BYD sætter endnu en salgsrekord og slår Tesla

BYD imponerer med endnu en måned i 2024 med salgsrekord. I årets tredje kvartal slår den store kinesiske producent Tesla på omsætning.

BYD sætter endnu en salgsrekord og slår Tesla

BYD har haft en fremragende 2024, der har budt på den ene salgsrekord efter den anden. 3. kvartal byder på endnu en salgsrekord, som denne gang er stor nok til at slå selveste Tesla.

Se også: Se priser, bedømmelser og specifikationer på elbiler

BYD slår Teslas på omsætning for første gang

BYD, der netop har haft europapremiere på elbilen Sealion 7, har præsenteret deres resultat for 3. kvartal 2024. Den kinesiske elbilgigant BYD har set sine kvartalsindtægter stige og slå Teslas for første gang.

Virksomheden havde indtægter på mere end 200 mia. yuan (194 mia. kroner.) mellem juli og september. Det er et spring på 24 % i forhold til samme periode sidste år og mere end hvad Tesla kunne præstere med kvartalsindtægter på 25,2 mia. dollars.

Det kommer, fordi salget af elbiler i Kina har fået et boost af statslige tilskud, der skal tilskynde forbrugerne til at skifte deres benzindrevne biler ud med elbiler eller hybrider.

BYD satte også en månedlig salgsrekord i kvartalets sidste måned, hvilket er et tegn på, at Kinas bedst sælgende bilproducent fortsat har momentum.

Men der er en voksende modreaktion i udlandet mod den kinesiske regerings støtte til indenlandske bilproducenter som BYD. Tidligere på ugen trådte EU-toldsatser på op til 45,3 % på import af kinesisk producerede elbiler i kraft i hele EU.

Tesla solgte dog stadig flere elbiler end BYD i tredje kvartal med 462.890 solgte mod BYD’s 443.426 elbiler. I alt solgte BYD mere end 1,1 mio. elektriske biler.

Se også: Alle de kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026

Perspektivering

Det går godt for BYD i hjemlandet, men bilproducenten har øget fokus på det europæiske marked. BYD har fået tralvt med at introducere nye elbiler i Europa, hvor de lokale bilproducenter har fået sværere ved at sælge deres elbiler.

Dertil forventes BYD at udvide med produktion af elbiler i Europa. Dog har BYD og andre kinesiske elbilproducenter fået besked på at holde igen med investeringer i EU-lande.

BYD kan sælge elbiler til en lavere pris og stadig tjene på dem i Europa. Det skyldes blandt andet deres state-of-the-art produktionsmetode samt at de selv producerer batterier til elbilerne.

Se også: Så billige er de billigste elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
De billigste elbiler i Danmark