Honda vil investere milliarder i elbiler og nye batterier
I løbet af det næste årti vil bilmærket Honda investere mere end 274 milliarder kroner i elbiler, hvilket skal blive til 30 nye biler. Samtidig vil Honda også sætte gang i udviklingen af solid-state batterier.
Der sker ting og sager hos Honda, der begynder at få øjnene op for det elektriske biler. Indtil videre har Honda kun en enkelt elbil, nemlig den lille og kompakte Honda e. Men det skal der nu gøres noget ved med store investeringer. Honda har lidt tidligere i år løftet sløret for et samarbejde om elbiler med elektronikgiganten Sony, som sammen skal lave elbiler under et nyt mærke.
Læs også: Honda vil benytte Android Automotive fra næste år
Honda kaster store summer efter elbiler
Ifølge en rapport fra Automotive News investerer Honda 5 billioner yen (274 milliarder kroner ), som støtte til deres elektrificeringsstrategi, der omfatter 30 elbiler og en udvidet produktionskapacitet på 2 millioner elbiler om året inden 2030.
Hondas administrerende direktør Toshihiro Mibe beskrev for nylig hvordan virksomheden skulle nå målet, der er en benzinfri serie af biler inden 2040. Til at begynde med har Honda planer om at fortsætte samarbejdet med partnere som GM for at opnå skalerbarhed og begrænse omkostningerne. Samtidig vil selskabet udvikle sine egne interne teknologier, som i sidste ende vil overtage og støtte bilproducenten på lang sigt.
“Fra 2030 og fremefter mener vi, at vi vil gå ind i den fulde populariseringsperiode, og batteri-elektrobiler vil være almindelige. Vi vil have små, mellemstore og store platforme på plads og dække alle segmenter med disse tre platforme,” sagde Toshihiro Mibe.
Hybriderne skal hjælpe Honda på vej
Selv om bilproducenten sælger omkring 4,5 millioner køretøjer globalt om året, har der ikke været meget gang i salget af elbiler, som de kun har solgt 32.649 enheder af. Der er dog fremgang at se, for næsten halvdelen af disse (14.324 enheder) blev solgt i 2021.
En stor del af Hondas salg af “elektrificerede” biler er stadig hybridbiler som Accord og CR-V. For at nå en kritisk masse i skiftet mod den helt elektriske fremtid, som Honda lover, er det vigtigt, at hybridbiler fortsat skal drive salget langt ind i 2030’erne, især i områder som det midtvestlige USA, der måske er langsommere til at tilpasse sig de rene elbiler.
Se også: Nye elbiler, der kommer i 2022
Honda vil også lave solid-state-batterier
Ud over at investere mange milliarder i produktion af elbiler delte Honda også en yderligere investering på 2,4 milliarder kroner til udvikling og produktion af solid-state-batterier om to år. Hondas plan er, at kunne udvikle mere energitætte solid-state-batterier på markedet mod slutningen af årtiet.
Elbiler med solid-state-batterier ville helt sikkert være med til at gøre elbiler mere attraktive, men Honda kan forvente stor konkurrence. Andre bilproducenter vil har nemlig også fremlagt planer om solid-state-batterier.