Det globale salg af elbiler steg i 2023 – Tesla og BYD dominerer
I 2023 er der globalt blevet solgt 14,2 millioner fuldelektriske personbiler (BEV) og plug-in-hybridbiler (PHEV). Det er en stigning på 35 procent sammenlignet med 2022.
10 millioner af de 14,2 millioner elektriske køretøjer er rene elbiler, mens 4,2 millioner er plug-in-hybrider og Range Extender EV’er (EREV) – det vil sige elbiler med et højvoltsbatteri, der oplades under kørsel af en generator.
Det viser dugfriske markedstal fra analysevirksomheden EV-Volumes.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Globalt salg af elbiler i stor fremgang i 2023
Der har i nyere tid været snak om, at salget af elbiler er i tilbagegang – blandt andet eksemplificeret af både Volkswagen og Tesla, der oplever faldende salg. Det er dog ikke en udvikling, der fremgår af EV-Volumes’ markedstal. Her er salget som bekendt steget med 35 procent i 2023 i forhold til i 2022.
Ifølge tallene steg de globale leverancer af fuldelektriske elbiler og plug-in-hybrider med 3,66 millioner i forhold til 2022, og alle månedlige salg var mellem 8 procent og 52 procent højere end året før.
Salget af elbiler var rekordhøjt i fem af 12 kalendermåneder i 2023, og elbilers markedsandele steg konsekvent hele året – bortset fra i Tyskland på grund af ændrede afgiftsregler.
Antallet af nyregistrerede elbiler i Europa steg med blot 17 procent i forhold til 2022. Kinas elbilsalg steg med 36 procent i 2023 i forhold til året før, og elbilsalget i USA og Canada var 46 procent højere end året før. Uden for disse områder steg salget af 81 procent, om end ud fra et lavt udgangspunkt.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hver tiende solgte bil i 2023 er en ren elbil
Elbilernes andel fortsatte med at stige på de fleste markeder. BEV’er udgjorde 11,1 procent af det globale salg af personbiler, mens plug-in-hybrider udgjorde 4,7 procent – altså i alt var knap hver sjette solgte bil helt eller delvist elektrificeret. Året forinden var samme tal 13 procent.
Norge havde den højeste markedsandel af elbiler i 2023, hvor rene elbiler udgjorde 72 procent af salget. Dernæst kom Hongkong og de nordiske lande såsom Danmark.
I Kina udgjorde rene elbiler 33,9 procent af salget i 2023, og i Europa udgjorde de 21,4 procent og kun 9,4 procent i USA.
De hurtigst voksende lande i forhold til salg af elektrificerede biler i 2023 var Tyrkiet, der oplevede en årlig stigning på 805 procent, Brasilien (359 procent), Thailand (328 procent), Malaysia (886 procent) og Australien (141 procent).
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
De største bilproducenter i 2023
BYD øgede salget af elektrificerede personbiler til 3 millioner biler – en årlig stigning på 62 procent. Dermed beholder BYD suverænt sin førsteplads. 1,44 millioner af BYD’s elektrificede biler er dog plug-in-hybridbiler.
Kigger man kun på rene elbiler, er det derfor stadig Tesla, der var størst i 2023. Her leverede Tesla 1,81 millioner elbiler – en stigning på 38 procent i forhold til 2022.
Ifølge EV-Volumes tegner der sig også et billede af, at rene elbilproducenter vækster hurtigere end ældre og etablerede bilproducenter med en mere blandet portefølje af biler.
Se også: Hvilke elbiler kommer i 2023, 2024 og 2025?
Elbilproducenterne har øget salget i 2023
De fleste elbilproducenter har igen i 2023 øget deres salg i forhold til 2022. De globale elbilleverancer steg med 35 procent i forhold til året forinden, men for producenter af rene elbiler er salget vækstet endnu hurtigere.
BYD udbyggede sin føring ved at øge salget af eksisterende modeller og introducere nye modeller med succes. BYD’s bilportefølje dækker 10 produktsegmenter med i alt 30 bilmodeller.
Da BYD udfasede versioner med kun forbrændingsmotor i 2022, blev de den største producent af PHEV’er og gik fra en 3. plads i 2021 til en 1. plads for BEV’er og PHEV’er kombineret. Ud af over 3 millioner solgte enheder i 2023 blev ”kun” 130.000 eksporteret, men det er stadig syv gange mere end i 2022.
Tesla fører stadig det globale salg af BEV’er, men med en mindre margin og med en andel på 18 procent af alle solgte fuldelektriske elbiler på verdensplan. Tesla oplevede en årlig vækst på 38 procent sammenlignet med en stigning på 30 % i det samlede, globale BEV-salg.
Volkswagen-koncernen øgede salget af elektrificerede elbiler med 20 procent i forhold til 2022, mens elbilsalget steg med 31 procent og PHEV’er gik tilbage.
Geely, inklusive deres internationale mærker Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus og Smart, øgede salget med 44 procent – især på grund af den nye Geely Panda Mini, Lynk & Co 08 PHEV, den nye Smart #1, forskellige modeller fra Volvo, Zeekr og deres nye Galaxy-bilmærke.
Se også: De billigste elbiler du kan købe i Danmark
Tesla og BYD dominerer top 10
Kigger man på top 10 over de bedst sælgende elektrificerede bilmodeller, er der flere interessante ting at se.
Verdens bedst sælgende bil i 2023 er en fuldelektrisk elbil, og det er – ikke så overraskende – en Tesla. Nærmere bestemt Model Y, som Tesla i 2023 leverede i over 1,2 millioner eksemplarer. Til sammenligning blev der “kun” leveret 771.000 eksemplarer af Model Y i 2022.
Den nu seks år gamle Model 3 11 % blev leveret i 529.000 eksemplarer – en flot fremgang i forhold til 2022, hvor den blev levereret i 476.000 eksemplarer.
Fem ud af 10 biler i top 10 har et BYD-logo, men det er, fordi BYD’s salg af hybrider stadig udgør en stor andel af salget af elektrificerede biler.
Volkswagen ID.4 er desuden den bedst sælgende elektrificerede model fra et europæisk mærke. Den indtager en 11. plads med 174.000 solgte eksemplarer.