Cykling er 10 gange vigtigere end elbiler for den grønne opstilling

Skal vi nå i mål med den grønne omstilling, så er elbiler ikke svaret på kort sigt: Brug af cykler vil have langt større effekt på CO2-udslippet.

Cykling er 10 gange vigtigere end elbiler for den grønne opstilling

Selv hvis alle nye biler var helt elektriske nu, ville det stadig tage 15-20 år at erstatte verdens bilpark af biler, der kører på fossilt brændstof.

Globalt set var kun en ud af 50 nye biler fuldt elektriske i 2020, så der er lang vej endnu, inden vi kun ser elbiler på vejene. Derfor vil skiftet over til elbiler ikke gå hurtigt nok, hvis vi skal nå de nul-CO2-mål, som myndighederne rundt om i verden har sat.

Selvom alle biler i dag var elbiler, ville det ikke løse klima- og luftforureningskrisen, for det er nødvendigt at begrænse al motoriseret transport, især privatbiler, så hurtigt som muligt, slår en ny undersøgelse fast.

Se også: Hvordan kan elbiler sikre den grønne omstilling?

Cykling er langt mere effektivt til at reducere CO2-udslippet

En måde at reducere CO2-udslip fra biler på, er at bytte biler ud med cykler eller ved at gå. Udover at være sundt for kroppen og billigere at bruge, så er cykler også bedre for miljøet.

I ny forskning slås det fast, at folk, der går eller cykler, har et lavere CO2-fodaftryk fra daglige rejser, også i byer, hvor mange mennesker allerede gør det. Selv om en del af gang- og cykelturene foregår oven i motoriserede rejser i stedet for at erstatte dem, vil flere mennesker, der skifter til aktiv transport, være lig med lavere CO2-emissioner fra transport på daglig basis og tur-for-tur-basis.

Undersøgelsen observerede omkring 4.000 personer i London, Antwerpen, Barcelona, Wien, Orebro, Rom og Zürich. I løbet af en toårig periode udfyldte deltagerne 10.000 rejsedagbogsoptegnelser, som tjente som optegnelser over alle de ture, de foretog hver dag, hvad enten de tog på arbejde med toget, kørte børnene i skole i bil eller tog bussen ind til byen. For hver tur beregnede forskerne så kulstoffodaftrykket.

Resultatet er slående. De personer, der cyklede dagligt, havde 84 procent lavere CO2-emissioner fra alle deres daglige rejser end dem, der ikke cyklede.

Se også: Elcykler med dansk design

30 gange lavere udledning end brændstofbiler

Udledningerne fra cykling kan være mere end 30 gange lavere for hver tur end ved kørsel i en bil med fossilt brændstof og ca. ti gange lavere end ved kørsel i en elbil, understreger forskerne, hvis man skulle være i tvivl om, hvorvidt det er en god idé at droppe bilen og i stedet hoppe på jernhesten.

Byboere, der skiftede fra bil til cykel på blot én tur om dagen, reducerede deres CO2-fodaftryk med omkring et halvt ton CO₂ i løbet af et år. Det svarer til CO2-udledning fra en rejse med fly fra London til New York.

Hvis en ud af fem byboere permanent ændrede deres rejseadfærd på denne måde i løbet af de næste par år, vil det reducere emissionerne fra al biltrafik i Europa med ca. 8 procent.

Se også: Se specifikationer på alle elbiler