Hyundai EO: Røverkøbet du ikke kan få
Den nye Hyundai EO er en elbil i stil med Volkswagen ID.4, men med længere rækkevidde og en pris fra ca. 200.000 kr.
Dette er endnu et eksempel på, at elbiler i Kina er både bedre og billigere – læs med herunder om den nye Hyundai EO.
Se også: Alle elbiler fra Hyundai
Hyundai EO er for god til Danmark
Hyundai har i Kina løftet sløret for deres næste store elbilsatsning på et marked, hvor kampen om kunderne er benhård – og set med danske briller ser den faktisk ret interessant ud.
Den nye model hedder Hyundai EO, og den er på størrelse med de elbiler, danskerne allerede kender og køber: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Toyota bZ4X. Altså en familievenlig SUV i mellemklassen med god plads og komfort.
I Kina fås EO med op til 722 km rækkevidde (CLTC), en 27″ 4K-skærm til både fører og infotainmentsystem og masser af komfort- og sikkerhedsudstyr – og så til en pris, der lyder for god til at være sand.
I Kina starter EO nemlig ved 119.800 yuan, hvilket direkte omregnet er omkring 108.000 kr. Til sammenligning koster en Firefly det samme i Kina, men i Danmark koster den fra ca. 210.000 kr.
Hvis EO kom til Danmark til samme prisniveau som i Kina, ville den kunne ligge næsten 100.000 kr. under de SUV’er, den konkurrerer med. Men – og her kommer det kedelige – det gør den ikke. Og kommer den alligevel til Europa eller Danmark, vil prisen med sikkerhed være markant højere.
Se også: Sammenlign elbilers priser og bedømmelser
Se også: Test og anmeldelser af elbilers rækkevidde
Priserne på elbiler langt højere i Europa
Dette er endnu et tydeligt eksempel på, hvordan den benhårde konkurrence i Kina presser priserne ned og samtidig hæver niveauet for både teknologi og kvalitet i elbiler.
Vi har allerede set det i modeller som Audi E5, Toyota bZ7 og Volkswagen UNYX 06, hvor kinesiske producenter og samarbejder har skabt biler, der på kort tid overgår mange europæiske alternativer – især på pris.
Der er enorm fart på elbiludviklingen i Kina, hvor mange modeller udvikles udelukkende til det kinesiske marked. Men selvom vi i Europa ikke får adgang til alle disse biler, får vi stadig glæde af teknologien, som gradvist finder vej til modeller, der sælges her.
Dog skal man være realistisk, for prisniveauet i Kina kommer vi næppe til at se i Danmark.
Perspektivering
Hvilke SUV’er er de bedste på markedet herhjemme? Se de bedste SUV’er i forskellige prisklasser.
Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027
Her er de billigste elbiler i Danmark lige nu
Se priser på elbiler fra Hyundai i Danmark



