnu bedre udgave

BMW har afsløret, at der kommer en længere variant af den nye BMW iX3, der byder på mere bagsædeplads og højere komfort - men der er et problem.

BMW iX3 kommer i en endnu bedre udgave

BMW er på vej med en ny variant iX3, som på nogle punkter overgår den nuværende model – der er bare det lille problem, at den ikke vil blive solgt i Europa.

Se også: Test af BMW iX3 – ny konge i klassen

Ny variant af BMW iX3 har meget mere bagsædeplads

BMW arbejder på en ny variant af den nye iX3, som kan beskrives som en iX3 på steroider. Denne variant byder nemlig på opgraderinger, som enhver familie ville elske, heriblandt over 100 mm længere i akselafstand, markant bedre bagsædeplads og mere komfortable sæder.

Lige som den almindelige iX3 har den 800 volt platform med lynopladning på 21 minutter med ladeeffekt på 400 kW, 800 km rækkevidde, nyt infotainmentsystem og nyt design. Men varianten med længere akselafstand får ikke desværre ikke at se herhjemme, da den bliver eksklusiv for Kina, hvor den lanceres i anden halvdel af 2026.

Kina-versionen får regionstilpasset software, en stemmeassistent baseret på kinesiske AI-modeller fra Alibaba og DeepSeek, Momenta-udviklet førerassistance, som gør modellen så lokalt tilpasset, at BMW ikke forventer at bringe den til Europa.

BMW er ikke alene om at skræddersy elbiler til det kinesiske marked. Mercedes-Benz har gjort det samme med deres lokale CLA EV, som også har længere akselafstand.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af BMW iX3

Ny BMW iX3 er en gamechanger

Ikke desto mindre er den nye iX3 en gamechanger for de europæiske elbiler. I test opnår den nye BMW iX3 hele 88/100 og er dermed en fremragende elbil.

Den nye BMW iX3 markerer starten på Neue Klasse-æraen hos BMW med dedikeret elektrisk arkitektur og nye mere energitætte batterier.

Den første variant, BMW iX3 50 xDrive, har to elmotorer og 800 volt batteriteknologi, der giver op til cirka 805 km WLTP-rækkevidde, lynladning med op til 400 kW (10-80 % på kun 21 minutter) og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder.

Senere forventer vi, at der kommer en billigere basismodel med baghjulstræk samt en hurtigere og mere sporty M-variant.

Indvendigt byder den nye BMW iX3 på en nyt kabine med “Panoramic iDrive”-skærm, hvor en bred forrudeskærm og en 17,9 tommer infotainmentskærm samler bilens funktioner.

Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler

Bedste alternativer til BMW iX3

Blandt de bedste alternativer til BMW iX3 er:

Et andet alternativ er den kommende Mercedes-Benz GLC EQ, der også byder på store opgraderinger i elbilteknologien, men prisen på 619.900 kr. er højere.

Se også: Stor test: Her er de bedste SUV’er

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Nyt om kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027