SAIC vil sælge elbiler med solid-state batteri om 2 år

De sikrere, mere holdbare og energitætte solid-state batterier kan være at finde i de første elbiler allerede om 2 år, afslører SAIC.

SAIC vil sælge elbiler med solid-state batteri om 2 år

Den store kinesiske elbilproducent SAIC kan blive først med et masseproduceret solid-state batteri. SAIC har elbilmærker som MG, IM Motors, Maxus og flere andre.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

SAIC klar med solid-state batteri i 2026

Både batteriproducenter og elbilproducenter bruger masser af krudt på at udvikle nye og bedre batterier til elbiler. De såkaldte solid-state batterier anses lige nu som fremtidens mest lovende batteritype, der vil give elbiler længere rækkevidde, hurtigere opladning, større holdbarhed og ikke mindre være lettere.

Det er dog kompliceret at udvikle disse batterier, oplyser flere producenter, hvilket har betydet, at de er blevet forsinket mange gange. Men nu mener elbilproducenten SAIC, at de allerede om to år kan være klar med et masseproduceret solid-state batteri.

SAIC er den største største af de fire store kinesiske statsejede bilproducenter og en af de største i verden. Herhjemme er de bedst kendt for mærkerne MG og Maxus. Til næste år lancerer SAIC elbilmærket IM Motors i Danmark.

SAIC vil efter sigende starte med at sælge elbiler med semi-solid-state-batterier fra næste år, mens ægte solid-state-batterier følger i 2026. Denne tidslinje er i overensstemmelse med den, som CnEVPost rapporterer, at SAIC forventede i 2021, hvilket indikerer, at teknologien modnes mere eller mindre med den hastighed, som SAIC forventer, hvilket giver troværdighed til den forventede lancering i 2026.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

IM Motors, et mærke under SAIC, kommer til Danmark i 2025.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Verdens første masseproducerede elbil med solid-state batteri

Udrulning af solidf-state batteri allerede i 2026 ville placere SAIC mange år foran mange andre bilproducenter fra resten af verden. Blandt dem er Toyota teknologiens mest fremtrædende forkæmper, idet de har haft en solid-state elbil-prototype til test på vejene i årevis nu. Dog forventer Toyota ikke at påbegynde en betydelig produktion af solid-state før 2030, og på det tidspunkt regner de kun med at kunne fremstille batterier til 10.000 elbiler om året.

Konkurrenten Nissan satser på at kunne lancere elbiler med solid-state i 2028, men det er en stor opgave for en virksomhed, der har mistet sin førerposition inden for elbiler og er langt fra af genvinde den.

Hvis Kina opnår solid state-batteriteknologi, vil det give et løft til den voksende kinesiske bilindustri, som mange vestlige lande lige nu føler sig truet af. Men om SAIC’s, Nissans eller Toyotas tidsfrister er realistiske, er stadig et spørgsmål om at vente og se.

Solid-state batteriet har gentagne gange været genstand for påståede videnskabelige gennembrud, men de er endnu ikke at finde i nogle elbiler på markedet. Måske om to år, hvis man skal tro SAIC.

Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Vi anbefaler:
Stor guide til opladning af elbil hjemme
De billigste elbiler på vejene
Den bedste og billigste elbilforsikring