Bilmærker og bilproducenter: Hvem ejer hvem?

Der findes mere end 50 elbilproducenter, som ejer næsten 300 forskellige elbilmærker. Se hvilke bilproducenter der ejer de forskellige elbilmærker.

Bilmærker og bilproducenter: Hvem ejer hvem?

Nye elbilmærker dukker hele tiden op, og som bilkøber kan det være svært at gennemskue, hvem der egentlig står bag.

Hvem der ejer et bilmærke, har stor betydning for både trygheden ved et køb og for elbilens fremtidige værdi. Få overblikket over alle elbilproducenter og de bilmærker, som de hver især ejer.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Hvilke bilproducenter ejer de forskellige bilmærker?

Der findes næsten 300 forskellige elbilmærker, men langt færre bilproducenter: Kun omkring 50. Mange af bilproducenterne ejer et stort antal bilmærker. Andre bilmærker er ejet i fællesskab mellem flere bilproducenter.

Kan du heller ikke finde ud af, hvem der ejer hvem? Få et komplet overblik over alle elbilproducenter og de elbilmærker, som de hver især ejer. Se også de bilmærker, som bilproducenterne har delt ejerskab over gennem såkaldte joint-ventures.

Elbilmærker ejet af Stellantis

Bilproducenten Stellantis ejer 13 elbilmærker:

  • Citroën
  • Peugeot
  • DS
  • Opel
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Jeep
  • Fiat
  • Lancia
  • Chrysler
  • Maserati
  • Vauxhall
  • Leapmotor (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Dongfeng Motor

Bilproducenten Dongfeng Motor ejer 12 elbilmærker:

  • Aeolus
  • Ciimo (delt ejerskab)
  • Forthing
  • Honda i Kina (delt ejerskab)
  • Lingxi (delt ejerskab)
  • Luxgen (delt ejerskab)
  • M-Hero
  • Nammi
  • Nissan i Kina (delt ejerskab)
  • Renault i Kina (delt ejerskab)
  • Venucia
  • Voyah

Elbilmærker ejet af Geely

Bilproducenten Geely ejer 12 elbilmærker:

  • Geometry
  • Jiyue (delt ejerskab)
  • Lifan
  • Livan
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maple
  • Polestar
  • Radar
  • Renault i Sydkorea (delt ejerskab)
  • Smart (delt ejerskab)
  • Volvo
  • Zeekr

Elbilmærker ejet af Chery

Bilproducenten Chery ejer 9 elbilmærker:

  • Chery
  • Exeed
  • iCar
  • Jaecoo
  • Jetour
  • Kandi
  • Karry
  • Luxeed
  • OMODA

Elbilmærket ejet af SAIC

Bilproducenten SAIC ejer 8 elbilmærker:

  • AUDI i Kina (delt ejerskab)
  • Buick i Kina (delt ejerskab)
  • Chevrolet i Kina (delt ejerskab)
  • IM (delt ejerskab)
  • Maxus
  • Roewe
  • Volkswagen i Kina (delt ejerskab)
  • Wuling (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af FAW

Bilproducenten FAW ejer 8 elbilmærker:

  • Audi i Kina (delt ejerskab)
  • Bestune
  • Higer
  • Hongqi
  • NAC
  • SiTech (delt ejerskab)
  • Toyota i Kina (delt ejerskab)
  • Volkswagen i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Changan Automobile

Bilproducenten Changan Automobile ejer 7 elbilmærker:

  • Avatr (delt ejerskab)
  • Changan
  • Deepal
  • Ford i Kina (delt ejerskab)
  • Hafei (delt ejerskab)
  • Kaicene
  • Mazda i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Volkswagen Group

Bilproducenten Volkswagen Group ejer 7 elbilmærker:

  • Audi
  • Cupra
  • Porsche
  • Sehol (delt ejerskab)
  • Skoda
  • Volkswagen
  • Volkswagen i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af BAIC Group

Bilproducenten BAIC Group ejer 7 elbilmærker:

  • Arcfox
  • Beijing
  • Hyundai i Kina (delt ejerskab)
  • Mercedes-Benz i Kina (delt ejerskab)
  • Ruixiang (delt ejerskab)
  • Stelato
  • Weiwang

Elbilmærker ejet af General Motors (GM)

Bilproducenten General Motors (GM) ejer 7 elbilmærker:

  • Baojun (delt ejerskab)
  • Buick i Kina (delt ejerskab)
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Chevrolet i Kina (delt ejerskab)
  • GMC
  • Wuling (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Renault Group

Bilproducenten Renault Group ejer 6 elbilmærker:

  • Alpine
  • Renault
  • Dacia
  • JMEV (delt ejerskab)
  • Renault i Kina (delt ejerskab)
  • Renault i Sydkorea (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af GAC

Bilproducenten GAC ejer 6 elbilmærker:

  • Aion
  • Everus (delt ejerskab)
  • Honda i Kina (delt ejerskab)
  • Hyptec (delt ejerskab)
  • Toyota i Kina (delt ejerskab)
  • Trumpchi

Elbilmærker ejet af Honda

Bilproducenten Honda ejer 6 elbilmærker:

  • Acura
  • Ciimo (delt ejerskab)
  • Everus (delt ejerskab)
  • Honda
  • Honda i Kina (delt ejerskab)
  • Lingxi (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af BMW

Bilproducenten BMW ejer 5 elbilmærker:

  • BMW
  • BMW i Kina (delt ejerskab)
  • Mini
  • Rolls-Royce
  • Zinoro (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af JAC Group

Batteriproducenten JAC Group ejer 5 elbilmærker:

  • JAC
  • JAC Yiwei
  • Maextro (delt ejerskab)
  • Sehol (delt ejerskab)
  • Volkswagen i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærket ejet af Toyota

Bilproducenten Toyota ejer 5 elbilmærker:

  • Daihatsu
  • Lexus
  • Subaru
  • Toyota
  • Toyota i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Mercedes-Benz

Bilproducenten Mercedes-Benz ejer 5 elbilmærker:

  • Maybach
  • Mercedes-AMG
  • Mercedes-Benz
  • Smart (delt ejerskab)
  • Mercedes-Benz i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Hyundai Motor Group

Bilproducenten Hyundai Motor Group ejer 4 elbilmærker:

  • Genesis
  • Hyundai
  • Hyundai i Kina (delt ejerskab)
  • Kia

Elbilmærker ejet af BYD

Bilproducenten BYD ejer 4 elbilmærker:

  • BYD
  • Denza
  • Fangchengbao
  • Yangwang

Elbilmærker ejet af Nissan

Bilproducenten Nissan ejer 4 elbilmærker:

  • Infiniti
  • Nissan
  • Nissan i Kina (delt ejerskab)
  • Venucia (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Brilliance Auto Group

Bilproducenten Brilliance Auto Group ejer 4 elbilmærker:

  • BMW i Kina (delt ejerskab)
  • Farizon
  • SRM Shineray
  • Zinoro (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af SAIC Motor

Bilproducenten SAIC Motor ejer 3 elbilmærker:

  • AUDI i Kina (delt ejerskab)
  • Baojun (delt ejerskab)
  • MG

Elbilmærket ejet af Seres

Bilproducenten Seres ejer 3 elbilmærker:

  • AITO
  • Landian
  • Seres

Elbilmærker ejet af Kia

Bilproducenten Kia ejer 3 elbilmærker:

  • Hyundai i Kina (delt ejerskab)
  • Kia i Kina (delt ejerskab)
  • Kia

Elbilmærker ejet af NIO

Bilproducenten NIO ejer 3 elbilmærker:

  • Firefly
  • NIO
  • Onvo

Elbilmærker ejet af Jiangling Motors

Bilproducenten Wuling Automobile ejer 3 elbilmærker:

  • Ford i Kina (delt ejerskab)
  • JMC
  • JMEV (delt ejerskab)

Elbilmærket ejet af Great Wall Motor

Bilproducenten Great Wall Motor ejer 3 elbilmærker:

  • Great Wall
  • Ora
  • WEY

Elbilmærker ejet af Jaguar Land Rover

Bilproducenten Jaguar Land Rover ejer 2 elbilmærker:

  • Jaguar
  • Range Rover

Elbilmærker ejet af Mazda

Bilproducenten Mazda ejer 2 elbilmærker:

  • Mazda
  • Mazda i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Ford

Bilproducenten Ford ejer 2 elbilmærker:

  • Hafei (delt ejerskab)
  • Ford

Elbilmærker ejet af Audi

Bilproducenten Audi ejer 2 elbilmærker:

  • Audi
  • Audi i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Wuling Automobile

Bilproducenten Wuling Automobile ejer 2 elbilmærker:

  • Baojun (delt ejerskab)
  • Wuling (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Bugatti Rimac

Bilproducenten Bugatti Rimac ejer 1 elbilmærke:

  • Rimac Automobili

Elbilmærker ejet af CATL

Batteriproducenten CATL ejer 1 elbilmærke:

  • Avatr (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Jiangsu Yueda

Batteriproducenten Jiangsu Yueda ejer 1 elbilmærke:

  • Hyundai i Kina (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Baidu

Bilproducenten Baidu ejer 1 elbilmærke:

  • Jiyue (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Leapmotor

Bilproducenten Leapmotor ejer 1 elbilmærke:

  • Leapmotor (delt ejerskab)

Elbilmærket ejet af Huawei

Bilproducenten Huawei ejer 1 elbilmærke:

  • Maextro (delt ejerskab)

Elbilmærker ejet af Yulon

Bilproducenten Yulon ejer 1 elbilmærke:

  • Luxgen (delt ejerskab)

Uafhængige bilmærker

  • AC
  • ACE
  • Aiways
  • Aixam
  • Alkè
  • Alpha
  • Apex
  • Aptera
  • Arcimoto
  • Artega
  • Aspark
  • Automobili Extrema
  • Baltasar
  • BAW
  • Bollinger
  • Bolloré
  • Ceer
  • City Transformer
  • CMC
  • Comarth
  • CT&T
  • DOK-ING
  • DR Automobiles
  • Drako
  • Drive eO
  • E2
  • EdisonFuture
  • Electric Raceabout
  • FF
  • Ford
  • Foxtron
  • Global Electric Motorcars
  • Haima
  • Hispano-Suiza
  • Honda
  • Hulas
  • Innoson
  • Jiangnan
  • Jonway
  • Kaiyi
  • KGM
  • Li Auto
  • Lightyear
  • Ligier
  • London EV Company
  • Lucid
  • Magna Steyr
  • Mahindra
  • Mazda
  • McMurtry
  • Melex
  • Microcar
  • Microlino
  • Mitsubishi
  • Mobilize
  • Modern
  • Moskvitch
  • Mullen
  • Myers
  • Neta
  • NIO
  • Nu Ride
  • OSM
  • Phoenix
  • Piëch
  • Pininfarina
  • Polaris
  • Proton
  • RAESR
  • Rinspeed
  • Rivian
  • Sero electric
  • Skyworth
  • Slate
  • Suzuki
  • Tara
  • TATA
  • TEMSA
  • Tesla
  • Thunder Power
  • Togg
  • TVR
  • Vanderhall
  • Venturi
  • VinFast
  • W Motors
  • Wiesmann
  • Xiaohu
  • Xiaomi
  • Xos
  • Xpeng
  • Yuanhang
  • Yudo
  • Zacua
  • Zotye

Se også: Sådan bør du oplade elbilen hjemme

Få bilproducenter med mange bilmærker

Elbilmarkedet domineres af få store producenter bag hundredvis af mærker. Danske elbilister oplever derfor et uigennemskueligt marked, hvor ejerskaber overlapper, og nogle mærker risikerer hurtigt at forsvinde igen.

Mange bilmærker – få producenter

Selvom der findes hundredvis af bilmærker, er det et langt mindre antal store koncerner, der faktisk ejer og styrer dem. Volkswagen Group, Stellantis, Geely, SAIC, Dongfeng og Changan og andre kontrollerer tilsammen en stor del af elbilmarkedet. Mens konkurrencen ofte mellem mange bilmærker, ligger de økonomiske muskler hos få producenter.

 

Joint-ventures dominerer i Kina

Mange bilmærker i Kina ejes i fællesskab af flere producenter gennem såkaldte joint-ventures. Mange vestlige bilproducenter opererer i Kina under joint-ventures, som indtil 2018 var et krav for at være på det kinesiske bilmarked.

Selskabsformen, hvor udenlandske bilproducenter samarbejder med kinesiske bilproducenter, har skabt et netværk af ejerskaber, der er sammenfiltret på kryds og tværs.

 

Kinesiske producenter vokser massivt

Bilproducenter som Geely, SAIC, BYD, Chery, Dongfeng og Changan har alle et enormt antal elbilmærker. Mange af disse navne er stort set ukendte i Europa, men viser, hvor bredt og aggressivt de kinesiske bilproducenter satser på elbiler.

Kun få af de kinesiske elbilmærker formår at overleve internationalt – blandt andet BYD, Xpeng og MG.

 

Vestlige bilproducenter satser på færre mærker

Europæiske, sydkoreanske, japanske og amerikanske bilproducenter har typisk færre elbilmærker end de kinesiske bilproducenter, men med en meget stærkere global branding – for eksempel BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi, Toyota, Hyundai og Kia.

De vestlige bilproducenter har en strategi med færre, men mere genkendelige bilmærker i modsætning til Kinas strategi med mange små mærker.

 

Uigennemskueligt elbilmarked

Det høje antal elbilmærker gør det som forbruger svært at gennemskue, hvem der egentlig står bag et bilmærke. To udadtil konkurrerende bilmærker kan i virkeligheden være ejet af samme koncern.

Samtidig skaber det også en usikkerhed for, om nogle af de mindre og nye elbilmærker hurtigt forsvinder igen på grund af den intense konkurrence, hvor nogle bilmærker før eller siden må kaste håndklædet i ringen.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Perspektivering

Elbilers oprindelsesland er for mange vigtigt, når de køber ny elbil. Se hvilke elbiler der produceret i Europa, og hvilke elbiler der ikke er fra Kina.

Vi anbefaler:
Se priser på Danmarks billigste elbil
Se bedste forsikring til elbiler