Porsche Macan Electric: Rækkevidde, opladning og ydeevne
Porsche har langt fra løftet hele sløret for den elektriske Macan endnu, men har alligevel frigivet specifikationer på den i forbindelse med de første testkørsler.
OBS: Artiklen er opdateret den 11. januar 2024 med nye informationer om Porsche Macan EV.
Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2024
Den første helt elektriske Porsche Macan
Macan er den anden model efter Taycan i Porsches elbil-eventyr og er en af de allerførste biler på en state-of-the-art elektrisk platform, Premium Platform Electric (PPE). Den er fremtiden for Porsche og andre premiumbiler fra Volkswagen Group.
Den elektriske Macan lanceres i foråret 2024, men allerede nu kan vi få et bedre indtryk af den. Prototyper af Porsche Macan er netop blevet prøvekørt af internationer tech- og motormedier, hvorfra vi får nogle af de interessante specifikationer.
Vil du se et af de første indtryk af Porsche Macan Electric, skal du kigge med længere nede i artiklen.
En af de helt store nyheder i Porsche Macan – udover nedenstående – er et helt nyt infotainmentsystem, der er baseret på Googles Android Automotive. Læs mere om infotainmentsystemet i Porsche Macan her.
Læs også: Billeder, specifikationer og mere om Porsche Macan EV
Ydeevne
Macan kommer i flere varianter, som Macan 4, Macan 4S, Macan GTS, Macan Turbo og så videre – og man kender ikke til alle de forskellige specifikationer endnu.
Dog skulle topmodellen med to elektriske motorer yde hele 450 kW / 612 hk og have et drejningsmoment på mere end 1.000 Nm.
Macan EV har et nyudviklet Porsche Active Suspension Management med to-ventils-dæmperteknologi i luftaffjedringen, spær på bagakslen samt aktiv baghjulsstyring med en vinkel på op til fem grader.
Se også: Priser, specifikationer og bedømmelser på populære elbiler
Rækkevidde og opladning
Batteriet i Porsche Macan EV (eller Electric?) er på 100 kWh (95 kWh netto). Hvad så med rækkevidden? Macan er nok ikke markedets mest aerodynamiske og effektive elbil, da der her også er en stort fokus på køreegenskaberne.
Faktisk har Porsche Macan EV en luftmodstandskoefficient på 0,25, hvilket gør den til en af de mest aerodynamiske elektriske SUV’er på markedet.
Der er endnu ikke en officiel rækkevidde, men den vil ifølge Porsche opnå “langt over” 500 kilometer efter WLTP-standarden.
Taycan har nok markedets mest imponerende lynopladning – og Macan ser ud til at blive endnu vildere. Den bygges på en 800 volt teknologi, der giver exceptionel hurtig opladning. Porsche lover op til 270 kW maksimal ladeeffekt, men dem der har kørt prototypen har været oppe at ramme 295 kW.
Porsche siger, at Macan efter fire minutters opladning opnår 62 kilometer rækkevidde, eller gå fra 10 til 80 procent strøm på 22 minutter.
Se også: Stor guide til forsikring af elbil
Første indtryk af Porsche Macan Electric
Hvordan er den kommende elektriske Porsche Macan? Enkelte heldige medier har fået lov at testkøre prototyper og har delt deres indtryk. Her kan du se de første indtryk af Porsche Macan EV:
Se også: Sammenlign alle elektriske SUV’er i Danmark
Vi anbefaler:
Få den helt rigtige elbilforsikring
Bedste hjemmeopladning og ladeboks til elbil