Bilmærker og bilproducenter: Hvem ejer hvem?
Nye elbilmærker dukker hele tiden op, og som bilkøber kan det være svært at gennemskue, hvem der egentlig står bag.
Hvem der ejer et bilmærke, har stor betydning for både trygheden ved et køb og for elbilens fremtidige værdi. Få overblikket over alle elbilproducenter og de bilmærker, som de hver især ejer.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke bilproducenter ejer de forskellige bilmærker?
Der findes næsten 300 forskellige elbilmærker, men langt færre bilproducenter: Kun omkring 50. Mange af bilproducenterne ejer et stort antal bilmærker. Andre bilmærker er ejet i fællesskab mellem flere bilproducenter.
Kan du heller ikke finde ud af, hvem der ejer hvem? Få et komplet overblik over alle elbilproducenter og de elbilmærker, som de hver især ejer. Se også de bilmærker, som bilproducenterne har delt ejerskab over gennem såkaldte joint-ventures.
Elbilmærker ejet af Stellantis
Bilproducenten Stellantis ejer 13 elbilmærker:
- Citroën
- Peugeot
- DS
- Opel
- Abarth
- Alfa Romeo
- Jeep
- Fiat
- Lancia
- Chrysler
- Maserati
- Vauxhall
- Leapmotor (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Dongfeng Motor
Bilproducenten Dongfeng Motor ejer 12 elbilmærker:
- Aeolus
- Ciimo (delt ejerskab)
- Forthing
- Honda i Kina (delt ejerskab)
- Lingxi (delt ejerskab)
- Luxgen (delt ejerskab)
- M-Hero
- Nammi
- Nissan i Kina (delt ejerskab)
- Renault i Kina (delt ejerskab)
- Venucia
- Voyah
Elbilmærker ejet af Geely
Bilproducenten Geely ejer 12 elbilmærker:
- Geometry
- Jiyue (delt ejerskab)
- Lifan
- Livan
- Lotus
- Lynk & Co
- Maple
- Polestar
- Radar
- Renault i Sydkorea (delt ejerskab)
- Smart (delt ejerskab)
- Volvo
- Zeekr
Elbilmærker ejet af Chery
Bilproducenten Chery ejer 9 elbilmærker:
- Chery
- Exeed
- iCar
- Jaecoo
- Jetour
- Kandi
- Karry
- Luxeed
- OMODA
Elbilmærket ejet af SAIC
Bilproducenten SAIC ejer 8 elbilmærker:
- AUDI i Kina (delt ejerskab)
- Buick i Kina (delt ejerskab)
- Chevrolet i Kina (delt ejerskab)
- IM (delt ejerskab)
- Maxus
- Roewe
- Volkswagen i Kina (delt ejerskab)
- Wuling (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af FAW
Bilproducenten FAW ejer 8 elbilmærker:
- Audi i Kina (delt ejerskab)
- Bestune
- Higer
- Hongqi
- NAC
- SiTech (delt ejerskab)
- Toyota i Kina (delt ejerskab)
- Volkswagen i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Changan Automobile
Bilproducenten Changan Automobile ejer 7 elbilmærker:
- Avatr (delt ejerskab)
- Changan
- Deepal
- Ford i Kina (delt ejerskab)
- Hafei (delt ejerskab)
- Kaicene
- Mazda i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Volkswagen Group
Bilproducenten Volkswagen Group ejer 7 elbilmærker:
- Audi
- Cupra
- Porsche
- Sehol (delt ejerskab)
- Skoda
- Volkswagen
- Volkswagen i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af BAIC Group
Bilproducenten BAIC Group ejer 7 elbilmærker:
- Arcfox
- Beijing
- Hyundai i Kina (delt ejerskab)
- Mercedes-Benz i Kina (delt ejerskab)
- Ruixiang (delt ejerskab)
- Stelato
- Weiwang
Elbilmærker ejet af General Motors (GM)
Bilproducenten General Motors (GM) ejer 7 elbilmærker:
- Baojun (delt ejerskab)
- Buick i Kina (delt ejerskab)
- Cadillac
- Chevrolet
- Chevrolet i Kina (delt ejerskab)
- GMC
- Wuling (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Renault Group
Bilproducenten Renault Group ejer 6 elbilmærker:
- Alpine
- Renault
- Dacia
- JMEV (delt ejerskab)
- Renault i Kina (delt ejerskab)
- Renault i Sydkorea (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af GAC
Bilproducenten GAC ejer 6 elbilmærker:
- Aion
- Everus (delt ejerskab)
- Honda i Kina (delt ejerskab)
- Hyptec (delt ejerskab)
- Toyota i Kina (delt ejerskab)
- Trumpchi
Elbilmærker ejet af Honda
Bilproducenten Honda ejer 6 elbilmærker:
- Acura
- Ciimo (delt ejerskab)
- Everus (delt ejerskab)
- Honda
- Honda i Kina (delt ejerskab)
- Lingxi (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af BMW
Bilproducenten BMW ejer 5 elbilmærker:
- BMW
- BMW i Kina (delt ejerskab)
- Mini
- Rolls-Royce
- Zinoro (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af JAC Group
Batteriproducenten JAC Group ejer 5 elbilmærker:
- JAC
- JAC Yiwei
- Maextro (delt ejerskab)
- Sehol (delt ejerskab)
- Volkswagen i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærket ejet af Toyota
Bilproducenten Toyota ejer 5 elbilmærker:
- Daihatsu
- Lexus
- Subaru
- Toyota
- Toyota i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Mercedes-Benz
Bilproducenten Mercedes-Benz ejer 5 elbilmærker:
- Maybach
- Mercedes-AMG
- Mercedes-Benz
- Smart (delt ejerskab)
- Mercedes-Benz i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Hyundai Motor Group
Bilproducenten Hyundai Motor Group ejer 4 elbilmærker:
- Genesis
- Hyundai
- Hyundai i Kina (delt ejerskab)
- Kia
Elbilmærker ejet af BYD
Bilproducenten BYD ejer 4 elbilmærker:
- BYD
- Denza
- Fangchengbao
- Yangwang
Elbilmærker ejet af Nissan
Bilproducenten Nissan ejer 4 elbilmærker:
- Infiniti
- Nissan
- Nissan i Kina (delt ejerskab)
- Venucia (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Brilliance Auto Group
Bilproducenten Brilliance Auto Group ejer 4 elbilmærker:
- BMW i Kina (delt ejerskab)
- Farizon
- SRM Shineray
- Zinoro (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af SAIC Motor
Bilproducenten SAIC Motor ejer 3 elbilmærker:
- AUDI i Kina (delt ejerskab)
- Baojun (delt ejerskab)
- MG
Elbilmærket ejet af Seres
Bilproducenten Seres ejer 3 elbilmærker:
- AITO
- Landian
- Seres
Elbilmærker ejet af Kia
Bilproducenten Kia ejer 3 elbilmærker:
- Hyundai i Kina (delt ejerskab)
- Kia i Kina (delt ejerskab)
- Kia
Elbilmærker ejet af NIO
Bilproducenten NIO ejer 3 elbilmærker:
- Firefly
- NIO
- Onvo
Elbilmærker ejet af Jiangling Motors
Bilproducenten Wuling Automobile ejer 3 elbilmærker:
- Ford i Kina (delt ejerskab)
- JMC
- JMEV (delt ejerskab)
Elbilmærket ejet af Great Wall Motor
Bilproducenten Great Wall Motor ejer 3 elbilmærker:
- Great Wall
- Ora
- WEY
Elbilmærker ejet af Jaguar Land Rover
Bilproducenten Jaguar Land Rover ejer 2 elbilmærker:
- Jaguar
- Range Rover
Elbilmærker ejet af Mazda
Bilproducenten Mazda ejer 2 elbilmærker:
- Mazda
- Mazda i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Ford
Bilproducenten Ford ejer 2 elbilmærker:
- Hafei (delt ejerskab)
- Ford
Elbilmærker ejet af Audi
Bilproducenten Audi ejer 2 elbilmærker:
- Audi
- Audi i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Wuling Automobile
Bilproducenten Wuling Automobile ejer 2 elbilmærker:
- Baojun (delt ejerskab)
- Wuling (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Bugatti Rimac
Bilproducenten Bugatti Rimac ejer 1 elbilmærke:
- Rimac Automobili
Elbilmærker ejet af CATL
Batteriproducenten CATL ejer 1 elbilmærke:
- Avatr (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Jiangsu Yueda
Batteriproducenten Jiangsu Yueda ejer 1 elbilmærke:
- Hyundai i Kina (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Baidu
Bilproducenten Baidu ejer 1 elbilmærke:
- Jiyue (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Leapmotor
Bilproducenten Leapmotor ejer 1 elbilmærke:
- Leapmotor (delt ejerskab)
Elbilmærket ejet af Huawei
Bilproducenten Huawei ejer 1 elbilmærke:
- Maextro (delt ejerskab)
Elbilmærker ejet af Yulon
Bilproducenten Yulon ejer 1 elbilmærke:
- Luxgen (delt ejerskab)
Uafhængige bilmærker
- AC
- ACE
- Aiways
- Aixam
- Alkè
- Alpha
- Apex
- Aptera
- Arcimoto
- Artega
- Aspark
- Automobili Extrema
- Baltasar
- BAW
- Bollinger
- Bolloré
- Ceer
- City Transformer
- CMC
- Comarth
- CT&T
- DOK-ING
- DR Automobiles
- Drako
- Drive eO
- E2
- EdisonFuture
- Electric Raceabout
- FF
- Ford
- Foxtron
- Global Electric Motorcars
- Haima
- Hispano-Suiza
- Honda
- Hulas
- Innoson
- Jiangnan
- Jonway
- Kaiyi
- KGM
- Li Auto
- Lightyear
- Ligier
- London EV Company
- Lucid
- Magna Steyr
- Mahindra
- Mazda
- McMurtry
- Melex
- Microcar
- Microlino
- Mitsubishi
- Mobilize
- Modern
- Moskvitch
- Mullen
- Myers
- Neta
- NIO
- Nu Ride
- OSM
- Phoenix
- Piëch
- Pininfarina
- Polaris
- Proton
- RAESR
- Rinspeed
- Rivian
- Sero electric
- Skyworth
- Slate
- Suzuki
- Tara
- TATA
- TEMSA
- Tesla
- Thunder Power
- Togg
- TVR
- Vanderhall
- Venturi
- VinFast
- W Motors
- Wiesmann
- Xiaohu
- Xiaomi
- Xos
- Xpeng
- Yuanhang
- Yudo
- Zacua
- Zotye
Se også: Sådan bør du oplade elbilen hjemme
Få bilproducenter med mange bilmærker
Elbilmarkedet domineres af få store producenter bag hundredvis af mærker. Danske elbilister oplever derfor et uigennemskueligt marked, hvor ejerskaber overlapper, og nogle mærker risikerer hurtigt at forsvinde igen.
Mange bilmærker – få producenter
Selvom der findes hundredvis af bilmærker, er det et langt mindre antal store koncerner, der faktisk ejer og styrer dem. Volkswagen Group, Stellantis, Geely, SAIC, Dongfeng og Changan og andre kontrollerer tilsammen en stor del af elbilmarkedet. Mens konkurrencen ofte mellem mange bilmærker, ligger de økonomiske muskler hos få producenter.
Joint-ventures dominerer i Kina
Mange bilmærker i Kina ejes i fællesskab af flere producenter gennem såkaldte joint-ventures. Mange vestlige bilproducenter opererer i Kina under joint-ventures, som indtil 2018 var et krav for at være på det kinesiske bilmarked.
Selskabsformen, hvor udenlandske bilproducenter samarbejder med kinesiske bilproducenter, har skabt et netværk af ejerskaber, der er sammenfiltret på kryds og tværs.
Kinesiske producenter vokser massivt
Bilproducenter som Geely, SAIC, BYD, Chery, Dongfeng og Changan har alle et enormt antal elbilmærker. Mange af disse navne er stort set ukendte i Europa, men viser, hvor bredt og aggressivt de kinesiske bilproducenter satser på elbiler.
Kun få af de kinesiske elbilmærker formår at overleve internationalt – blandt andet BYD, Xpeng og MG.
Vestlige bilproducenter satser på færre mærker
Europæiske, sydkoreanske, japanske og amerikanske bilproducenter har typisk færre elbilmærker end de kinesiske bilproducenter, men med en meget stærkere global branding – for eksempel BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi, Toyota, Hyundai og Kia.
De vestlige bilproducenter har en strategi med færre, men mere genkendelige bilmærker i modsætning til Kinas strategi med mange små mærker.
Uigennemskueligt elbilmarked
Det høje antal elbilmærker gør det som forbruger svært at gennemskue, hvem der egentlig står bag et bilmærke. To udadtil konkurrerende bilmærker kan i virkeligheden være ejet af samme koncern.
Samtidig skaber det også en usikkerhed for, om nogle af de mindre og nye elbilmærker hurtigt forsvinder igen på grund af den intense konkurrence, hvor nogle bilmærker før eller siden må kaste håndklædet i ringen.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Perspektivering
Elbilers oprindelsesland er for mange vigtigt, når de køber ny elbil. Se hvilke elbiler der produceret i Europa, og hvilke elbiler der ikke er fra Kina.
Vi anbefaler:
Se priser på Danmarks billigste elbil
Se bedste forsikring til elbiler