Elbilproducenten Aiways kan være tæt på konkurs
Det unge kinesiske startup Aiways kan være i problemer, rapporterer udenlandske medier. Aiways er en elbilproducent, der lige nu tilbyder to bilmodeller i Danmark.
OBS: Artiklen er opdateret 31/5-2023 med officiel kommentar fra Aiways Europe.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliteter
Comebacket for elbilerne har betydet, at flere nye elbilproducenter er dukket op ud af det blå. Heriblandt finder man den kinesiske producent Aiways, der præsenterede deres første bil, U5, i 2020.
Men det er ikke let at være nystartet elbilproducent i dag, for konkurrencen er hård. Andre kinesiske bilmærker som BYD, MG, Nio, Li Auto, XPeng samt amerikanske Tesla og andre store veletablerede bilproducenter satser alle benhårdt på de fuldelektriske biler. Det er et marked, hvor ikke alle producenter vil overleve, og hvor flere har svært ved at tjene penge på deres biler.
Angiveligt ser det ikke så godt ud for Aiways, der blev etableret i 2017 og i dag tilbyder to elektriske biler i flere lande i Europa, heriblandt Danmark.
Medie: Aiways er i store økonomiske problemer
Flere udenlandske medier som det taiwanske magasin ITHome og Yicai Global rapporterer nemlig, at Aiways kan være på vej mod konkurs. Personer med kendskab til situationen hos Aiways fortæller, at de midlertidigt har suspenderet alle deres aktiviteter i hjemlandet Kina på grund af utilstrækkelige midler.
Se også: Test og anmeldelse af Aiways U5
Aiways har svært ved at hamle op med konkurrenter og når langt fra de forventede salgstal. Aiways leverede efter sigende kun 2.600 biler i 2020 og 2.824 i de første otte måneder af 2022.
I november 2022 var Aiways klar med en ny elbilmodel, der skulle være et alternativ til den populære Tesla Model Y. Den nye Aiways U6 skulle have forbedret virksomhedens situation, men siden starten af 2023 er der kun solgt 92 af den nye model i hele verden.
Kan ikke betale lønninger og leverandører
Angiveligt skulle situationen være så slem, at producenten ikke længere kan betale regningerne for at holde hovedkvarteret i Shanghai kørende. Firmaet skulle derfor have bedt sine medarbejdere om at arbejde hjemmefra. Ikke nok med det er lønninger ifølge nogle kilder ikke blevet udbetalt til tiden.
Lønningerne for marts og april er endnu ikke blevet udbetalt til de cirka 1.600 ansatte hos Aiways, hvor mange allerede har forladt virksomheden på grund af situationen. Derudover hævder leverandører Aiways, at de heller ikke bliver betalt.
Ifølge mediet har Aiways også ryddet flere sektioner af sin AIWAYS-app for indhold. Det drejer sig blandt andet om vedligeholdelsespakker og garantiordninger.
Aiways i Europa: Kun et midlertidigt problem
Spørgsmålet er selvfølgelig, om der er hold i disse informationer om Aiways. Vi har taget kontakt til den danske importør af Aiways, der beskriver situationen som forbigående.
Beskeden til Andersen Motors A/S fra den europæiske afdeling af Aiways er, at der er finansiering på plads, men at det på grund af bureaukrati tager længere tid end forventet at få løst situationen.
Vi har nu også fået svar fra Aiways i Europe, der skriver således:
”Under et skifte i investorkredsen bag Aiways er forhandlingerne med blandt andet regeringen trukket ud, hvilket har medført forsinkelser i betalinger i Kina – på trods af at der er likviditet til rådighed – men disse problemer bliver løst løbende. Vi er overbeviste om, at produktionen af U5 og U6 vil blive påbegyndt i de kommende uger, og at leveringen af de første biler i Europa kan finde sted hen imod 3. og 4. kvartal,” forklarer Aiways.
Hvad betyder det for danske ejere, hvis Aiways går konkurs?
Hvilken betydning en eventuel konkurs får for danske Aiways-ejere, afhænger af den aftale, der er indgået mellem købere og den danske importør, Andersen Motors A/S. Det varierer nemlig fra bilmærke til bilmærke, om det er producenten eller importøren, der er ansvarlig for garantien.
Heldigvis for danske Aiways-ejere er garantien stillet af sælgeren, så skulle det ske, at Aiways går konkurs, gælder bilens garanti stadig.
Siden marts 2021 er der blevet indregistreret 558 biler fra Aiways i Danmark.
Se også: Hvilke fordele er der ved en elbilforsikring?
Kan alligevel ramme Aiways-ejerne
Skulle det ende med en konkurs til Aiways, har altså stadig garanti på deres bil. Men det betyder ikke, at ejerne kan ånde lettet op, fortæller Nicolas Fredriksen, der er ansvarshavende chefredaktør på mobilsiden.dk:
“Når en elbilproducent går konkurs, sidder kunderne tilbage med sorteper og en elbil, der har mistet det meste af sin gensalgsværdi. Ved konkurs er man som kunde ikke sikret reservedele, funktionelt software, opkobling via app og fremtidige softwareopdateringer, og det kan meget vel betyde, at bilens værdi er tabt. Det bliver desværre meget interessant at følge Aiways i dagene og ugerne, som kommer. Forhåbentlig redder de skindet. Hvis ikke får vi et af de første casestudier på, hvordan elbilejere rammes af en konkurs.”
Her på mobilsiden.dk følger sagen i de kommende dage og uger.