BYD når 6. måned i træk med rekordsalg
Den største producent af elektriske biler i Kina fortsætter med at have vind i sejlene. BYD har igen i august sat salgrekord.
Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler
Salgsfremgang på 30 procent
BYD har for sjette måned i træk sat salgsrekord. BYD, verdens andenstørste producent af elbiler, har i august solgt 373.083 biler, hvilket er en fremgang på 30 procent sammenlignet med samme måned sidste år. 31.451 af disse blev eksporteret til udlandet.
Salget de rene elbiler er hos BYD gået frem med 12 procent, men salget hos flere kinesiske konkurrenter er gået ned.
Salget af elbiler i Kina går efter nogle hæsblæsende måneder nu noget sløvere. Der er flere nye billige elbiler på ud på det kinesiske marked, som der er store forventninger til. Heriblandt Xpeng Mona M03 og Nio’s Onvo L60.
Hvis BYD holder sit gennemsnitlige månedlige salgstempo i udlandet frem til slutningen af december, vil virksomheden nå at sælge lige under 400.000 biler uden for Kina i år.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Hybridbilerne var mest populære
Det kunne tyde på, hybridbilerne er på comeback. Mens salget af elbiler går ned, går salget af hybridbiler frem. Også hos BYD.
Salget af hybridbiler hos BYD gik frem med hele 48 procent i august. Flere vestlige bilproducenter har også skiftet strategi og satser de kommende år igen på hybridbiler, da overgang til rene elbiler tager længere tid end forventet.
Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark
Vil hellere sælge hybridbiler
Overgang fra brændstofbil til elbil kan for mange være uoverskuelig, hvor hybridbilen er en mildere overgang, hvor man for eksempel kan vænne sig til at lade bilen op.
For bilproducenter har det dog også store fordele at sælge hybridbiler, fremfor el. Elbiler kræver langt mindre service end biler med brændstofbiler, hvor hybridbiler derimod er dyrest for bilejere at vedligeholde.
En undersøgelse foretaget af FDM viser, at serviceaftaler på elbiler er 20 procent billigere end benzinbiler, mens de er 15 procent dyrere på plug-in hybrider.
Bilproducenterne har generelt svært ved at tjene penge på elbiler, og det kan derfor være til deres fordel, hvis de kan få solgt flere hybridbiler.
Se også: Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje