Mercedes imponerer med 1.000 kW lynopladning
Mercedes-Benz har i dag fremvist en ny lynladeteknologi, hvor der på kun fire minutter kan lades til 500 km kørsel.
Læs mere om den imponerende lynladeteknologi her, hvor Mercedes-Benz viser den frem i en ny elbil og tilhørende lynlader på 1.000 kW.
Se også: Alle elbiler fra Mercedes-Benz i Danmark
500 km rækkevidde på fire minutter
Mercedes-AMG har sat en ny milepæl inden for opladning af elbiler. Med konceptbilen AMG GT XX og en specialudviklet lynlader har de opnået en ladestyrke på over 1.000 kW.
Under en test på en prototype-ladestation nåede bilen 1.041 kW blot et halvt sekund efter, opladningen begyndte – og holdt sig over 1.000 kW i mere end to minutter.
I praksis betyder det, at der vil kunne oplades 125 km rækkevidde på ét minut og 500 km på fire minutter.
Teknologien er stadig på prototype-niveau, men Mercedes har bekræftet, at elementer herfra vil finde vej til serieproducerede biler allerede fra næste år.
Derudover planlægger mærket at installere deres næste generation af højtydende lynladere på Mercedes-ejede ladeparker i Europa og Nordamerika fra 2026.

Se også: Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Kan blive en gamechanger
For få år siden var det imponerende, når en elbil kunne lade fra 10-80 % på under en halv time. I dag er vi nede på under et kvarter – et tydeligt bevis på, hvor hurtigt teknologien udvikler sig.
Mercedes tager nu et kæmpe skridt videre med deres nye teknologi, der gør det muligt at lade med over 1.000 kW og tilføje 500 km rækkevidde på bare fire minutter.
Til sammenligning er det i dag modeller som Xpeng G6, Xpeng G9 og Zeekr 7X, der er hurtigst i Europa, hvor de kan lade fra 10-80 % på ned til 12 minutter. Derfor er Mercedes’ præstation et markant løft i forhold til den nuværende standard.
BYD har vist lignende teknologi, men Mercedes beviser her, at de ikke længere er bagud i elbilkapløbet – de kan faktisk matche de kinesiske frontløbere.
Spørgsmålet er dog, hvor hurtigt forbrugerne vil få glæde af det. Vi mener, at det kan have lange udsigter, inden de bliver hverdag for elbilejere.
Mercedes lover at introducere dele af teknologien allerede næste år, men næppe med 1.000 kW – snarere omkring halvdelen, forventer vi. Samtidig kræver opladningen særlige Mercedes-lynladere, som kun vil være tilgængelige meget få steder i begyndelsen – og billigt bliver det nok heller ikke, at lade på disse stationer.
Så selvom teknologien lyder imponerende, vil der gå tid, før den bliver en del af hverdagen for almindelige elbilkunder.
Se også: Alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Perspektivering
Batterier i elbiler er blot ét af de teknologiske områder, der i øjeblikket udvikler sig med høj hastighed.
Vil du følge med i de nyeste tendenser inden for elbilteknologi? På Mobilsiden har vi samlet en hel sektion dedikeret til nyheder om innovation i elbiler. Her kan du læse om alt fra de nyeste gennembrud i batteriteknologi og opladning til udviklingen af elmotorer og infotainmentsystemer.
Se også: Seneste nyheder om teknologi i elbiler
Vi anbefaler:
Se alle elektriske bybiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Test og anmeldelser af elbiler
Priser på de billigste elbiler i Danmark