Tidligere Tesla-ansat advarer om farlig autopilot
Lukasz Krupski, en tidligere ansat hos Tesla, mener, at Tesla eksperimenterer med deres autopilot på offentlige veje. I bund og grund er teknologien i bilerne ikke sikker nok til at blive brugt på offentlige veje, siger han.
Se også: Test, bedømmelse og priser på Tesla Model Y
Whistleblower: Teslas Autopilot er farlig
“Tesla har langt den bedste AI i den virkelige verden,” skrev Elon Musk i et indlæg på X (Twitter) i lørdags. Den mening deler den tidligere Tesla-medarbejder dog ikke.
Lukasz Krupski lækkede tidligere i år 100 gigabyte med data om klager over Teslas autopilot til den tyske erhvervsavis Handelsblatt. Han sagde, at forsøg på at gøre opmærksom på hans bekymringer internt i virksomheden blev ignoreret.
“Jeg tror ikke, at hardwaren er klar, og at softwaren er klar,” sagde han i et interview med BBC.
“Det påvirker os alle, fordi vi i bund og grund er eksperimenter på offentlige veje. Så selv om du ikke har en Tesla, går dine børn stadig på fortovet.”
Her skal det gøres klart, at klagerne som Krupski kommer med, går på Teslas helt normale autopilot, der kommer som standard er i alle deres biler.
Se også: Se priser og book prøvetur i nyeste elbiler
Tesla Basis Autopilot, Enhanced Autopilot og FSDTesla tilbyder tre varianter af deres autopilot, nemlig Basis Autopilot, Enhanced Autopilot og “Fuldt selvkørende egenskaber”. Basis Autopilot har adaptiv fartpilot og vognbaneassistent. Enhanced Autopilot har navigation på autopilot, automatisk vognbaneskift og flere funktioner på vej. Full Self-Driving (FSD) eller “Fuldt selvkørende egenskaber” er identisk med Enhanced autopilot, men har flere funktioner, som trafiklys- og stopskiltidentifikation. |
Krupski sagde, at han havde fundet beviser i virksomhedens data, som antydede, at kravene til sikker drift af køretøjer, der havde et vist niveau af autonom eller assisterende kørselsteknologi, ikke var blevet fulgt.
Se også: Disse elbiler er bedst til prisen
Kollegaer kendte til problemer med fantomombremsninger
Han tilføjede, at selv hans kollegaer i virksomheden havde talt med ham om køretøjer, der tilfældigt bremsede – kendt som fantombremsninger. Dette kom også frem i de data, han lækkede i maj.
Man finder dog også utallige klager på internetforums over “Tesla Vision”, der udelukkende benytte kameraer til autopilot og parkering. På Youtube er der utallige videoer der vil vise, hvor upålidelig Tesla Vision kan være. Tesla skiftede fra radar- til kamerabaseret autopilot i 2022, der ifølge Tesla er lige så sikkert eller sikrere end brug af radar.
Tesla hævder, at der ved kørsel med deres “autopilot”, i gennemsnit blev udløst én airbag for hver 5 millioner kørte kilometer i 2022. Det skal sammenlignes med én airbagudløsning for hver 1,5 millioner kilometer uden “autopilot” i samme periode. Det samlede gennemsnit for amerikanske bilister er én airbagudløsning for hver 600.000 kørte kilometer. Teslas tal er ikke blevet uafhængigt verificeret.
Se også: Så billige er de billigste elbiler i Danmark
Ifølge et interview med New York Times blev Krupski irettesat og i sidste ende fyret for at tage billeder af usikre forhold på sin arbejdsplads, herunder et rullebord med en maksimal belastning på 500 kg, der blev brugt til at holde et batteri fra en bil, som vejer meget mere. Tesla hævdede, at han overtrådte virksomhedens politik ved at tage billeder på et Tesla-anlæg.
Krupski har informeret Tesla om, at han har tænkt sig at lægge sag an for at få erstatning. Han samarbejder i øjeblikket med en advokat i Norge.
Ifølge Euro NCAP, der udfører crash- og sikkertest på biler, har Tesla dog nogle af de sikreste biler på markedet.
Tesla er verdens største elbilproducent. Også herhjemme går elbilerne fra Tesla som varmt brød, hvor Model Y og Model 3 endnu en måned i streg blev de mest solgte.
Se også: Rygter og nyt og kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Se også:
Billigste opladning af elbil med ladeboks
Bedste bilforsikring til elbil