Škoda Enyaq Coupé får dansk pris – et dårligere køb?
Skoda er nu endelig klar med danske priser på Enyaq iV Coupé. I denne artikel kan du se hvad Skoda Enyaq iV Coupé koster herhjemme samt en direkte sammenligning med den almindelig Enyaq iV – for giver Coupéen overhovedet mening?
Se også: Test af elbiler
Pris på Skoda Enyaq iV Coupé i Danmark
Der er fire varianter af Skoda Enyaq iV Coupé, hvoraf tre er helt nye. Topmodellen, Enyaq iV Coupé RS iV, kom sidste år og er den første helt elektriske RS-model. I denne omgang er det de billigere Enyaq Coupé iV 60, 80 og 80x, der introduceres i Danmark.
Nedenfor kan du se de danske priser på Skoda Enyaq Coupé iV 60, 80 og 80x:
- Enyaq Coupé iV 60 koster fra 389.995 kroner.
- Enyaq Coupé iV 80 koster fra 449.995 kroner.
- Enyaq Coupé iV 80x koster fra 463.995 kroner.
Der er masser af udstyr af finde i de tre modeller. I basismodellen finder man udstyr som 19” alufælge, indfarvede sidelister på dørene, panoramaglastag, sorte detaljer på front- og bagkofanger, 13” infotainmentskærm, Apple CarPlay, nøglefri start/stop-funktion, lys- og regnsensor, el-sidespejle med varme, paraply i fordøren, parkeringssensorer for og bag, klimaanlæg med to zoner, multifunktionsrat og to USB-C-porte i midterkonsollen foran.
Sikkerhedsudstyret indbefatter ISOFIX-beslag i både passagersædet foran og i bagsæder, Lane Assist, Traffic Sign Recognition samt Turn Assist.
Når det kommer til ydeevne og batteristørrelser er Enyaq Coupé identisk til den almindelige Enyaq, men der er alligevel lidt forskel. Coupé-varianten er nemlig mere aerodynamisk og kører derfor længere på en opladning. Enyaq Coupé iV 60 kører 402 kilometer, 80 kører op til 550 kilometer og 80x kører op til 525 kilometer.
Se også: Guide til forsikring af elbil
Sammenligning Skoda Enyaq og Enyaq Coupé
Skoda Enyaq iV har vist sig at være en ekstremt populær elbil i Danmark. Og det er der ikke noget at sige til, for bilen er praktisk, fornuftigt prissat og man får meget udstyr for pengene.
Ved en coupé tænker man typisk en sportsvogn, men det er altså ikke tilfældet her. Ligesom med Volkswagens ID.5 og ID.4 er Enyaq Coupé blot en variant af den almindelige Enyaq. Bilproducenten har valgt at give den det sportslige coupé-efternavn, men det er blot bagendens design, der er en anelse anderledes.
Der er altså ikke mere sportsvogn over den, for faktisk er den almindelige Enyaq hurtigere. I bund og grund er både Enyaq iV og Enyaq Coupé iV fuldblods familie-elbiler.
Hvilken Enyaq er det bedste køb?
Så hvilken skal man vælge – Skoda Enyaq iV eller den nye Enyaq Coupé iV? Kigger man nærmere på specifikationerne og prisen, ligner det ikke et svært valg.
Herunder har vi sammenlignet de to basismodeller direkte. Generelt kan man konkludere, at den nye Enyaq iV Coupé er dyrere, har mindre plads i bagagerummet samt er en anelse langsommere. Fordelen ved den nye model er dog, at den kører en anelse længere på en opladning. Men i basismodellen er der tale om 7 kilometers forskel.
En anden forskel er designet. Er man vild med designet på den nye coupé-version, kan den selvfølgelig være det helt rigtige valg.
Se også: Aktuelle priser på elbiler
Skoda Enyaq iV 60 | Skoda Enyaq iV Coupé 60 | |
Rækkevidde (WLTP) | 395 km | 402 km |
Opladning (AC/DC) | 11 kW / 120 kW | |
Ydeevne | 132 kW / 179 hk | |
Topfart | 160 km/t | |
0–100 km/t | 8,7 sekunder | 8,8 sekunder |
Infotainmentskærm | 13 tommer m. Apple CarPlay og Android Auto | |
Bagagerumsplads | 585 liter | 575 liter |
Maksimal Baggagerumsplads | 1.710 liter | 1.700 liter |
Længde, højde og bredde | 4.649 x 1.616 x 2.148 mm | 4.653 x 1.617 x 2.148 mm |
Trækevne | 1.000 kg | |
Pris | 375.995 kroner | 389.995 kroner |