Ford træder på bremsen: Dropper stor elektrisk SUV

Ford forventer ikke at kunne gøre sin kommende store elektriske SUV med tre sæderækker profitabel og dropper derfor elbilen. En ny elektrisk pickup bliver samtidig forsinket.

Ford træder på bremsen: Dropper stor elektrisk SUV

Ford har igen ændret sin strategi for elbiler. Nu har den amerikanske bilproducent droppet langvarige planer om at lancere en elektrisk SUV med tre sæderækker, ligesom produktionen af selskabets næste elektriske pickup er forsinket til 2027.

Se også: Se Fords udvalg af elbiler i Danmark

Elektrisk SUV erstattes af hybrid

De aflyste elektriske SUV, som blandt andet skulle konkurrere mod Kia EV9, vil blive erstattet af hybridmodeller, oplyser Fords økonomidirektør John Lawler.

Strategiskiftet vil ifølge Ford i første omgang koste virksomheden næsten 13,4 milliarder kroner.

Ifølge John Lawler har Ford vurderet, at det ikke vil være muligt at gøre en stor elektrisk SUV med tre sæderækker profitabel inden for det første år efter lanceringen. Det skulle være på grund af de markante prisfald på elbiler og priserne på højvoltsbatterier i kombination med faldende efterspørgsel på elbiler som den planlagte SUV.

”Disse køretøjer skal være rentable. Hvis de ikke er rentable baseret på, hvor kunden er – hvor markedet er – vil vi omstille os og justere derefter,” siger John Lawler.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Skruer ned for investeringerne i elbiler

Ford reducerer også udgifterne til elbiler til 30 procent af kapitaludgifterne fra tidligere 40 procent.

Ud over den aflyste SUV udskyder Ford også produktionen af sin næste elektriske pickup til slutningen af 2027. Produktionen af denne elbil var ellers planlagt til at starte næste år på Fords nye samlefabrik for elbiler i Tennessee i USA.

John Lawler oplyser, at forsinkelsen vil give Ford mulighed for at bruge mere tid på at reducere batteriomkostningerne – noget der også skal gøre kommende trucks fra Ford billigere.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Satser på billigere elbiler

Fords reviderede elbilstrategi er blot den seneste i en række skift fra bilproducenter i år, som tilpasser sig en mere praktisk og sparsommelig gruppe af elbilkunder.

De første mange år af elbilmarkedet har været præget af højteknologiske og avancerede elbilmodeller i mellemdyre til dyre segment, som har appelleret særligt til entusiaster. Fords eneste bud på en elbil har således i mange år været Mustang Mach-E, som blev lanceret i Danmark med priser på mellem 399.900 og 479.900 kroner – priser, som i dag er stort set uændrede.

Der har i mange år været og er stadig en uoverensstemmelse mellem udbud og efterspørgsel på billige elbiler, men efterhånden som det er blevet muligt at lave billigere elbiler, er efterspørgslen på dem kun steget. Det kniber dog stadig gevaldigt med at finde meget billige elbiler til under 150.000 kroner på markedet.

Ford har forsøgt at sadle om ved at satse på billigere elbiler produceret i Europa. Ford Explorer – en SUV i mellemklassen – produceres i Köln i Tyskland og er baseret på Volkswagen ID.4, mens søsterbilen Ford Capri med et ændret ydre skal produceres i Cologne i Tyskland.

Ford er derudover på vej med en elektrisk efterfølger til Fiesta, som ventes at komme i 2026, ligesom der kommer en elektrisk efterfølger til Puma kaldet Ford Puma Gen-E i 2027. Samme år får vi altså også den forsinkede elektriske pickup at se.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Kineserne presser vestlige producenter på pris

Fords gentagne strategiændringer er et billede på vestlige producenter, som forsøger at finde fodfæste i et udfordrende elbilmarked, der gennemgår store forandringer. Teknologien forandrer sig lynhurtigt, og særligt batterikomponenter bliver billigere at fremstille. Men det kræver massive investeringer at gøre elbiler profitable.

Bilproducenter, der har fået deres elbiler produceret i Kina, har haft det noget nemmere, da de ifølge EU har nydt godt af kinesisk statsstøtte til at kunne slå konkurrenterne på pris. EU har indført forhøjet told på kinesisk producerede elbiler, som træder i kraft ved udgangen af oktober.

Det vil gøre det lidt nemmere for vestlige producenter som Ford, som kæmper med at gøre elbilforretningen profitabel, at kunne konkurrere med kinesiske elbiler.

På listen over de mest solgte elbilmærker i 2024 indtager Ford foreløbig en 16. plads – noget, som producenten næppe kan se sig tilfreds med. Herhjemme er den amerikanske bilproducent overgået af blandt andet Volvo, BYD, Polestar og Xpeng, som får alle sine elbiler produceret i Kina. Det viser statistik over salget af elbiler i Danmark.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Her er de billigste elbiler i Danmark
Guide til den bedste forsikring af elbiler