Renault afslører ny 2025-udgave af bybilen Megane E-Tech Electric
Med ændringerne i modelår sker der også noget med standardudstyret. Blandt andet er 22 kW AC-opladning ikke længere standard, men tilkøb til 10.000 kroner (Ikke på Techno + kampagnemodellen). Standard er nu 11 kWh med mulighed for V2L, ligesom bilen nu får ægte ”One Pedal” driving funktion. Desuden ændres baglygtesignaturen, De dobbelte gule syninger indenfor ændres til en gul og en grå og Renault logoet på ladedækslet forsvinder også.
Renault har præsenteret den populære bybil, Megane E-Tech Electric, i en ny 2025-udgave, som byder på flere store nyheder: Introduktionen af tovejsopladning, one pedal drive, lidt længere rækkevidde og en ny Esprit Alpine-udstyrsvariant.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Renault Megane E-Tech Electric
Renault introducerer one pedal drive
Mange elbiler har one pedal drive, hvor man kan køre bilens udelukkende med speederen. Ved at slippe speederen bringes bilen helt til standsning, men Renaults elbiler har ikke stoppet helt, men derimod trillet videre ved lav hastighed.

Det ændrer sig nu med introduktionen af one pedal drive. I forvejen findes fire niveauer til indstilling af regenerativ bremsning. One pedal drive udgør det femte niveau og reducerer slid på bremseklodserne, forlænger rækkevidden ved at høste energien, når pedalen slippes, og giver en samlet bedre køreoplevelse.
I de kommende måneder introducerer Renault også one pedal drive i bybilen Renault 5 E-Tech Electric og SUV’en Scenic E-Tech Electric. Renault vil muligvis også gøre det muligt at få eftermonteret teknologien i eksisterende udgaver af Renault Megane E-Tech Electric, der er bygget efter marts 2024.
Se også: Se alle elbiler fra Renault
Ind med tovejsopladning – ud med 22 kW AC-opladning
Renault har også introduceret tovejsopladning – en teknologi, som muliggør afladning af elbilens batteri, så strømmen kan sendes enten tilbage til elnettet (kaldet vehicle-to-grid eller V2G), husstanden (kaldet vehicle-to-home eller V2H) eller til at forsyne strøm til elektroniske apparater (kaldet vehicle-to-load eller V2L). Se alle elbiler med V2G og alle elbiler med V2L.
V2L kræver en adapter, så der fra bilens Type 2-port kan forsynes 220 volt strøm via en V2L-adapter, som kan tilkøbes. Med den kan du forsyne strøm til en elektrisk grill, et køleskab, en kaffemaskine, en lampe, en elektrisk pumpe eller et musikanlæg – ja, der er nærmest ingen grænser.
Til gengæld har Renault også valgt, at 22 kW AC-opladning ikke længere er standard, men et tilkøb på 10.000 kr. I stedet er 11 kW AC-opladning nu standard. De fleste, der oplader elbilen hjemme, kan dog også kun udnytte 11 kW, men bruger man offentlige ladestandere, vil man formentlig savne muligheden for at lade med 22 kW via AC-ladere.
Nu hvor vi er ved opladning, har Renault også implementeret understøttelse af Plug & Charge-standarden, så du kan lade elbilen op ved kompatible lynladere uden at skulle hive betalingskort eller app frem. Det er dog uklart, om Megane E-Tech understøtter standarden i Danmark. Se alle elbiler med Plug & Charge.
Se også: Test og anmeldelser af bybiler
Ny Esprit Alpine-udstyrsvariant
Megane er nu også introduceret i en Esprit Alpine-udstyrsvariant, ligesom man kan finde i storebroren Scenic E-Tech Electric. Esprit Alpine placerer sig mellem Techno og Iconic.
Denne udstyrsudgave har et mere sporty look med 20 tommer Ice Black-alufælge, Ice Black-logo på fronten, Alpine-emblem, mere sporty stofsæder og blåt/sort indtræk.
Den nye udstyrsvariant er endnu ikke introduceret i Danmark.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Ny Techno-variant med flere ændringer
Den nye Renault Megane E-Tech Electric er allerede tilgængelig i Danmark. Det blev allerede introduceret i Danmark 5. maj og bringer flere ændringer med sig ud over dem, vi har gennemgået ovenfor.
Baglygtesignaturen er blevet ændret, de dobbelte gule syninger indenfor ændres til en gul og en grå og Renault-logoet på ladedækslet er også forsvundet.
I 2025-udgaven med Techno-udstyrspakke er der også sket en række øvrige ændringer:
- 9″ infotainmentskærm i stedet for 12″ (stadig Android Automotive med Google-tjenester)
- Rear Emergency Brake er ikke længere standard, men tilgængelig i en pakke
- Parkeringsassistent foran er fjernet
- Blindvinkelassistent er ikke længere standard, men tilgængelig i en pakke
- Parkeringssensor foran er ikke længere standard, men tilgængelig i en pakke
- Adaptivt lyssystem foran med lysdæmperfunktion er fjernet
- Højdejusterbart passagersæde er fjernet
- LED-baklys med 3D-skimmereffekt og dynamiske blinklys er fjernet
- 18″ Oston-alufælge i stedet for 20″ SOREN-aluminiumfælge
- Elektrisk foldbare sidespejle har ikke længere automatisk vinkling på passagersiden ved bakkørsel
Den nye Renault Megane E-Tech Electric med Techno-udstyrspakken (2025-modellen) koster nu 244.990 kr., hvilket er 10.000 kr. billigere end tidligere.
Man kan stadig købe den gamle Techno-udstyrsvariant (2024-modellen) som lagermodel. Den koster 254.990 kr. og er efter vores mening alle pengene værd.
Se også: Priser på de billigste elbiler i Danmark
Bedste alternativer til Renault Megane E-Tech Electric
Renault Megane E-Tech Electric er en hatchback i bybilklassen, der får bedømmelsen 80/100 (virkelig god) i test. Med en fra-pris på 244.990 kr. konkurrerer den med et stort antal billige og små familiebiler i bybilklassen.
Blandt de bedste alternativer til Renault Megane E-Tech Electric er Volvo EX30 (83/100) til 265.100 kr., Kia EV3 (81/100) til 269.900 kr. og BYD Dolphin (79/100) til 234.995 kr. og Volkswagen ID.3 (77/100) til 249.995 kr.
Renaultens styrker ligger i dens anmelderroste design, fornuftige køreegenskaber og dens yderst velfungerende infotainmentsystem, der er drevet af Android Automotive. Til gengæld må du nøjes med en kort fabriksgaranti på kun 2 år.