Dommer: Tesla og Elon Musk ignorerede Autopilots fatale fejl

Tesla har længe været kritiseret for at have selvkørende teknologi med store mangler. Nu har en dommer fundet ”rimelige beviser” for, at Tesla kendte til manglerne.

Dommer: Tesla og Elon Musk ignorerede Autopilots fatale fejl

En dommer har ifølge en afgørelse ved en domstol i Florida fundet ”rimelige beviser” for, at Elon Musk og andre i ledelsen hos Tesla kendte til, at selskabets selvkørende teknologi var mangelfuld, men alligevel tillod, at bilerne blev kørt på uforsvarlig vis.

Dommeren Reid Scott fra Palm Beach County Circuit Court oplyser, at han har fundet beviser for, at Tesla “havde en marketingsstrategi, der fremstillede produkterne som selvkørende”. Dommeren mener også, at Elon Musks offentlige udmeldinger om teknologien “havde en væsentlig effekt på opfattelsen om produkternes egenskaber.”

Se også: Billig opladning af elbil i hjemmet

Beskylder Tesla for grov uagtsomhed efter dødsulykke

Afgørelsen baner vejen for en retssag om en dødsulykke i Miami i 2019, hvor en Tesla Model 3 var involveret. Bilen kørte ind i en stor lastbil, der var svinget ind på samme kørebane som chaufføren Stephen Banner. I ulykken blev taget revet af Teslaen og Stephen Banner dræbt.

Retssagen, som Stephen Banners kone har anlagt, beskylder Tesla for forsætlig forseelse og grov uagtsomhed. Det kan betyde en erstatningssag for Tesla. Afgørelsen kommer, efter Tesla tidligere i år vandt to produktansvarssager i Californien. De to sager handlede om påståede fejl i Autopilot-systemet.

Forstå Teslas førerassistentsystemer

Tesla har tre overordnede førerassistentløsninger: Autopilot, Enhanced Autopilot og Fuldt selvkørende egenskaber.

  • Autopilot er de almindelige førerassistentsystemer i Teslas biler, der består af adaptiv fartpilot og autostyring i tydeligt markerede vognbaner.
  • Enhanced Autopilot har i tillæg til ovenstående automatisk vognbaneskift på motorvej, når fører aktiverer blinklyset, forslag til vognbaneskift og til navigering af sammenfletninger, automatisk parallel eller vinkelret parkering (Autopark), automatisk flytning af bilen ind og ud af en lille plads via appen (Summon) og Smart Summon.
  • Fuldt selvkørende egenskaber har i tillæg til ovenstående også genkendelse af stopskilte og trafiklys og på et senere tidspunkt autostyring i byen.

Kilde: Tesla

Tesla var opmærksomme på manglerne

Dommeren Reid Scott fandt også, at Stephen Banners kone bør kunne argumentere for, at Teslas advarsler i sine manualer og såkaldte “clickwrap”-aftalevilkår var utilstrækkelige. Ifølge dommeren er ulykken ”ubehageligt lig” en alvorlig ulykke med Joshua Brown tilbage i 2016, hvor hvor Autopilot-systemet ikke opdagede krydsende lastbiler.

”Det ville være rimeligt at konkludere, at tiltalte, Tesla, via sin direktør og ingeniører var meget opmærksomme på problemet med, at “Autopiloten” ikke opdagede krydsende trafik,” konkluderede dommeren Reid Scott.

Advokaten for Stephen Banners kone, Lake ”Trey” Lytal III, oplyser, at de er ”ekstremt stolte af resultatet baseret på beviser om strafbar adfærd.”

Læs også: Læk afslører tusindvis af klager over Teslas autopilot

Video markedsførte Tesla, der “kører af sig selv”

Dommeren henviste også til en video fra 2016. I den ser man en Tesla, der kører uden menneskelig indblanding som en del af markedsføringen af Autopilot. I begyndelsen af videoen ser man en tekst, hvor der står, at personen i bilen kun er der af lovmæssige årsager. ”Bilen kører af sig selv,” står der.

Dommeren sagde også, at ”der i denne video ikke er nogen indikation af, at videoen er aspirerende, eller at teknologien ikke findes på markedet på nuværende tidspunkt.”

Udtalelse baner vejen for offentlig retssag

Bryant Walker Smith, juraprofessor ved University of South Carolina, oplyser til Reuters, at dommerens sammenfatning om beviserne er betydningsfuld. Den peger nemlig på ”alarmerende uoverensstemmelser” mellem, hvad Tesla vidste i forvejen, og hvad de viser i sin markedsføring.

”Denne udtalelse åbner døren for en offentlig retssag, hvor dommeren ser ud til at være tilbøjelig til at tillade mange vidneudsagn og andre beviser, der kan være noget ubehagelige for Tesla og deres direktør. Og nu kan resultatet af den retssag blive en dom med strafferetslig erstatning,” lyder det fra juraprofessoren.

Se også: Sammenlign elbiler fra Tesla på pris og kvalitet