Nyt elbilbatteri fra BMW er billigere og har længere rækkevidde

Billigere elbiler med længere rækkevidde og hurtigere opladning? BMW udvikler et nyt batteri til elbiler, der har stort potentiale.

Nyt elbilbatteri fra BMW er billigere og har længere rækkevidde

Der er meget stort potentiale i BMWs næste generation af batterier til elbiler.  Det lyder næsten for godt til at være sandt, men dette nye batteri er grønnere at producere, har større energitæthed, kan oplades hurtigere og er billigere at producere.

Se også: Test af elbiler

En ny generation af batterier til elbiler

BMW har præsenteret deres 6. generation af lithium-ion-battericeller til elektriske biler. Den nye generation har en 20 procent højere energitæthed, hvilket skulle kunne give op til 30 procent længere rækkevidde. Her er også 30 procent hurtigere opladning, og ikke mindst udledes der 60 procent mindre CO2-emission i produktionen af batteriet.

Det nye battericelledesign hyldes for sit potentiale til at reducere produktionsomkostningerne, som ifølge pressemeddelelsen være helt op til 50 procent, sammenlignet med 5. generation batterier. Er dette reelt en mulighed, kan dette bringe elbiler ned på samme prisniveau som forbrændingsbiler.

“Den nyudviklede sjette generation af vores lithium-ion-celler vil medføre et enormt teknologispring, som vil øge energitætheden med mere end 20 procent, forbedre opladningshastigheden med op til 30 procent og øge rækkevidden med op til 30 procent”, siger Frank Weber, medlem af BMW AG’s direktion med ansvar for udvikling.

“Vi reducerer også CO2-emissionerne fra celleproduktionen med op til 60 procent. Det er store skridt i retning af bæredygtighed og kundefordele”, slutter han.

BMW har allerede underskrevet to kontrakter om fremstilling af de nye celler. Den første kontrakt gik til CATL, som vil begynde produktionen i 2025, og Eve Energy.

Nye batterifabrikker på vej

BMW håber, at det nye batteri vil fremskynde overgangen til elbiler og målet om 50 procent produktion af elbiler i 2030. MINI og Rolls-Royce vil også drage fordel af den nye teknologi, da begge virksomheder vil gå over til at blive fuldt elektrisk line-up fra 2030. Interessant nok har BMW bekræftet, at dets motorcykelafdeling, BMW Motorrad, også vil blive 100 procent elektrisk fra 2030, men kun når det drejer sig om bymotorcykler og scootere.

BMW vil bygge 6 nye batterifabrikker med en kapacitet på 20 GWh hver på strategiske markeder. To vil blive opført i Kina, to i Europa og to i Nordamerika. Alle de nye fabrikker vil fokusere på nye produktionsmetoder for at reducere CO2-emissionerne yderligere og vil anvende vedvarende energikilder til elforsyning.

Se også: Nyheder om elbiler