Test, bedømmelse og pris på BMW i5
BMWs 5-serie er endelig blevet helt elektrisk. Er den nye i5 den bedste elektriske sedan i prisklassen? Her kan du læse, hvordan BMW i5 klarer sig i test.
Se også: Alle elbiler fra BMW
BMW har nærmest sprøjtet fuldelektriske biler ud på markedet. Den seneste er den første 100 procent elektriske udgave af 5-serien. Med en pris fra 583.000 kroner er dette dog ikke en elbil for alle og enhver.
Har BMW i5 hvad der skal til af køreegenskaber, komfort, plads, rækkevidde og mere, for at gøre det bedre end konkurrenterne?
Er BMW i5 den bedste sedan i den store mellemklasse? Hvad er godt og hvad kunne være bedre ved i5? Læs vores test og se den samlede bedømmelse af den.
Konklusion på test af BMW i5
BMW i5 klarer sig ekstremt godt i test, hvor den ender med en samlet score på 88 ud af 100. Det giver BMW i5 den samlede bedømmelse “Fremragende”. Det er blot to point fra vores højeste bedømmelse “Uovertruffen”. i5 får dertil den højeste score af alle BMWs elbiler.
Blandt de andre elbiler i den store mellemklasse klarer BMW i5 sig rigtig flot. Her tager den nemlig en flot 2. plads, lige efter NIO EL7. Blandt sedaner i den store mellemklasse er BMW 5 bedst.
Interiørmæssigt minder i5 meget om den noget dyrere og større i7. Der er altså derfor ingen tvivl om, at materiale- og byggekvaliteten er meget høj i i5. BMW i5 får dog kun 1 point i vores Kvalitet/pris-ratio, hvor vi giver tillægspoint til de biler, hvor man får høj kvalitet til en lav pris. Det skyldes selvfølgelig, at prisen på den er høj.
Se også: Varianter, priser og specifikationer på BMW i5
Det gode ved BMW i5
i5 er den flotteste elbil fra BMW i lang tid, hvis du spørger os. Måske er BMW endelig på rette kurs, når det gækder designet på elbiler?
Kvaliteten er, som man forventer af en BMW til denne pris, rigtig god. Indvendigt er i5 nydelig, moderne og luksuriøs. Sæderne er ekstremt behagelige, der er god plads på bagsæderne og meget komfortabelt.
Køreegenskaberne i i5 er imponerende. På trods af, at i5 er en stor og tung bil, skjules dette overraskende godt på vejen. Der er masser af vejgreb, præcis styring og høj ydeevne, der giver et smil på læben.
Lynopladning en BMW i5 sker hurtigt. Med en maksimal ladeeffekt på 205 kW oplades batteriet på 81,2 kWh fra 10-80 procent på 30 minutter.
Teknologien i BMW i5 er også noget ud over det sædvanlige. Den er udstyret med nyeste udgaven af BMW infotainmentsystem, iDrive 8.5. Skærmene er i meget høj kvalitet, og der er mulighed for – og en god integration af – både Apple CarPlay og Android Auto.
Se også: Prøvekør en BMW i5
Dette kunne være bedre ved BMW i5
BMW i5 ligner et hit for de store velkendte tyske bilproducent. Men er der noget, der kunne være bedre?
Rækkevidden på BMW i5 er på op til 581 kilometer. Det er ikke en dårlig rækkevidde, men det er betydeligt kortere end Mercedes EQE, der kører op til 639 kilometer.
På trods af forbedringer i iDrive-softwaren, er BMWs infotainmentsystem stadig for kompliceret og har alt for mange menuer og funktioner. Man kan stadig blive væk i BMWs software.
På nogle områder er BMW i5 ikke praktisk nok. Underligt nok er der ikke en lomme bagpå forsæderne og bagagerummet er ikke så bredt, som det burde have været. Det samme gør sig gældende, når man lægger man sæderne ned – åbningen er ikke så bred, som man kunne forvente.
Se også: Kommende elbiler i Danmark
Alternativer til BMW i5
Vi byder velkommen til BMW i5 i Danmark, hvor den skal konkurrere mod elektriske sedaner i stor mellemklasse som Mercedes-Benz EQE, NIO ET7, BYD Han og Volkswagen ID.7.