Mercedes-Benz og Tencent samarbejder om teknologi til selvkørende biler

Mercedes-Benz har indledt et vigtigt og afgørende samarbejde med Tencent om selvkørende teknologi til biler i Kina.

Mercedes-Benz og Tencent samarbejder om teknologi til selvkørende biler

De kinesiske elbilproducenter ligger et godt stykke foran sine konkurrenter på det globale marked, når det drejer sig om teknologien til selvkørende kørsel. En ny lov i Shenzhen gav for nylig kineserne endnu en fordel i forhold til europæiske og amerikanske rivaler med autonom kørsel på niveau 3.

Mercedes har dog ikke tænkt sig at give op, og de har nu indgået et samarbejde med Tencent om at sikre, at tyskernes teknologi får et udviklingsboost og dermed en mulighed for at konkurrere på det kinesiske marked. Tencent er en kinesisk techkonglomerat, der står bag blandt andet Tencent Games, Tencent QQ, WeChat, Tencent Music, sociale netværk, webportaler og e-handel og betalingssystemer

Læs også: Se selvkørende Mercedes EQS overtage styringen

Avanceret teknologi til selvkørende biler

Merceds-Benz’ lokale datterselskab, Daimler Greater China, har underskrevet en samarbejdsaftale med Tencents afdeling for smart mobilitet. De to selskaber vil i fællesskab udvikle avanceret teknologi til selvkørende biler.

Partnerskabet får fokus på cloud computing, big data og AI for at understøtte og forbedre simulationen og testningen af Mercedes-Benz’ selvkørende teknologi. Det arbejde, de to selskaber udfører, skal hjælpe Mercedes og Nvidia med at udvikle ny teknologi i Kina.

Mercedes først til at opfylde Level 3-krav

Det nye fælles forskningslaboratorie skal forbedre de tjenester og den teknologi, som Mercedes-Benz tilbyder i Kina. Den tyske bilproducent er den hidtil første i verden til at leve op til de strenge krav, der er til Level 3 af selvkørende teknologi. Det viste sig allerede i maj, da Mercedes-Benz fik godkendt niveau 3-kørsel på tyske motorvejsstrækninger.

Selskabet håber at kunne forbedre den nuværende teknologi og teste næste generation af deres systemer. For at gøre det kræver det, at de forbedrer deres forståelse af indviklede kinesiske trafikforhold.

De førende inden for selvkørende biler

XPeng, NIO og LiAuto er de førende på det kinesiske marked for selvkørende biler. XPeng har City NGP, og NIO har det abonnementbaserede NAD (NIO Autonomous Driving) med det nyeste NOP+ klar til lancering til efteråret.

Det nyeste selvkørende system fra NIO lover “autonom kørselsoplevelse ud over hvad man kan forvente” takket være et navigationskort med en høj grad af præcision, der er udviklet i samarbejde med Tencent.

Det nye samarbejde giver Mercedes-Benz et vældigt godt udgangspunkt strategisk, i og med den tyske producent får adgang til Tencents teknologi, kundskab og ekspertise – noget andre konkurrenter helt klart har nydt godt af.

Det er ikke første gang, de to selskaber arbejder sammen. Mercedes MyCar-tjenesterne blev udviklet med hjælp fra Tencent tilbage i 2015, og begge selskaber håber, at det nye samarbejde kan udvides til at handle om andet end teknologi til selvkørende biler.

Læs også: Test og anmeldelser af elbiler