Nyt solid state-batteri har 10 gange højere energitæthed
Den tyske virksomhed FEB har i samarbejde med den taiwanske virksomhed ProLogium udviklet et såkaldt litiumkeramisk solid state-batteri eller faststofbatteri med det ikke så mundrette navn Large-Footprint Lithium Ceramic Battery eller blot LLCB.
Batteriet har høj energitæthed, en rækkevidde på 1.000 km, høj sikkerhed og ekstremt hurtig opladning.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Solid state-batteri med høj energitæthed
Det nye højvoltsbatteri udmærker sig ved at have en anode (negativ pol) lavet af 100 procent siliciumkompositmateriale og ved at have en 10 gange højere energitæthed sammenlignet med de anoder af grafit, der i dag anvendes i elbilbatterier.
Den højere energitæthed i batteriet giver elbiler en rækkevidde på de magiske 1.000 km, hævder virksomhederne. Batteriet har flere fordele. Det anvender en fast elektrolyt, som ikke er brændbar, og som skulle reducere risikoen for kortslutninger.
Batteriet har en energitæthed på 749 watt-timer per liter og 321 watt-timer per kg. Tidligere på året forventede virksomhederne at øge energitætheden til hele 823 watt-timer per liter og 355 watt-timer per kg ved udgangen af året.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde
Ekstremt hurtig opladning
LLCB-batteriet giver mulighed for vægtbesparelser på helt op til 300 kg, alt efter i hvilken type bil det anvendes i. Siliciumanoden muliggør samtidig ultrahurtig opladning sammenlignet med de nuværende batterier, som typisk er en halv time op at lade op fra 10 til 80 procent.
Det nye batteri kan nemlig lades op fra 5 til 60 procent på kun fem minutter, hvilket giver nok strøm til at tilbagelægge omkring 300 km. Efter yderligere tre minutter er batteriet opladet til 80 procent og kan tilbagelægge yderligere 100 km. Disse tal er for et batteri med en rækkevidde omkring 500-550 km. I en større batteripakke med 1.000 km rækkevidde vil ladetiden formentlig være længere.
Ikke desto mindre begynder ladetiden at minde om noget, som vi kender fra tiden, det tager at fylde brændstof i en fossilbil.
Det lader dog endnu ikke til, at nogen bilproducenter har indgået et samarbejde med de to virksomheder om at introducere elbilbatteriet i elbiler. Derfor må du formentlig væbne dig med tålmodighed, hvis du er ivrig efter at få fingrene i en elbil med den nye batteriteknologi.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Perspektivering
Faststofbatterier er en af de elbilteknologier, der forskes og udvikles allermest i. Batteriteknologien skal gøre op med mange af de udfordringer og ulemper, der er ved nutidens elbilbatterier. Læs meget mere om solid state-batterier, fordele og ulemper og hvilke bilmærker, der arbejder på faststofbatterier til elbiler.
På vejen til ægte solid state-batterier sker der flere store teknologiske fremskridt, hvilket er et stort usikkerhedsmoment, hvis man gerne vil købe elbil. På grund af de konstante teknologiske forbedringer af elbilteknologier bør du overveje at privatlease din næste elbil, så du uden bekymringer for store værditab og nemt og risikofrit kan skifte elbilen ud, i takt med der kommer ny teknologi på markedet.
Læs mere om fordele ved at privatlease frem for at købe elbil.
Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2025