Batteriet i disse elbiler holder bedst
En ny svensk analyse af brugte elbiler viser, at langt de fleste brugte elbiler kun taber en ganske lille batterikapacitet over tid.
For danske købere betyder det lavere risiko ved køb af brugte elbiler og en højere gensalgsværdi – se årsagen 5 gode tips til at passe elbilens batteri.
Se også: Test og anmeldelser af alle elbiler
8 ud af 10 brugte elbiler har over 90 % batterikapacitet
En svensk undersøgelse af 1.300 brugte elbiler og plug-in-hybrider (heraf 723 elbiler) foretaget af fra virksomheden Kvdbil afkræfter myten om, at elbilers batterier hurtigt nedbryder over tid.
Ifølge undersøgelsen bevarer 8 ud af 10 brugte elbiler mere end 90 procent af batterikapaciteten. Den primære årsag er, at alle moderne elbiler i dag anvender vandkølede batteripakker, som opretholder en optimal driftstemperatur langt bedre end første generations elbiler fra 2010’erne.
Bilmærker med den bedste batterilevetid:
- Kia
- Audi
- Opel
- Tesla
- Mercedes
- Peugeot
- Volvo
- BMW
- Volkswagen
- Skoda
Elbiler med den bedste batterilevetid:
- Kia EV6
- Kia e-Niro
- Tesla Model Y
- Opel Mokka-e
- Mazda MX-30
- Audi Q4 e-tron
- Fiat 500e
- Volvo XC40 Recharge
- Citroën e-C4
- Volkswagen ID 4
Topmodellerne omfattede bl.a. Kia EV6 og Niro, mens Tesla Model Y placerede sig stærkt. På mærkeniveau blev Tesla samlet nr. 4 efter Kia, Audi og Opel, men data bør normaliseres for kilometerstand og alder.
Se også: Guide til opladning af elbil i hjemmet
Elbilbatterierne holder længere end bilerne
Talrige undersøgelser har efterhånden påvist, at elbilers batterier holder meget bedre, end man frygtede for 5-10 år siden. Faktisk holder batterierne så godt, at de ofte holder længere end bilen.
Elbilbatteriernes lange holdbarhed er godt nyt for dig som elbilist, mener vi på redaktionen. For det første er det forbundet med lavere risiko at købe en brugt elbil, og som sælger af en brugt elbil er der udsigt til en højere gensalgsværdi, end hvis batterierne hurtigt mistede kapacitet, fordi næste køber undgår at skulle foretage et dyrt batteriskift.
Brugte elbiler gør elbilteknologien tilgængelig for endnu flere danskere, hvilket også bidrager til den grønne omstilling, da det altid er bedre at genbruge end at producere nyt.
Se også: Sammenlign priser og specifikationer på alle elbiler
Fem gode råd til at passe på din elbils batteri
- Lad ikke fuldt op til daglig: Hold batteriet mellem cirka 20 og 80 procent til hverdag. Gem den fulde opladning til lige før du skal på en længere køretur.
- Undgå ekstreme temperaturer: Parkér køligt i varme perioder. Forvarm bilen, mens den er tilsluttet, i kulde. Brug gerne forvarmning af batteriet før lynladning.
- Lynlad sjældent: Brug kun DC-lynladerne, når det er nødvendigt, da de slider lidt mere på bateriet end normalladere. Undgå at lynlade et iskoldt batteri, og oplad i stedet elbilen hjemme før afgang (hvis muligt).
- Lad ikke bilen stå fuld eller tom: Undgå lang tids stilstand nær 0 procent eller 100 procent. Skal elbilen stå i mindst 2 uger, bør du lade batteriniveauet være mellem 40 og 60 procent. Sluk også for strømslugende softwarefunktioner.
- Sæt en ladegrænse: Udnyt bilens software og sæt en ladegrænse på eksempelvis 80 procent. Planlæg også opladningen til at være færdig tæt på afgang.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Sammenlign elbilernes lasteevne
De billigste elbiler på markedet
Elbiler Bedst i Test