Test og anmeldelse af Tesla Model Y

Tesla Model Y har lang rækkevidde, hurtig acceleration, mere plads end nogen anden elbil og det bedste infotainmentsystem. Læs vores test af Tesla Model Y.

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Tesla Model Y er en SUV til familien, der har brug for en meget rummelig elbil med masser af opbevaringsplads, og hvor man stadig har masser af motorkraft til rådighed. Model Y byder på markedets bedste infotainmentsystem, en lys og flot kabine, lang rækkevidde og adgang til hurtig opladning via Teslas Supercharger-netværk. Den rendyrkede familiebil klarer 0 til 100 km/t på ned til 3,7 sekunder og er en fornøjelse på den lange køretur.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Tesla Model Y

Vi fornemmer med det samme, at Tesla har stor erfaring, når det gælder optimering af pladsen i elektriske biler. Man finder ikke en elbil på markedet, der byder på mere plads i kabinen og i bagagerummet.

Tesla Model Y koster fra 374.990 kroner og kommer i tre udgaver: Basismodellen med baghjulstræk og to firehjulstrukne modeller som enten Long Range eller Performance. Forskellen på modellerne er rækkevidden, ydeevnen og prisen. Model Y med baghjulstræk kører op til 455 kilometer på en opladning (WLTP) og kører fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder. Model Y Long Range, som vi har haft til test, kører op til 533 kilometer på en opladning (WLTP) og kører fra 0 til 100 km/t på 5 sekunder. Performance-udgaven af Model Y skærer 19 kilometer af rækkevidden og hele 1,3 sekund af accelerationen.

Se også: Øvrige specifikationer på Tesla Model Y

En elbil til hele familien

Model Y er en stor elbil. Til gengæld er her også virkelig god plads. Bagagerummet er på 854 liter, og er der derudover 117 liter ekstra i dens frunk (bagagerum foran). Med bagsæderne lagt ned er der over 2.000 liter til oppakning. Også i kabinen er der god plads på alle fem siddepladser.

Softwaren og infotainmentsystemet er udviklet af Tesla selv. Bilproducenternes egenudviklede infotainmentsystemer er sjældent noget at råbe hurra for, men Teslas er virkelig godt – faktisk det bedste vi endnu har prøvet.

Er Tesla Model Y den rigtige elbil for dig og resten af husstanden? Efter at have kørt og brugt Tesla Model Y (2022) er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.

Specifikationer på Tesla Model Y

Tes­la Mo­del Y (2022) Baghjulstræk Long Range Per­for­man­ce
Yde­­evne 220 kW / 299 hk (RWD)

0-100 på 6,9 sekunder

258 kW / 351 hk (AWD)

0-100 km/t på 5 sekunder

336 kW / 457 hk (AWD)

0-100 km/t på 3,7 sekunder

Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 57,5 kWh
455 km
75 kWh
533 km
76 kW
528 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC-opladning og 170 kW DC 11 kW AC-op­lad­ning og 250 kW DC
Sid­­de­­plad­s­er 5 og 2 med iso­fix-be­slag
Ba­­ga­­ge­­rum Bagi 854 li­ter, foran 117 li­ter
Plat­­form Ba­se­ret på sam­me plat­form som Model 3
In­­fo­­tain­­ment­­sy­­stem Tesla Infotainment System
Euro NCAP-be­­døm­­mel­­se 5/5
Andet 4 års fa­briks­ga­ran­ti samt 8 år/160.000 km ga­ran­ti på bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 374.990 kr. Fra 429.990 kr. Fra 502.896 kr.

Design og kvalitet

Vi vil ikke kalde designet på Tesla Model Y kedeligt – men heller ikke et, der fanger vores opmærksomhed på gaden. Mest af alt minder Model Y om en Model 3, der er blevet forstørret på alle ledder og kanter. Mest synligt er det i højden. Ligheden skyldes også, at Model Y er baseret på samme platform som Model 3.

Hvor det ydre design let flyver under radaren, bliver man til gengæld betaget af designet indeni Model Ys kabine. Det er ultra minimalistisk, stilet og endda meget brugervenligt – mere om det i afsnittet om infotainment, skærm, software og brugervenlighed. Pladsen er udnyttet optimalt i Model Y med et stort bagagerum foran og bagi, stor, lys og luftig kabine og med masser af rum, kopholdere og udgange.

En fremragende skærm

Overordnet set er kvaliteten fin, men man finder også skuffende elementer – i hvert fald prisen taget i betragtning. For eksempel det kunstige træpanel over hele instrumentbordet, der er af skuffende hård plastik. Rattet er behageligt og knapperne er fine, men kvaliteten er ikke andet end gennemsnitlig.

På den anden side er der også steder, hvor Model Y imponerer på kvaliteten. De rammeløse vinduer, de fine sæder og den utrolig gode skærm i midterkonsollen. Den 15 tommer store infotainmentskærm, hvor det meste i bilen styres fra, er exceptionel god. Her er høj opløsning, høj lysstyrke samt meget lidt genskin. Softwaren og hardwaren bag er lige så imponerende, men mere om det senere.

Rækkevidde og opladning

Rækkevidde og opladning er et område, hvor Model Y, ligesom de andre Tesla-elbiler, gør det virkelig godt. Der er, som tidligere nævnt, tre udgaver af Tesla Model Y, nemlig basismodellen med baghjulstræk og Long Range og Performance med baghjulstræk, hvor der er forskel i rækkevidden. Tesla Model Y med baghjulstræk kører på papiret op til 455 kilometer på en opladning efter WLTP-standard, mens Performance kører op til 514 kilometer. Long Range kører op til 533 kilometer. Sidstnævnte er den Model Y, som vi har haft til test.

WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes Model Y Long Range at have en rækkevidde på op til 488 kilometer, mens den vil være på op til 411 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Model Y af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Selvom man ikke helt når den opgivne teoretiske rækkevidde i denne elbil, og andre elbiler for den sags skyld, har Model Y en imponerende rækkevidde. Tesla Model Y har nemlig et aerodynamisk design og har en lige så lav luftmodstandskoefficient som den mindre Model 3. Det er imponerende taget i betragtning, at Model Y er en stor familievenlig SUV. Der er ingen tvivl om, at det er en meget energieffektiv bil.

Hurtig opladning – og mere af det

Også opladningen gør Model Y rigtig godt. Her kan man oplade med de traditionelle 11 kW med Type 2-stik til offentlige ladere eller hjemmelader, ved en almindelig CCS-lynlader. Man har derudover adgang til Teslas Supercharger-netværk. Begge foregår ved op til 250 kW. I den billigste Model Y med baghjulstræk må du dog nøjes med 170 kW. Der er lige nu kun 12 Supercharger-ladestationer i Danmark, men der er flere på vej.

Ved en Supercharger kan Model Y oplade fra 10 til 80 procent på 25 minutter. Og vælger man en Supercharger-ladestation som destination i bilens navigationssystem, gøres batteriet undervejs klar til hurtigopladning – smart.

Læs også: Hvad påvirker rækkevidden på en elbil?

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Der har hidtil været meget godt at sige om Model Y, men hvor den gør et ekstra godt indtryk, er dens software. Det er et område, hvor Tesla er et, måske endda to, skridt foran konkurrenterne.

Den 15 tommer store skærm i midterkonsollen står for at præsentere Teslas infotainmentsystem. Pladsen i den store skærm udnyttes godt, hvor man har et intrumentbord til venstre, navigation til højre. Dertil kan man nemt trække apps som Spotify-musikstreaming over kortet og let skifte mellem vinduerne samt en række genveje nederst.

Infotainmentsystemet giver også adgang til alle funktioner i bilen lige fra indstilling af sidespejle til rat. Infotainmentsystemet er simpelt og brugervenligt, hurtigt og responsivt og nydeligt designet – og så er skærmen bare rigtig god. Man får lidt fornemmelsen af, at man sidder og kigger på en high-end tablet fra Apple.

Infotainmentsystemet indeholder også Tesla egen navigationsapp. Er man som os mest vant til Google Maps, kræver denne lidt tilvænning. Her ser man bilen og ruten langt oppe fra, kombineret med en “skridt for skridt-vejledning”.

Genial opkobling

Der kan hentes apps i Tesla Model Y, og der kan også hentes en smartphone-app til Model Y. Har man brug for lidt Netflix, mens bilen er under opladning, kan man se det på den store skærm og det gode lydsystem. Og sidder man ikke i Model Y, har man stadig adgang til bilen gennem appen, hvor man kan styre og se ting som opladningsstatus, klimaanlæggets styrke, låse den op på afstand, tilkalde bilen ud af en snæver parkeringsplads og meget andet.

Udover bilens gode infotainmentsystem er Model Y i sig selv også meget brugervenlig. Den er let at komme i gang med, simpel at køre, og man føler sig tryg i den. Den er ekstremt god til at gøre opmærksom på farer i trafikken, men mere om det i afsnittet om sikkerhed.

Noget der kunne forbedres, er parkeringsassistenten. Det kan være svært – og angstprovokerende – at parkere den store Model Y på en gennemsnitlig Københavner-parkeringsplads. Man har to bakkameraer samt et overblik over bilen set oppefra med afstand til objekter tæt på bilen. Hvad vi mangler, er et rigtigt 360 graders kamera. Det ville gøre det meget mere trygt at parkere den store bil, der eller har elendigt udsyn gennem bagruden.

Tesla taler dansk

I Model Y finder man også en dansktalende assistent, som gør det overraskende godt. Assistenten taler naturligt – for en digital assistent – og forstår som regel hvad man siger. Man kan bede assistenten om starte navigation til en destination, sætte musik på, skrue ned/op for varmen og meget mere.

Tesla Model Y
Den store 15 tommer skærm i Tesla Model Y.

Se også: De mest ventede elbiler i Danmark i 2022

Selvkørende egenskaber

Godt nok er Tesla Model Y ikke helt selvkørende endnu, men den har ifølge producenten alt, hvad der skal til for at blive det. Allerede nu kan man dog finde et stort udvalg af funktioner, der gør Model Y meget behagelig på den selv den længste køretur.

Udenpå Model Y sidder der hele otte kameraer samt tolv ultralydssensorer, der giver bilen avancerede selvkørende funktioner. Her finder man funktioner som adaptiv fartpilot, der også holder vejbanen for dig, skiltegenkendelse og mere.

Selvkørende funktioner i Tesla Model Y aktiveres ved at trykke ned på højre kontaktarm under kørsel. Trykker man ned én gang aktiveres adaptiv fartpilot, og trykker der en gang mere aktiveres også styring – derfra har bilen kontrol over speeder, bremse og styretøj. Et vip op med kontaktarmen, eller et tryk på bremsepedalen, deaktiverer den. Og som man kunne forvente af en Tesla, fungerer de selvkørende funktioner rigtig godt, på niveau med en biler som Polestar 2 og Kia EV6. Model Y har været god til at holde vejbane, styre samt accelererer og bremse efter omstændighederne. Den endda tilpasset hastigheden til vejens angivne maksimale hastighed – dog ikke konsekvent. Der har været et par enkelte episoder, hvor den ikke har kunnet registrere vejbanestriber, hvor den er blevet lidt forvirret, men derefter har rettet ind. Generelt har de selvkørende funktioner fungeret godt og trygt. Vi har ikke haft aktiveret mere avancerede selvkørende funktioner, der stadig er i beta.

Man kan udvide med udvidet autopilot, der giver mulighed for automatisk vognbaneskift, autopark, smart summon og mere, til en pris på 29.200 kroner. Går man all-in på selvkørende teknologi i Model Y, er der den “fuldt selvkørende” pakke til 58.300 kroner, der inkluderer alle funktioner fra basis autopilot og enhanced autopilot samt trafiklys- og stopskiltkontrol. Softwaren opdateres løbende med forbedringer og nye funktioner, hvor der for eksempel er en opdatering til automatisk kørsel i by på vej.

Teslas autopilot er klassificeret som niveau 2 i henhold til SAE Internationals seks niveauer (0 til 5) af automatisering af køretøjer.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Køreoplevelse og ydelse

Tesla kan sagtens lave sjove elbiler. Et godt eksempel på det er Model 3, og Model Y er ingen undtagelse, men den er dog ikke på niveau med førnævnte eller en anden elbil som Polestar 2.

Model Y mangler bestemt ikke ydeevne, selvom den er en stor og relativt tung bil (lige under 2.000 kilo). Den “lille” model har 299 hestekræfter og accelererer fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Den “store” model har 457 hestekræfter og accelererer fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Long Range-modellen med sine 514 hestekræfter klarer 0-100 på 5,0 sekunder.

Der er ikke mange biler på vejen, der kan hamle op med Model Y, når speederen trykkes i bund – heller ikke Long Range-udgaven, som vi testede. Og accelerationen er lige så imponerende fra 60 eller 80 km/t til 130 km/t. Denne model er elektronisk begrænset til 217 km/t, mens Performance-udgaven er begrænset til 250 km/t.

Selvom Model Y er en praktisk SUV bygget med familien i fokus, er den også en ganske tilfredsstilende oplevelse, når den presses. Med en sporty affjedring har man en overraskende god kontakt med vejen, og den ligger overraskende godt i sving.

Se også: Nyheder om elbiler

Komfort

Kabinen i Tesla Model Y er et rart sted at være. Der er højt til loftet, rummeligt, lyst og minimalistisk – og ikke mindst meget stille.

Uden en brummende motor er der meget mere stille i elbiler, men Model Y dæmper også effektivt støjen fra vinden og vejen. Der kan høres lidt vind- og dækstøj på motorvej, men der er generelt ro i kabinen.

Man finder høj komfort i førersædet på Model Y. Da man ikke skal tilpasse rattet efter en skærm bag rattet, kan det tilpasses helt perfekt. Det er let at nå den store skærm, og alt er ellers inden for nem rækkevidde. Sæderne foran er utrolig behagelige, men uden at være de bedste, vi har prøvet. Her mangler en anelse støtte i siden.

Vanvittig god plads til passagerer og bagage

Også på bagsæderne er der rart. Her er god plads til tre personer samt fin plads til lange ben og højt til loftet. Som lidt ekstra luksus kan bagsæderne lægges lidt ned, hvilket er rart på en lang køretur.

Den hårde affjedring i Model Y går lidt ud over komforten. Ujævne veje i byen, grusveje og mindre landeveje er ikke altid en fornøjelse, og man ender med at køre denne type strækninger lidt langsommere, end man normalt ville.

Der er ufatteligt meget plads til oppakning i denne elektriske SUV fra Tesla. 854 liter bagi og 117 liter foran. Lægger man bagsæderne ned, er der mere end 2.100 liter til rådighed. Bagsæderne kan med en knap i bagagerummet automatisk lægges ned. Betyder bagagepladsen meget for dig, finder du ikke en elbil med mere plads end Model Y.

Udstyrsniveau

Der er en ganske fornuftig mængde standardudstyr i Tesla Model Y. Det inkluderer hvid metallak, 19 tommer aerodynamiske aluminiumsfælge, elektrisk justerbare forsæder, opvarmede for- og bagsæder, varmepumpe, panoramaglastag, HEPA-filtersystem, basis autopilot (adaptiv fartpilot), alle sikkerhedsfunktioner, premium-sæder, premium-lydanlæg (14 højttalere, 1 subwoofer, 2 forstærkere), connectivity (kun gratis 1 måned), navigation, bakkamera, nøglefrit system, 4 USB-porte, plads til docking af to smartphones og Teslas app.

Ekstraudstyr

Man er ganske godt dækket ind med standardudstyret i Model Y, men der er selvfølgelig også mulighed for ekstraudstyr. En anden farve end hvid metallak koster mellem 9.500 og 17.500 kroner, 20 tommer Induction-fælge koster 17.500 kroner og hvidt interiør koster 9.500 kroner.

Man kan derudover tilkøbe udvidet autopilot til 29.200 kroner eller “fuldt selvkørende egenskaber” til 58.300 kroner.

Bæredygtighed

Man finder dog ikke meget brug af genbrugsmaterialer i en bil som Model Y. Sæderne og rattet er vegansk læder, men vi finder ikke information om genbrugt plastik eller andre materialer indeni og udenpå bilen.

Ifølge Tesla er deres biler bygget til at holde. Teslas Impact Report 2020 viser, at Teslas batterier har en lang holdbarhed. Efter 200.000 mil (321.000 kilometer) har batteriet tabt cirka 10 procent kapacitet. Tesla benytter derudover koboltfri batterier. Tesla oplyser, at kasserede lithium-ion-batterier bliver 100 procent genbrugt.

Sikkerhed

Sikkerheden i Tesla Model Y er høj. Al sikkerhedsudstyr er standard og omfatter funktioner som automatisk nødbremsning, antikollisionssystem (front- og sidekollision), opmærksomhed på forhindringer under acceleration, blind vinkel-sensor, vejbaneassistent samt airbags ved forsæder og langs hele bilens loft – såkaldte gardinairbags.

Euro NCAP giver Tesla Model Y 5 ud af 5 stjerner i deres omfattende crash-test og andre sikkerhedstest. Der gives 97 procent for bilens fører og voksne, 87 procent for børn i autostol, 82 procent for fodgængere og 98 procent for dens sikkerhedsfunktioner.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Tesla giver 4 års garanti på Model Y. Garantien løber over 4 år eller 80.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Garantien dækker produktions- eller samlefejl, som så har vist sig ved almindeligt brug af og almindelig kørsel i bilen.

Kapaciteten på batteriet er dækket i 8 år eller op til 192.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først. Garantien dækker, såfremt kapaciteten på batteriet falder til under 70 procent af den oprindelige kapacitet.

Tesla Model Y (2022)

Samlet bedømmelse: 84 ud af 100 (fremragende)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 7/10
Rækkevidde og opladning 8/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 6/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 8/10
Komfort 8/10
Udstyrsniveau 10/10
Bæredygtighed 7/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 7/10
Samlet bedømmelse 84/100*

*Der er givet 8 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Tesla Model Y giver meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Tesla Model Y

Tesla Model Y er en fantastisk elbil til familien, hvor plads og komfort er blandt de vigtigste parametre. Model Y byder på en flot og indbydende kabine samt en højt niveau af udstyr. Godt nok er Model Y som udgangspunkt en familiebil, men den gemmer samtidig på højtydende elektriske motorer. Med en acceleration på 0 til 100 km/t på ned til 3,7 sekunder og en stiv undervogn er der fine køreegenskaber gemt i den store SUV.

I Model Y er der utrolig meget bagageplads. Ligeledes er der god plads på de meget komfortable sæder bagi, hvor der uden problemer kan sidde tre personer. Foran er komforten i top, og er her er lyst og minimalistisk. På forsædet har man adgang til noget af det bedste i Tesla Model Y, nemlig infotainmentsystemet. Infotainmentsystemet er simpelt og brugervenligt, hurtigt og responsivt og nydeligt designet. Det er ganske enkelt et skridt foran konkurrenternes.

Udstyrsniveauet er højt i Model Y. Der er absolut ingen grund til at tilkøbe ekstraudstyr, medmindre man vil have en specifik karosserifarve, interiør farve eller andre fælge.

Tesla Model Y lander i vores test på 84 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris og leasing af Tesla Model Y

Tesla Model Y kan købes i tre varianter:

  • Model Y med baghjulstræk til 374.990 kroner
  • Model Y Long Range til 429.990 kroner
  • Model Y Performance til 502.896 kroner

Der kan tilkøbes en udvidet autopilot-pakke til 29.200 kroner.

Tesla Model Y kan også leases

Model Y kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de tre varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

Tesla Model Y Baghjulstræk Long Range Per­for­man­ce
Ki­lo­met­er 15.000 15.000 15.000
Ud­be­tal­ing 15.000 kr. 15.000 kr. 15.000 kr.
Må­ned­lig y­del­se 6.800 kr. 7.300 kr. 9.600 kr.
Sam­le­de om­kost­ning­er 260.400 kr. 278.400 kr. 361.530 kr.

Alle priser er indhentet 18. januar 2023. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.

Læs også: Se nyeste test og anmeldelser af elbiler

Mere til sagen

Der blev stadig hvisket i krogene. Daniel Søgaard Hald fulgte op på historien. d. 9/3/2022 dykkede vi igen ned i emnet med historien om Test og anmeldelse af Volvo XC40 RechargeKlik her for at åbne artiklen.. Vi følger op på temaet. Læs de seneste nyheder her.