Her er den nye Renault 4 E-Tech Electric
Renault har mandag afsløret den nyeste elbil i producentens voksende portefølje: Renault 4 E-Tech Electric, som er storebror til den mindre Renault 5.
Se også: Specifikationer, billeder og pris på Renault 4
Kompakt SUV med smart design
Renault 4 E-Tech Electric er en kompakt elektrisk SUV, som er fyldt med referencer til den oprindelige Renault 4 fra 1961, og som er solgt i over 8 millioner eksemplarer frem til 1992.
Den nye Renault 4 E-Tech Electric er inspireret af den gamle model i både kofanger, lygter, vinduer, kølergrill og interiør.
Renault 4 E-Tech Electric er, trods navnet, større end den lille hatchback Renault 5 E-Tech Electric. Den måler 4,14 meter i længden, 1,79 meter i bredden og 1,57 meter i højden. Akselafstanden er 2,62 meter, hvilket gør den en anelse større end Renault 5 og nogenlunde på størrelse med Renaults eksisterende Captur. Til gengæld har Renault 4 E-Tech Electric 1,2 centimeter ekstra frihøjde.
Bagi gemmer der sig et bagagerum på 420 liter, og Renault 4 appellerer derfor til en bredere målgruppe end den mindre Renault 5. Modsat Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric er der i Renault 4 E-Tech Electric en lav læssekant. Det er også den første elektriske Renault, hvor både bagsæder og passagersædet foran kan lægges plant ned.
Den udmærker sig også med et såkaldt canvastag, som kan åbnes i forskellige positioner, og som både giver bilen et særpræg, men også sparer vægt.
Se også: Se Renaults udvalg af elbiler i Danmark
Rækkevidde på 400 km
Renault 4 E-Tech Electric kan fås i to batteristørrelser: 40 eller 52 kWh. Det lille batteri giver en rækkevidde på mere end 300 km, mens det store batteri giver en rækkevidde på 400 km. Det er en smule mere end Renault 5.
Varianten med lille batteri har en 110 kW (150 hk) elmotor med et drejningsmoment på 245 Nm, mens varianten med stort batteri har en 90 kW (120 hk) elmotor med et drejningsmoment på 225 Nm.
Begge varianter har 11 kW AC-opladning med tovejsopladning, så den både kan modtage og sende strøm retur til husstanden eller andre biler. Tovejsopladning er dog endnu ikke muligt i Danmark. Der er henholdsvis 80 og 100 kW DC-opladning i de to varianter.
Den kan trække op til 750 kg på krogen. Renault har desuden hentet affjedring fra større modeller. Foran sidder affjedring fra Captur, mens der bagi sidder affjedring fra Megane E-Tech Electric.
Se også: Sammenlign elbiler i bybilklassen
Infotainment og interiør
Kan du lide stofbeklædning, vil du elske Renault 4 E-Tech Electric. Sæder, instrumentbræt, døre og loftet er beklædt med gråligt stof i forskellige nuancer og med kontrastsyninger.
Infotainmentsystemet er OpenR Link, som er baseret på Android Automotive med Google-tjenester. Renault 4 E-Tech Electric har en 10,1 tommer førerskærm bag rattet og en 10,0 tommer infotainmentskærm. Softwaren ser ud, som man kender den fra Renaults øvrige elbiler, og det er en god ting. Android Automotive i Renaults elbiler fungerer nemlig fremragende. Der er også trådløs Android Auto og Apple Carplay.
Se også: Se kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Renault 4 E-Tech Electric: Pris i Danmark
Renault oplyser, at den nye Renault 4 E-Tech Electric kommer til salg efter sommerferien 2025. Det er endnu ikke muligt at bestille den i Danmark, og Renault har heller endnu ikke oplyst, hvad Renault 4 E-Tech Electric koster i Danmark.
Det er dog forventningen, at den vil koste fra under 35.000 euro. Det er omkring den nuværende europæiske pris på Renault Megane E-Tech med 40 kWh batteri og 130 hk. Vi forventer derfor, at Renault 4 E-Tech Electric koster omkring 250.000 kr.
Alternativer til Renault 4 E-Tech Electric
Renault 4 E-Tech Electric skal konkurrere med især Skodas kommende bybil Epiq, som også måler 4,1 meter i længden. Den får verdenspremiere i starten af 2025.
Den nye Renault-elbil skal også konkurrere med bybiler som Kia EV3, Volvo EX30, BYD Dolphin, Mini Cooper og Volkswagen ID.3.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Hvad koster de billigste elbiler i Danmark?
Se også: Markedets bedste elbilforsikring finder du hos if