472 km/t! BYD har verdens hurtigste elbil
Den teknologiske udvikling af elbiler kører i femte gear – i den grad også hos kinesiske BYD, som netop har overhalet kroatiske Rimac indenom, og som nu kan kalde sig indehaver af verdens hurtigste elbil.
Den vilde hastighedsrekord er et forvarsel på fremtidens elbilteknologi, der kan finde vej til meget billigere elbiler.
Se også de hurtigste elbiler i Danmark målt på tophastighed og acceleration samt de elbiler, der giver flest hestekræfter i forhold til prisen.
Se også: Specifikationer og billeder af Yangwang U9
BYD knuser rekord – og er billigere end konkurrenterne
Elbilen, som har slået ny hastighedsrekord, er BYD’s Yangwang U9 Track Edition, som nåede en topfart på svimlende 472,4 km/t. Dermed har den slået den tidligere rekord på 431,45 km/t fra den kroatiske elektriske hypercar Rimac Nevera.
Der er dog stadig lidt vej til benzinbilen Bugatti Chiron Supersport 300+, der har nået hele 490,48 km/t.
BYD Yangwang U9 Track Edition drives af fire motorer, der hver yder 744 hk. Det giver i alt 2.960 hk. Med andre ord har elbilen et effekt/vægt-forhold på over 1.000 hk pr. ton.
Prisen er på BYD Yangwang U9 Track Edition er endnu ukendt, men selv hvis den koster det dobbelte af den almindelige U9 med ”kun” 1.287 hk, vil den være markant billigere end Rimac Nevera R, som koster omkring 17 mio. kr.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
BYD’s rekord viser vejen for fremtidens elbiler
Ved første øjekast kan det virke fuldstændig irrelevant, at BYD’s Yangwang U9 kan køre 472 km/t. Ingen almindelig bilist har brug for den slags fart. Men præstationen har større implikationer, fordi de teknologiske fremskridt, der gør rekorden mulig, drypper ofte ned til mere prisvenlige biler med tiden.
For at nå næsten 472 km/t har BYD måttet optimere aerodynamik, motorteknologi og batteripakker til et niveau, hvor effektivitet, køling og energistyring presses til det yderste. Netop disse innovationer kan senere omsættes til længere rækkevidde, hurtigere opladning og mere energieffektive motorer i helt almindelige elbiler.
Samtidig understreger rekorden, at traditionelle sportvognsproducenter er hægtet bag ud i forhold til de kinesiske spillere. Hvor bilmærker som Ferrari, Lamborghini og Bugatti stadig baserer deres status på forbrændingsmotorer eller små serier af eksotiske hybrider, er kinesiske bilproducenter som BYD gået all-in på elbilteknologien og overgår de fleste af de traditionelle sportsvognsmærker på centrale parametre som tophastighed og køreegenskaber.
BYD viser med rekorden, at kinesiske elbiler ikke kun er billigere og mere avancerede. De er nu også de hurtigste i verden.
Se også: Find den bedste forsikring til elbil
Perspektivering
BYD’s Yangwang U9 Track Edition finder næppe vej til Danmark lige foreløbig. Der er dog stadig mange hurtige elbiler at vælge mellem. Den hurtigste elbil i Danmark klarer 0-100 km/t på kun 1,7 sek. og kører op til 412 km/t. Se alle de hurtigste elbiler i Danmark.
Hvis du ønsker høj fart og en lav pris gå op i en skøn forening, bør du kigge på de elbiler, der har flest hestekræfter, men som stadig er til at betale. Se de elbiler med flest hestekræfter i forhold til prisen.
Vi anbefaler:
Priser på Danmarks billigste elbiler
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den