Højere told på kinesiske elbiler er en fælde

Højere told på kinesisk producerede elbiler kan være en stor fælde, der kan ramme europæiske bilproducenter, mener Stellantis' CEO.

Højere told på kinesiske elbiler er en fælde

En højere toldsats på kinesisk producerede elbiler i Europa er lige på trapperne. Men det kan ramme både den amerikanske og europæiske bilproduktion, siger Carlos Tavares, der er administrerende direktør for Stellantis.

Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet

Voldsom priskrig med kinesiske bilproducenter

I Kina udspiller sig lige nu en voldsom priskrig, hvor bilmærker har dumpet priser på deres elbiler. Et stort antal elbilproducenter taber penge på deres solgte elbiler i forsøget på at være med i priskrigen, men det er langtfra alle producenter, der kan blive ved på den måde.

For eksempel har kinesiske Aiways netop meldt sig ud af priskrigen og fokuserer nu på Europa. Lige nu er der store muligheder for de kinesiske producenter i Europa, hvor de tjener langt mere på deres elbiler på grund af den mindre konkurrence. Men det vil ændre sig, mener Carlos Tavares, der er administrerende direktør for Stellantis.

Snart vil priskrigen på elbiler i Kina brede sig til Europa, forudser han. Stellantis forventer en stor kamp med kinesiske rivaler på det europæiske marked for elbiler og advarer om betydelige konsekvenser for job og produktion som følge heraf, fortalte Carlos Tavares i et interview med Reuters.

Carlos Tavares sagde også, at en højere toldsats på kinesisk producerede elbiler er en stor fælde. I USA indføres senere i år en 100 procent told på kinesisk producerede elbiler (op fra 25 procent) og en højere toldsats forventes også indført i Europa.

Ifølge Carlos Tavares vil den højere kun ville øge inflationen i de regioner, hvor den bliver indført, hvilket potentielt kunne påvirke salg og produktion.

“Vi taler ikke om en darwinistisk periode, vi er i den,” sagde Tavares på Reuters Events Automotive Europe-konference i München og tilføjede, at priskampen med de asiatiske rivaler ville blive “meget hård”.

“Det bliver ikke let for forhandlerne. Det bliver ikke let for leverandørerne. Det bliver ikke let for OEM’erne. Som vi ved i Europa, taler alle om forandring, så længe forandringen er til fordel for en anden.”

Tyskland og Sverige har også advaret mod, at der indføres en meget høj told på kinesisk producerede elbiler.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Stellantis tager kinesisk elbilmærke med til Europa

Stellantis afslørede for to uger siden, at de vil tage det kinesiske mærke Leapmotor med til Europa. Kinesiske Leapmotor er et joint venture mellem Leapmotor og Stellantis.

Leapmotor kommer i første omgang hertil med Leapmotor C10 og T03, der forventes at blive blandt de billigste i Europa. I stedet for at kæmpe mod de kinesiske producenter, har Stellantis altså valgt at samarbejde med dem.

“Vi vil selv forsøge at være kinesiske, hvilket betyder, at vi i stedet for at være rent defensive over for den kinesiske offensiv ønsker at være en del af den kinesiske offensiv,” sagde Carlos Tavares.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Billigere elbiler i horisonten

Der er ingen tvivl om, at konkurrencen på det europæiske elbilmarked vil blive størrre i de kommende år, efterhånden som flere kinesiske elbiler kommer hertil og europæiske bilproducenter er klar med deres små billige elbiler.

For bilkøberne betyder det, at priserne på elbiler vil falde, kvaliteten vil blive bedre og udvalget bliver større. Man skal dog være forsigtig på er marked, hvor producenterne presses på økonomien. Man vil helst ikke stå med håret i postkassen, når man har købt en dyr elbil.

Det er blandt andet derfor, at vi anbefaler at lease en elbil. Læs mere om fordelene ved at lease elbil her.

Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?

Vi anbefaler:
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Bedste ladeboks til hjemmet
Markedets bedste elbilforsikring finder du hos if