Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler

Danske elbilister lader sig ikke friste af lave priser på kinesiske mærkers elbiler. De vinder langsomt markedsandele, men invasionen af kinesiske elbiler i Danmark er udeblevet.

Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler

De seneste år har et stort antal kinesiske producenter prøvet lykken i Europa, herunder Danmark. De fleste af dem fejler med et brag, mens enkelte har formået at stable en solid forretning på benene med et flot salg af elbiler.

I grove hovedtræk ser det dog ud til, at danskerne ikke lader sig lokke af de kinesiske producenters ofte meget lave priser på deres elbiler.

Se også: Se alle elbiler i Danmark

Ingen invasion af kinesiske elbiler

Mobilsiden.dk har kigget nærmere på salget af elbiler fra kinesiske bilproducenter i Danmark i perioden 1. januar 2023 til og med 30. november 2025. Vi har afgrænset os til bilmærker, som – efter vores optik – utvetydigt kan siges at være kinesiske.

Det er altid lidt af et definitionsspørgsmål, hvad der kendetegner en kinesisk bilproducent. Se salget af kinesiske og ikke-kinesiske elbiler nedenfor:

Her ser vi, at kun én kinesisk bilproducent er i top-10 i markedsandele i Danmark siden 1. januar 2023.

Kun BYD, Xpeng og MG har succes

De kinesiske elbilmærker har stille og roligt fået øget deres markedsandele, men det er hovedsageligt på grund af tre kinesiske producenter, som oplever fremgang i Danmark: BYD, Xpeng og MG.

De tre kinesiske producenter har til sammen stået for 15.316 ud af 263.346 solgte elbiler (5,8 %) siden 1. januar 2023, men for de øvrige kinesiske producenter går det ikke synderligt godt.

Til sammen har Aiways, Exlantix, Hongqi, Jaecoo, Leapmotor, Smart, Skyworth, Omoda, Zeekr, Voyah, JAC, NIO og Maxus solgt en sjettedel af, hvad BYD, MG og Xpeng har solgt til sammen (kun 2.379 elbiler). En del af disse mærker er dog også meget nye og har endnu ikke fået gang i salget.

Bedre har BYD, MG og Xpeng dog heller ikke præsteret. De tre mest succesfulde kinesiske mærker herhjemme har et samlet salg, der er hele tre gange lavere end Teslas i samme periode.

Fra 6 til 8,5 procent af salget

Foreløbig i 2025 sidder de kinesiske bilproducenter fortsat på kun 8,5 procent af salget af elbiler i Danmark. Andelen var helt nede på 2,4 procent i starten af 2023 og toppede i februar 2024 på 11 procent, indtil EU’s toldsatser satte en dæmper for salget af elbiler fra Kina.

Dog stiger de kinesiske bilmærkers markedsandel – men det går meget, meget langsomt. Tendensen viser en stigning i markedsandelen på kun 0,77 procentpoint om året. Altså næppe noget der truer de etablerede bilproducenter her og nu.

Tallene vidner om, at danskerne langt hen ad vejen ikke køber de kinesiske elbiler, og at den kinesiske invasion af elbiler er udeblevet. Danskerne køber i 2025 stadig udpræget elbiler fra Volkswage og Skoda – efterfulgt af en række øvrige etablerede mærker som Tesla, Mercedes-Benz, Audi, BMW, Renault, Kia, Hyundai og Cupra.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Se flere salgstal

Vil du dykke ned i salget af elbiler? På Mobilsidens statistikside kan du se tal for antallet af solgte elbiler den seneste måned, det seneste år og gennem tiden.

Du kan også se de forskellige bilmærkers markedsandel og den generelle udvikling i salget af elbiler i Danmark.

Vi anbefaler:
Ladeboks med bedste kundeservice
Skarpe priser på leasing af elbil hos Hyundai
Disse elbiler er Bedst i Test
Se priser på de billigste elbiler
Se kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027