Lexus UX 300e får hele 40 procent længere rækkevidde
Lexus UX 300e er en af de ældre elbiler på markedet i Danmark, der blev født med en rækkevidde på en hel del nutidens standard. Men nu får den en opgradering i form af et større batteri med længere rækkevidde samt andre forbedringer.
UX 300e var Lexus’ første elbil, som blev lanceret tilbage i 2019. Siden da er der sket en stor udvikling med elbilerne, hvorfor Lexus nu har valgt af opgradere 300e.
Se også: Første test af Toyota bZ4X – en lovende elbil
Større batteri i Lexus UX 300e
Den nye UX 300e har fået et betydeligt større batteri. Tidligere var det på 54,4 kW mod 72,8 kW nu, hvilke giver en øget rækkevidde på 40 procent. Det betyder, at Lexus UX300e nu kan køre op til 450 kilometer (WLTP) på en opladning, mod de tidligere godt 315 kilometer.
Andre forbedringer er også kommet til
Lexus har også arbejdet på at mindske støjen inde i bilen og bruger selve batteriet som en støjdæmper. Der er også arbejdet på at begrænse støjen fra vinden og vejen.
Den nye opgradering har tilføjet noget vægt til bilen og den vejer betydeligt mere end tidligere. Den er også langt mere robust, da der er tilføjet 20 nye svejsepunkter omkring bilens sider og på bagsiden af bilen.
Elbilen fra Lexus kommer med bagdæmpere fra Yamaha som standard og den elektriske servostyring og støddæmperne er tunet, så de passer specifikt til elbil-versionen af UX300.
Inde i bilen finder vi Lexus’ nye infotainmentsystem med en 12,3 tommer skærm. Der er lavet småændringer på knapperne og en ny og ekstra LED-lampe. Der et par USB-C porte og en noget større trådløs opladning til telefoner.
Firmaet forventer at kunne starte med at levere UX300e til maj 2023.
Endnu en Lexus-elbil på vej
Derudover er Lexus også på vej med deres variant af Toyota bZ4X og Subaru Solterra, som går under navnet Lexus RZ 450e. Denne lanceres i starten af 2023. Den korrekte pris kender vi ikke til endnu, men forventes at blive omkring 500.000 kroner.
Se også: Nyheder om elbiler