Test og anmeldelse af Toyota bZ4X
Toyotas bZ4X er måske ikke et teknologisk vidunder eller en opsigtsvækkende designperle, men den er til gengæld både velkørende, komfortabel og byder på masser af plads og en generel høj kvalitet.
Kritikken haglede ned over Toyotas første elbil, bZ4X, da den første omgang blev testet af medier verden rundt. Og det er ærgerligt, for faktisk er bZ4X en elbil, der gør det godt på langt de fleste parametre.
Problemet var rækkevidden, hvor bilen ikke levede op til den lovede WLTP-rækkevidde. Siden da har Toyota arbejdet på en opdatering til bZ4X, som skulle forbedre netop den udfordring.
Kan Toyota bZ4X anbefales? Læs, hvad Toyota bZ4X gør godt, hvad der kunne være bedre og se den samlede bedømmelse.
Se også: Se alle elbiler fra Toyota
Konklusion på test af Toyota bZ4X
Toyota bZ4X ender med en samlet score på 78/100, hvilket giver den bedømmelsen “virkelig god”. bZ4X er en elbil, der specielt som familiebil er et rigtig godt valg.
Toyota bZ4X placerer sig i top 10 blandt de bedste crossovere i prisklassen 300.000,- til 399.999 kroner, hvor den indtager en flot 7. plads.
Der er en flot balance mellem pris og kvalitet. I vores Kvalitet/Pris Ratio får Toyota bZ4X bedømmelsen “meget kvalitet for pengene”. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.
bZ4X er på mange måder en meget behagelig og praktisk elbil. Den er let at køre, komforten er meget høj og der er god plads til både passagerer og bagage. Den er praktisk indrettet med store opbevaringsrum og gode opladningsmuligheder for enheder som tablets og mobiltelefoner.
Med høj komfort, masser af plads, tilstrækkelig rækkevidde, høj sikkerhed og en flot garanti er Toyota bZ4X et godt og trygt valg som familiebil på el.
Se også: Varianter, priser og specifikationer på Toyota bZ4X
Se flere billeder af Toyota bZ4X
Det gode ved Toyota bZ4X
Selvom bZ4X langt fra er den hurtigste elbil på markedet, er den rigelig hurtig for en praktisk familiebil. Den er let at køre, har en præcis og samtidig afslappende styring, og ligger godt og trygt på vejen.
Man finder materialer i høj kvalitet i bZ4X, der generelt virker solidt bygget. Sæderne er meget komfortable og giver god støtte. Bagi er der god plads i bredden, højden og i længden.
Der er meget stille i kabinen, selv ved kørsel på motorvej. Affjedringen er blød og meget komfortabel, hvilket er rart ved kørsel i by og på ujævne veje, og med passagerer på bagsædet.
Bagagerummet på 452 liter er tilfredsstillende stort og har en praktisk stor åbning. Lægger man bagsæderne ned, er der 1.425 liter til rådighed.
Rækkevidden på op til 513 kilometer er rigeligt til langt de fleste. Lynopladning ved 150 kW tager fra 0-80 procent cirka 30 minutter er tilfredsstillende.
Toyota bZ4X kommer med en fremragende garanti på 10 år/1 mio. km på batteri, nybilsgaranti på 10 år/185.000 km samt 3 år/45.000 km serviceaftale og 1 års vejhjælp.
Sikkerheden er også i top i bZ4X, som scorer 5 ud af 5 stjerner hos Euro NCAP.
Standard lydsystemet spiller overraskende godt. Der kan bruges både Apple CarPlay og Android Auto i Toyota bZ4X.
Dette kunne være bedre i bZ4X
bZ4X er bedst til en afslappet kørestil, og det er ikke den mest sindsoprivende oplevelse at køre den. Presser man bZ4X, mærker man hurtigt dens begrænsninger.
Softwaren i Toyota bZ4X er let at finde ud af, men er også for banal og tilbyder ikke nok funktioner. Man kan for eksempel ikke styre klimaanlægget på infotainmentskærmen. Dertil er det kun CarPlay, der understøttes trådløst.
Knapper kan være en god ting, men der er lidt for mange i bZ4X, hvilket for mange kan virke både skræmmende og uoverskueligt.
Det indvendige design på bZ4X er praktisk, men ikke det kønneste. Flere steder i kabinen er der brugt blankpoleret sort plastik, hvilket heller ikke gør noget godt for designet.
Der er intet handskerum i bZ4X.
Se også: Prøvekør en Toyota bZ4X
Alternativer til Toyota bZ4X
Vi byder velkommen til Toyota bZ4X i Danmark, hvor den skal konkurrere mod crossovere og familiebiler i mellemklassen. De mest oplagte alternativer til Toyota bZ4X er Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5.