Polestar 3 er fed, men dyr – se priser og specifikationer

Alt om Polestar 3 er nu endelig ude. Læs om dens ydeevne, rækkevidde, opladning, teknologi og plads. Se også dansk pris og leasingpris.

Polestar 3 er fed, men dyr – se priser og specifikationer

Ved et internationalt event i København har Polestar endelig løftet hele sløret for deres næste elektriske bil: Polestar 3. Der er ingen tvivl om, at Polestar 3 er en fed elbil, men du får sandsynligvis ikke råd til den. Her tager vi et kig på den danske pris på Polestar 3, inklusiv leasingpriser samt dens specifikationer og teknologi.

Se også: Test af elbiler fra Polestar

Sportsvogn og SUV i ét

På den ene side er Polestar 3 en praktisk og rummeligt 5-personers SUV. På den anden side er den en lynhurtig sportsbil  med fantastiske køreegenskaber.

Ydeevne

Polestar 3 er udstyret med en dobbelt elektrisk motor, der giver en sammenlagt ydevne på 360 kW (482 hk) og et drejningsmoment på 840 Nm. Med den valgfrie Performance-pakke vil bilen have en ydelse på 380 kW (509 hk) og et drejningsmoment på 910 Nm. Det giver en 0-100 km/t på 5 sekunder og 4,7 sekunder med Performance-pakken.

Standardudgaven hae adaptiv luftaffjedring med dobbeltkammer, hvilket tillader Polestar 3 at kunne veksle mellem komfort og fast affjedringsdynamik og tilpasse støddæmperne konstant.

Den valgfrie Performance-pakke optimerer køreegenskaberne yderligere sammen med optimering af luftaffjedringen, unikke 22-tommer alufælge og de svenske guld-signaturdetaljer.

Rækkevidde

I Polestar 3 sidder et stort 111 kWh batteri, der giver den en rækkevidde på op til 610 kilometer (WLTP). Med Performance-pakken er rækkevidde 560 kilometer.

Lithium-ion-batteriet har et prismeformet celledesign, der er placeret i en væskeafkølet, beskyttende aluminium-kasse, der er forstærket med med borstål.

Standardudgaven kommer også med en varmepumpe, der hjælper Polestar 3 med at anvende den omliggende varme til klima- og batteriforkonditionering.

Når det kommer til opladning, understøtter Polestar 3 DC-opladning op til 250 kW. 10-80 procent forventes at tage ned til 30 minutter. Med 11 kW AC-opladning tager 0-100 procent cirka 11 timer.

Polestar 3 vil også være udstyret med to-vejs-opladning, der gør det muligt at bruge V2G (Vehicle-to-grid) og plug-and-charge-funktioner i fremtiden.

Plads og sikkerhed

Polestar 3 er en stor bil. Det betyder, at der er god plads til 5 personer i den samt et fornuftigt bagagerum på 484 liter og en mindre frunk med 32 liter.

Polestar 3 tager sikkerhed meget seriøst i Polestar 3. Næste generations avancerede sikkerhedsteknologier (aktive samt passive) fra Volvo Cars er at finde i bilen.

Her er indvendige radarsensorer, der kan registrere bevægelser inde i bilen for fx at hjælpe med at forhindre tilfælde, hvor børn eller dyr ved en fejl bliver efterladt i bilen. Systemet er integreret med bilens klimakontrol for at undgå overophedning eller underafkøling i bilen.

Som standard vil Polestar 3 indeholde i alt fem radarenheder, fem eksterne kameraer og tolv eksterne ultrasoniske sensorer for at understøtte de adskillige avancerede sikkerhedssystemer.

Mere computerkraft og Android Automotive

Polestar 3 er den første bil fra Polestar, der er udstyret med NVIDIA DRIVE-computerkraft og software fra Volvo. NVIDIAs high-performance platform, der fungerer som bilens AI-hjerne, behandler data fra bilens mange sensorer og kameraer for at muliggøre avancerede sikkerhedsfunktioner i førerassistentsystemet samt kørselsovervågning.

Infotainmentsystemet er drevet af næste generation af Snapdragon Cockpit Platform fra Qualcomm. Infotainmentsystemet er selvfølgelig Android Automotive, der er udviklet i samarbejde med Google. Det styres fra en 14.5-tommer skærm i midterkonsollen.

Polestar 3: Pris og leasing

Polestar 3 har en vejledende pris på 800.000 kroner. Dertil kommer den valgfri Performance-pakke til 80.000 kroner. Leasing af Polestar 3 koster fra 9.495 kroner.

De første leveringer af Polestar 3 vil starte i fjerde kvartal 2023.

Se også: Nyheder om elbiler

Mere til sagen

Siden redaktionen publicerede denne historie er der kommet nyt om sagen. Daniel Søgaard Hald kunne ikke lade sagen ligge. 11/10/2022 havde vi dette at sige med et indlæg omkring Test og anmeldelse af Volkswagen ID.5 – Den kan læses her. Seneste højaktuelle stof om “chatgpt” finder du i denne spalte..