Danmark og Norge bygger verdens største grønne brintfærge
Europa-Kommissionens udkast til strategi for bæredygtig og smart mobilitet, der skal offentliggøres i dag, siger, at den vil have netto-nuludlednings-skibe i drift inden 2035.
Derfor falder det også på et tørt sted, at de to nordiske lande har ansøgt om EU-støtte til det banebrydende projekt.
Den grønne brintfærge, der vil få navnet Europa Seaways og skal drives af DFDS, vil også kunne transportere køretøjer, enten 380 biler eller 120 lastbiler, på den cirka 48 timer lange tur. En 23 megawatt brændselscelle, der er større end noget andet nuværende system, skal drive skibet.
Ørsted skal hjælpe med at levere det grønne brint ved hjælp af offshore vindkraft. Ifølge Euractiv ville færgen undgå 64.000 tons CO2-udledning hvert år, hvilket svarer til fjerne mere end 13.000 personbiler fra vejene.
Læs også: Nyheder om grønne køretøjer og teknologi i biler
Brint til tung transport
I midten af oktober rapporterede Electrek, at verdens første brintdrevne færge skulle sejle ved Skotlands Orkneyøer. Projektet bruger et hydrogen/diesel-system til konvertering af dobbeltbrændstof, og hvis alt går som det skal, kan skibet sejle til marts.
Mandag offentliggjorde den europæiske NGO-paraplygruppe Transport & Environment en undersøgelse om, at brint kan blive brugt i tung transport som luftfart og skibsfart. Det vil blive spændende at se, om projektet lykkes, for det vil være et stort gennembrud at kunne bruge grøn brint i kommerciel skibsfart.
Læs også: Bilproducenterne dropper brint og satser på batterier