Test, anmeldelse og pris på Hyundai Ioniq 6

Ioniq 6 byder på et iøjnefaldende design, lang rækkevidde, lynhurtig opladning og moderne kabine. Læs test af Hyundai Ioniq 6.

Test, anmeldelse og pris på Hyundai Ioniq 6

Er du på jagt efter en elektrisk sedan, har du måske overvejet en Hyundai Ioniq 6 – og har du ikke, synes vi du bør. Velkommen til vores test af Hyundai Ioniq 6.

Se også: Alle elbiler fra Hyundai

Hatten af for Hyundai, der virkelig har genopfundet sig selv, da de sprang som elbilproducent. Designet på Ioniq 5 var vildt og vovet og Ioniq 6 er, om muligt, endnu mere iøjnefaldende.

Ioniq 6 ser ikke kun godt ud. Den imponerer også på papiret med en meget lang rækkevidde, lynhurtig opladning og en rummelig og moderniseret kabine.

Men er Hyundai Ioniq 6 den bedste elektriske sedan du kan købe lige nu? Hvad er godt og hvad er skidt? Vi giver herunder vores bedømmelse af den.

Konklusion test af Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 klarer sig flot i vores test, hvor den ender med en samlet score på 80 ud af 100. Det betyder, at den ender med den samlede bedømmelse “Virkelig god”.

Ioniq 6 klarer sig godt i sammenligning med konkurrenterne i prisklassen 300.000 til 399.999 kroner. Her nupper den en imponerende 1. plads.

Man får meget ret meget for pengene i Ioniq 6. I vores Kvalitet/Pris Ratio får den nemlig bedømmelsen “Exceptionelt meget kvalitet til prisen”. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.

I sikkerheds- og crashtest scorer Hyundai Ioniq 6 topkarakter med 5 ud af 5 stjerner.

Se også: Varianter, priser og specifikationer på Hyundai Ioniq 6

Se flere billeder af Hyundai Ioniq 6

Det gode ved Hyundai Ioniq 6

Lad os starte med designet på Ioniq 6, som er meget anderledes. Det er et design man enten elsker eller hader. Vi er fans.

Byggekvaliteten og materialerne er bestemt også godkendt. Kabinen er nydesignet med et attraktivt og minimalitisk design, og her er stadig gode fysiske genvejsknapper at finde i cockpittet.

Det er en fornøjelse at sidde bag rattet i Ioniq 6, der er en meget velkørende bil. Den er dog ikke helt så sporty, som den giver udtryk for. En god blanding af komfort og sport.

Der er meget komfortabelt i Ioniq 6 og der er god benplads bagi. Sæderne er komfortable og giver god støtte.

Når det gælder rækkevidde og opladning er Ioniq 6 svær at slå. Ioniq 6 har en rækkevidde på op til 614 kilometer (WLTP) og en opnår 235 kW ladeeffekt ved en kraftig ladestander. Det giver en opladning fra 10-80 procent på under 20 minutter.

Førerskærm og infotainmentskærm er af en god kvalitet. Softwaren er tilfredsstillende flot, hurtig og har mange funktioner. Der er også mulighed for både Apple CarPlay og Android Auto – dog kun via kabel.

Sikkerheden er i top. Ioniq 6 scorer 5 ud af 5 stjerner hos Euro NCAP.

Hyundai yder en flot nybilsgaranti på Ioniq 6, hvor man får 5 års uden kilometerbegrænsning.

Se også: Prøvekør en Hyundai Ioniq 6

Dette kunne være bedre ved Hyundai Ioniq 6

Kabinen har fået en overhaling er nu endnu mere moderne end tidligere. Kvaliteten er generelt god, men man finder en hel del plastik over det hele. Det virker solidt, men det giver ikke en følelse af luksus.

Pladsen i Ioniq 6 er god, men bagsædet er ikke for højre personer. Der er nemlig ikke ret højt til loftet.

Den har en ret stiv affjedring, hvilket tydeligt mærkes på ujævne veje. For passagerer er det ikke optimalt.

Bagagerummet på 401 liter har en OK størrelse, men åbningen er smal og upraktisk. Den er ikke oplagt som familiebil og den er ikke lige så praktisk som konkurrenterne.

Hyundais software er blevet, men der er lang vej endnu. Det er nogte kringlet noget, som virkelig har brug for at blive mere simpelt og brugervenligt.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Alternativer til Hyundai Ioniq 6

Vi byder velkommen til Hyundai Ioniq 6 i Danmark, hvor den skal konkurrere mod Tesla Model 3, XPeng P7, Polestar 2 og BMW i4.