Ny LiDAR-sensor skal gøre BMW’er mere selvkørende

BMW forsøger at komme før Tesla med niveau 3-godkendt selvkørende teknologi. Det skal en nyudviklet LiDAR-sensor hjælpe på vej mod.

Ny LiDAR-sensor skal gøre BMW’er mere selvkørende

Mercedes-Benz kom først med en godkendt selvkørende teknologi på niveau 3, og nu vil BMW også være med i klubben – og det skal gerne være før Tesla.

Se også: Find bedste ladeboks til elbil

BMWer skal være mere selvkørende og sikrere

Selvom én bilproducent påstår at helt selvkørende biler er umuligt, er det stadig noget flere andre bilproducenter bruger store ressourcer på at videreudvikle. Næste spring er for bilproducenterne at komme op på niveau 3 inden for autonom kørsel.

Egentlig troede mange, at Tesla skulle være først med godkendt selvkørende biler på niveau 3, efter Elon Musk flere gange har påstået “det kommer lige om lidt” og deres teknologi allerede er døbt “Full Self Driving”, men det er altså ikke lykkedes dem endnu. Musk påstår dog at deres næste elbil vil være helt selvkørende.

Men det blev Mercedes-Benz, der først fik godkendt niveau 3 selvkørende teknologi (Drive Pilot) i både Europa og USA.

Også BMW vil gerne komme før Tesla. Det skal en næste generations LiDAR-sensor hjælpe dem på vej til. Samtidig skal den nye teknologi gøre BMW’er til sikrere biler.

BMW tester nyudviklet LiDAR med Innoviz

I samarbejde med Innoviz tester BMW lige nu en helt ny LiDAR-sensor, der skal bringe BMWs selvkørende teknologi op på niveau 3.

Springet fra niveau 2 til 3 er stort, da bilen her selv vil kunne overtage styringen, og personen i førersædet vil i teorien kunne sidde og læse avisen under kørsel. Man skal dog være klar til at kunne overtage styringen, hvis det bliver nødvendigt.

Læs også: Autonom kørsel – sådan vurderes de selvkørende egenskaber

Lidar, som står for “Light Detection and Ranging”, er en fjernmålingsmetode, der bruger lys i form af en pulserende laser til at måle. LiDAR kan se ekstremt langt selv i mørke, hvilket giver det en stor fordel over for eksempel kameraer. Med tilhørende software kan bilen altså bedre registrere objekter foran bilen.

Her er det InnovizTwo LiDAR-sensor fra Innoviz, som BMW tester.

Tesla tror ikke på LiDAR

Mange bilproducenter udstyrer deres nye biler med LiDAR, heriblandt Mercedes, Volvo, GM, Polestar, XPeng og flere andre. Disse producenter mener, at LiDAR er en nødvendigihed i fremtidens selvkørende bilteknologi.

Hos Tesla tror man dog ikke på LiDAR. Elon Musk, adminstrerende direktør for Tesla, har tidligere udtalt, at “Alle, der tror på LIDAR, er dømt til undergang.”

Skal samtidig give bedre sikkerhed

Ud over de selvkørende funktioner ønsker BMW også at bruge teknologien til at øge bilernes sikkerhed, når der sidder mennesker bag rattet.

BMW Group og Innoviz har startet udviklingen på et første LiDAR-baseret Minimal Risk Maneuver (MRM)-system i fremtiden. MRM fungerer som en sekundær sikkerhedsplatform for kørselsbeslutninger, der “vil udnytte InnovizTwo LiDAR’s avancerede ydeevne, pålidelighed og modstandsdygtighed til at håndtere kørselsbeslutninger i realtid.”, som BMW skriver i pressemeddelelsen.

Se også: Sammenlign forskellige elbiler