Nye EU-krav: Ford og VW i farezonen
Bilproducenter må overkomme nedgang i salget af elbiler, hvis de skal kunne leve op til EU’s mål for CO2-emissioner i 2025. Det bliver ikke et problem for Tesla og Geely, men for Volkswagen og Ford er det.
Se også: Sammenlign elbiler på pris, kvalitet og specifikationer
Volkswagen og Ford kan få bøder for for høj CO2-emission
Bilproducenterne Volkswagen og Ford bliver nødt til at øge salget af elbiler og hybridbiler kraftigt på trods af “markedsskepsis” over for elbiler for at opfylde EU’s mål for CO2-emissioner i 2025, oplyser en rapport fra analysevirksomheden Dataforce.
I 2025 vil gennemsnittet for nye biler, der sælges i EU, være 93,6 gram CO2 pr. km, sammenlignet med grænsen på 116 g/km, der trådte i kraft i 2021.
Hver bilproducent har sit eget mål baseret på den gennemsnitlige masse af sin flåde, hvilket betyder, at mærker som Mercedes-Benz og BMW, der sælger store SUV’er, har højere mål end mærker, der for det meste sælger mindre biler med mindre motorer og lavere CO2-udledning, såsom Dacia eller Citroen. EU vil give bilproducenter, der ikke når deres mål, en bøde på 95 euro pr. bil pr. gram over målet.
Ford Motor Co. og Volkswagen Group står over for den største kløft, siger Dataforce. De to bilproducenter bliver nødt til at sælge flere elbiler, hvis de skal kunne leve op til de strengere krav.
VW Groups administrerende direktør, Oliver Blume, sagde tidligere i år, at EU burde justere CO2-målene på grund af opbremsningen i salget af fuldelektriske biler.
Det kan blive dyrt, hvis bilproducenterne ikke kan leve op til de nye krav fra EU. Der blev udstedt bøder til bilproducenterne på flere milliarder af kroner, for ikke at nå 2021-målene, selvom næsten alle mærker nåede deres mål til tiden, sagde analysevirksomheden Dataforce.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Elbilproducenter har stor fordel
Af de store bilkoncerner i Europa er det kun Geely og Tesla, der allerede er under deres 2025-mål. Tesla har ingen problemer med at nå sit mål, fordi de kun sælger emissionsfrie fuldelektriske biler, mens Geely får hjælp af sit Volvo-mærke, som kun sælger plug-in hybrider og rene elbiler i Europa.
Toyota, som sælger et lavt antal fuldelektriske biler, men et stort antal hybrider, er også godt med i forhold til sit 2025-mål.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Ikke klar til elbiler – plug-in i overgangen
Flere bilproducenter har meldt ud, at de har fået sværere ved at sælge rene elbiler og derfor igen satser mere på plug-in hybridbiler. For mange forbrugere er overgangen direkte fra brændstofbil til ren elbil for stor, og hertil er plug-in hybridbilen det oplagte alternativ.
Er i heller ikke helt klar på at købe elbil, så kan plug-in hybriden være det rigtige valg. Plug-in hybrider udleder betydeligt mindre CO2 end den rene brændstofbil, men minder på mange måder mere om den bil, som de fleste danskere kommer fra. Nyere plug-in hybridbiler kører op til 130 km på el.
Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den