Er fordelene ved solid-state batterier store nok?
Flere producenter melder om gennembrud i udviklingen af solid-state batterier, der af mange i branchen anses for at blive en game-changer for elbiler. Men samtidig ses der store forbedringer i næste generation af de batteriteknologier, der allerede er på markedet.
Se også: Elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Fremtidens elbilbatteri?
Hvordan ser fremtidens batteri til elbiler ud? Mange anser solid-state teknologien for at være den bedste, men der er mangel på dokumenterede fordele.
Solid-state-teknologien vil give sikrere, mindre og mere energirige batterier, som vil gøre det muligt for bilproducenterne at bygge elbiler med længere rækkevidde til en lavere pris, påstår producenterne.
Spørgsmålet er, om solid-state batteriet i virkeligheden vil byde på store nok forbedringer til, at de giver mening af fremstille. Dertil vil forbrugerne også have billigere elbiler, så prisen på solid-state skal også kunne matche eller slå nuværende batterier på pris.
Producenterne er stadig i gang med at teste solid-state-celler og finde ud af, hvordan de skal skaleres. Leverandører af solid-state-batterier siger, at deres teknologi er nøglen til elbilers rækkevidde og batterisikkerhed i det lange løb, på trods af forhindringerne.
Det tyder altså på, at solid-state batterier stadig ligger nogle år ude i fremtiden. Toyota, der anses for at være langt fremme med solid-state, forventer at kunne masseproducere batterierne fra 2030.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Store forbedringer i nuværende batterityper
I mellemtiden arbejdes der også på at forbedre litium-ion batterier og Lithium-jern-fosfat batterier (LFP), hvor vi ser store forbedringer i næste generation.
2. generation af LFP-batterier byder på forbedringer i rækkevidde, opladning, holdbarhed og følsomhed overfor kulde.
Producenter som CATL og BYD har fremvist LFP-batterier med 1.000 km rækkevidde, opladning på 10 minutter og de typiske fordele, som denne batteritype byder på. Læs om fordele ved LFP-batterier.
Hvor meget forbedrede er disse batterier, når vi når frem til 2030, hvor rene solid-state forventes klar i elbiler? Det må tiden vise.
I sidste ende er langt de fleste elbilejere ligeglade med hvilket batteri, der sidder i deres elbil. Forbrugerne er derimod interesseret i længere rækkevidde, hurtigere opladning og længere holdbarhed – og de skal vi nok få med det ene, det andet og flere batterityper.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Vi anbefaler:
De billigste elbiler på vejene
Elbiler, der er bedst til prisen