BMW vil ikke begrave forbrændingsmotoren i en nær fremtid

BMW vil begynde at producere elbiler og forbrændingsbiler på samme fabrik, så de hurtigt kan skifte imellem de forskellige typer af drivmidler, hvis efterspørgslen stiger eller falder.

BMW vil ikke begrave forbrændingsmotoren i en nær fremtid

Mens der kommer en elektrisk BMW 3-serie baseret på den nye Neue Klasse-platform i 2025, vil der fortsat være versioner med forbrændingsmotor og hybrid-modeller med samme udseende – men de vil blive bygget på en opdateret version af den nuværende baghjulstrukne platform.

BMW vil nemlig endnu ikke lægge alle æg i én kurv og satse fuldt ud på elbilteknologien.

Ifølge produktchefen Bernd Körber vil BMW bibeholde sine oprindelige platforme med forhjulstræk og baghjulstræk – og alle drivlinjemuligheder – ud over Neue Klasse-arkitekturen, der kun understøtter de nye, rene elbiler.

Det samme gælder også for det BMW-ejede Mini-brand. Her er både de benzindrevne og elektriske Cooper-modeller identisk ved første øjekast, men den ene er bygget i Kina på en dedikeret elbilplatform og den anden i Oxford på en traditionel platform med forbrændingsmotor.

Se også: Sammenlign elbiler fra BMW

Satser fortsat på to teknologier

Strategien skulle gøre det muligt for BMW hurtigt at tilpasse sig til de store udsving, der er på det globale markeded lige nu. De kan dermed justere op eller ned på forbrændingsmotorer eller elbiler alt efter efterspørgsel.

“Det, der udspiller sig i øjeblikket, er vores egen strategi. For os har det altid stået klart, at udviklingen vil være meget svingende, fordi den er afhængig af lovgivning og kundernes behov,” siger Bernd Körber.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Teknologifleksibel produktion

BMW kalder selv tilgangen til deres produktion for ”teknologifleksibel”. Fremover har de planer om at bygge alle drivlinjer på én produktionslinje.

På den måde behøver de ikke lukke en fabrik eller skære ned i antallet af medarbejdere, hvis efterspørgslen på elbiler eller forbrændingsbiler falder. De kan bare skifte til at producere en anden drivlinje.

BMW mener, at forventningerne til elbilmarkedet var for optimistiske for to år siden. I dag mener de til gengæld, at forventningerne er for pessimistiske. Derfor forventer BMW stadig, at væksten primært vil komme fra elbiler. BMW forventer, at flere vil købe elbiler i takt med at der dukker flere modeller op med længere rækkevidde og kortere ladetid.

Se også: Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Vi anbefaler:
Ladeløsning med serviceaftale & elafgiftsrefusion
Find den bedste forsikring til elbil
Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet