Efter Tesla-chok: Disse elbiler må ned i pris
Teslas markante prisfald Model 3 og Model Y har vist os, at man som bilkøber kan brænde nallerne på at købe en elbil, som blot få dage efter bliver sat voldsomt ned i pris.
Vi er nu i en tid, hvor vi kan se frem imod, at Teslas konkurrenter med stor sandsynlighed også vil sætte deres priser ned for at imødekomme konkurrencen. Det kan derfor være en god idé at slå koldt vand i blodet og vente med at købe elbil, indtil dønningerne har lagt sig. Alternativt bør man grundigt overveje privatleasing frem for køb.
Her er bilmodellerne, som vi forventer, der med stor sandsynlighed vil komme prisjusteringer på i de kommende måneder.
Se også: Test af elbiler
Disse elbiler bliver nu udfordret af Tesla
Forud for prisfaldet kostede Model 3 451.000-567.000 kroner og Model Y 476.208-630.096 kroner og konkurrerede dermed med elbiler i samme prisleje. De nye Tesla-priser ændrer fuldstændig konkurrencesituationen på hele bilmarkedet.
Det er særligt crossovere i samme prisleje som Model Y og sedaner i samme prisleje som Model 3, der bliver særligt udfordrede af, at Tesla sænker priserne med op til 130.000 kroner.
Disse konkurrenter til Tesla Model Y må ned i pris:
Den nye pris på Tesla Model Y er fra 374.990 kr. Til sammenligning er prisen på de nærmeste konkurrenter:
- Audi Q4 Sportback e-tron: Fra 459.990 kr.
- Ford Mustang Mach-e: Fra 449.990 kr.
- BMW iX3: Fra 546.080 kr.
- Mercedes-Benz EQA: Fra 437.300 kr.
- BMW iX1: Fra 449.600 kr.
Disse konkurrenter til Tesla Model 3 må ned i pris:
Den nye pris på Tesla Model 3 er fra 359.900 kr. Til sammenligning er prisen på de nærmeste konkurrenter:
- BMW i4: Fra 469.500 kr.
- XPENG P7: Fra 420.000 kr.
- NIO ET5: Fra 424.000 kr.
Ifølge Nicolas Frederiksen, der er ansvarshavende redaktør på mobilsiden, er ovenstående elbiler i samme segment som Model Y og Model 3 virkelig prismæssigt udsatte efter fredagens prisfald.
”For producenter af elbiler i 500.000 kroner-segmentet vil det være presserende at tage stilling til, om de må sætte deres priser ned for ikke at blive sat skakmat af Teslas store prisfald,” siger han og tilføjer:
”Vi forventer, at man i fremtiden vil se nogle prisjusteringer af disse elbiler. Vi tror også, at markedet vil holde vejret. Der er vel næppe nogen, der vil gå ud og købe en BMW iX3 til 546.000 kroner, hvis man forventer, at der vil komme en prisjustering.”
Se også: Tesla svigter kunderne og vrider armen om på konkurrenterne
Tesla konkurrerer med nye og billigere elbiler
Det overraskende prisfald på i gennemsnit 21,5 procent har med et snuptag gjort Tesla Model Y og Model 3 tilgængelige for markant flere danskere.
De to Tesla-modeller starter ved henholdsvis 359.900 kroner for Model 3 og 374.990 kroner for Model Y. Dermed skal de elbiler, som ligger i prissegmentet 400.000 kroner, fra den ene dag til den anden konkurrere direkte med Tesla.
Særligt de elbiler af samme biltype, og som er i samme prissegment som Model Y og Model 3, er nødt til at reagere på prisfaldet:
Disse elbiler konkurrerer nu direkte med Tesla Model Y:
Den nye pris på Tesla Model Y er fra 374.990 kr. Til sammenligning er prisen på de nærmeste konkurrenter:
- Škoda Enyaq iV: Fra 375.995 kr.
- Volkswagen ID.4: Fra 384.995 kr.
- Volkswagen ID.5: Fra 399.995 kr.
- Hyundai Ioniq 5: Fra Fra 374.995 kr.
- Kia EV6: Fra 404.900 kr.
Denne elbil konkurrerer nu direkte med Tesla Model 3:
Den nye pris på Tesla Model 3 er fra 359.900 kr. Til sammenligning er prisen på den nærmeste konkurrent:
- Polestar 2: Fra 370.000 kr.
“Her har elbilproducenterne virkelig fået en potent konkurrent på nakken. Spørgsmålet er, om bilerne i 400.000 kroner-segmentet vil være i stand til at møde den direkte konkurrence fra Tesla Model 3 og Model Y. Man kan også her med rimelighed forvente, at elbilproducenterne i nogen udstrækning vil justere deres priser,” siger Nicolas Frederiksen og tilføjer:
”Producenterne af disse elbiler er nødt til at reagere og ændre deres priser eller risikere at blive fravalgt til fordel for Tesla. Det er elbiler, som ikke tidligere har været i direkte konkurrence med Tesla, men som bliver det nu. Spørgsmålet er, om de elbiler i 400.000 kroner-segmentet er i stand til at tage konkurrencen op med Tesla uden at måtte justere deres priser.”