Ny BYD Atto 2 er bedre, men disse elbiler er endnu bedre

BYD er klar med en ny udgave af bybilen, der kører 430 km på en opladning, og som har mere udstyr. Alligevel møder den hård konkurrence fra andre små SUV'er.

Ny BYD Atto 2 er bedre, men disse elbiler er endnu bedre

BYD udvider modelprogrammet i Danmark med en ny udgave af Atto 2. Den nye Comfort-variant får meget længere rækkevidde og hurtigere opladning for en lille merpris – se hvorfor den alligevel får det svært mod sine konkurrenter fra blandt andet Renault, MG og endda BYD selv.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af BYD Atto 2

Længere rækkevidde og mere udstyr for 20.000 kr.

Den næstbilligste elbil fra BYD, den lille SUV i bybilklassen Atto 2, er kommet i en ny udgave i Danmark. Den tidligere Active-indstigningsvariant til 209.995 kr. er nu udgået. I stedet er Boost-udgaven med 312 km rækkevidde til 224.995 kr. nu den nye basismodel.

BYD har også introduceret en ny variant, Comfort, som har et 64,8 kWh LFP-batteri med en WLTP-rækkevidde på 430 km. Det er en forøgelse på 38 procent eller 118 km. DC-ladeeffekten er øget til 155 kW, hvilket giver en ladetid fra 10 til 80 procent på 25 minutter – hele 12 minutter hurtigere end basismodellen med mindre batteri.

I den nye udgave med stort batteri er den forhjulstrukne motors ydeevne opgraderet til 150 kW (204 hk), mens drejningsmomentet hedder 310 Nm mod de tidligere 290 Nm. Accelerationstiden på 7,9 sek. og tophastigheden på 160 km/t er uændret.

Comfort-udgaven med stort batteri kommer med udstyr, som er sparet væk i den billigere Boost-udgave:

  • 10-vejs elektrisk justerbart førersæde
  • 6-vejs elektrisk justerbart passagersæde
  • Mørktonede bagruder
  • 2 USB-C-porte foran og 2 USB-C-porte bagi
  • Trådløs mobiloplader (50 watt)
  • Front midterairbag
  • ISOFIX på passagersædet

Se også: Alle elbiler fra BYD

Ny udgave retter ikke op på sløvt salg

BYD Atto 2, som får bedømmelsen 76/100 (god) i test, har indtil videre ikke været nogen stor succes i Danmark. Den er indtil videre i 2025 kun solgt i 125 eksemplarer, hvilket svarer til sølle 0,1 procent af salget. Det kan en bilproducent af BYDs størrelse ikke være tilfredse med.

Måske kan den længere rækkevidde i den nye Comfort-variant med 430 km rækkevidde for 224.995 kr. hjælpe på salget, men det er ikke svært at finde elbiler, der er et bedre køb. Tag for eksempel MG4 Electric i Luxury-udgaven, som 450 km på en opladning og kun koster 199.999 kr. Den får bedømmelsen 78/100 (god).

Renault 4 E-Tech Electric med det store batteri, der giver en rækkevidde på 407 km, og en pris på 221.990 kr., ligner også en elbil, som mange danskere kunne finde på at overveje som alternativ til BYD Atto 2 – alene fordi det er en Renault med et vellykket retroinspireret design og ikke en ukendt BYD.

 

BYDs egen hatchback, Dolphin, kvæler også salget for Atto 2. Her får du en god elbil med bedømmelsen 79/100, der kører 427 km på en opladning og kun koster 214.995 kr. Motorydelsen er helt identisk med Atto 2 med det store batteri.

Skruer man budgettet op med kun 5.000 kr., får man også en noget større og mere vellykket elbil i form af Renault Scenic E-Tech Electric (83/100), som kører 420 km og koster 249.990 kr. – alternativt en Skoda Elroq (82/100) med 275 km rækkevidde til 249.995 kr.

BYD Atto 2 blander sig altså i et felt af mange stærke konkurrenter, som forklarer, hvorfor der ikke er større salg i den – for mange – ukendte elbil.

Til gengæld har BYD en fremragende garanti på 6 år eller 150.000 km og en rigtig god batterigaranti på 8 år eller 200.000 km, som er bedre end de fleste andre bilmærkers garantier.

Se også: Se alle små SUV’er

Perspektivering

BYD satser i disse år stort på Danmark og er et af få kinesiske bilmærker, der rent faktisk lykkes med at sælge elbiler herhjemme i et fornuftigt antal. I 2025 er BYD foreløbig det 15. mest solgte elbilmærke med 2.114 solgte elbiler og en markedsandel på 2,0 procent. Mest populære model i 2025 er BYD Sealion 7 med 529 solgte eksemplarer. Se flere salgstal for elbiler.

BYD har i skrivende stund otte elbiler i Danmark. Se alle elbiler fra BYD.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på Danmarks billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027