Test, bedømmelse og pris på BMW iX2

Er BMW iX2 det bedste bud på en elektrisk SUV med sportslige køregenskaber? Læs test med fordele, ulemper og samlet bedømmelse for BMW iX2.

Test, bedømmelse og pris på BMW iX2

Hvordan klarer den nye BMW iX2 sig i test? Vi tager et kig på de første testresultater og giver iX2 en samlet bedømmelse. Se også alternativer til BMW iX2.

Se også: Alle elbiler fra BMW i Danmark

BMW er endelig klar med iX2, der blev lanceret i oktober 2023. Dette er den første helt elektriske udgave af X2-modellen, der er en SUV/crossover med fokus på komfort og sportslige køreegenskaber.

BMW iX2 er en SUV i mellemklassen med 5 siddepladser og et bagagerum på 525 liter.

I forhold til forgængeren er den blevet større. Det betyder, at kabinen nu er mere rummelig og dermed bedre som familiebil.

iX2 har et batteri på 64,8 kWh batteri, som i iX1 giver en rækkevidde på op til 449 kilometer. DC-lynopladning sker med en effekt på maksimalt 130 kW og tager cirka 29 minutter (10-80 procent).

iX2 tilbydes i to motorvarianter. Basismodellen yder 204 hestekræfter (eDrive20) og den har 313 hestekræfter (eDrive30). Sidstnævnte klarer 0-100 km/t på 5,6 sekunder. De ekstra hestekræfter går dog lidt ud over rækkevidden.

BMW iX2 koster fra 430.000 kroner. Den stærkere variant med 313 hestekræfter koster fra 505.000 kroner.

Hvor god er BMW iX2? Hvor meget plads er der til familien i den? Hvordan kører den? Hvad er godt og hvad er skidt? Vi giver herunder vores bedømmelse af BMW iX2.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Konklusion på test af BMW iX2

Den nye BMW iX2 imponerer ikke meget i test. Den ender med en samlet score på 66 ud af 100. Med den score får den bedømmelsen “Over middel”.

Sammenlignet med andre SUV’er i prisklassen placerer BMW iX2 sig som den dårligste. Blandt alle SUV’er på markedet placerer den sig på en 26. plads, over MG ZS EV og lige under Aiways U5.

Designet, materiale- og byggekvaliteten er i sædvanlig høj BMW-standard, men man finder en typisk lang liste med udstyr – der hurtigt kan gøre iX2 dyrere end den er. Der er bestemt elbiler, hvor man får mere for pengene end i iX2. Kvalitet og udstyr til prisen er dog OK. Læs mere om vores Kvalitet/Pris Ratio.

Se også: Varianter, priser og alt om BMW iX2

Det gode ved BMW iX2

Der er i BMW iX2 god plads til både passagerer og hele familiens bagage. Sæderne er komfortable og der er god benplads.

Som man forventer af en BMW er kvaliteten også i orden. Materialerne er gode, byggekvaliteten solid og designet er moderne og ganske nydeligt.

BMW iX2 er på trods af sin vægt på 2,1 ton en hurtig og agil SUV – hvis altså man vælger eDrive30 med firehjulstræk.

I iX2 sidder BMWs nyeste infotainmentsystem, BMW Operating System 9, der giver en god oplevelse. Det er hurtigt, flydende og har mange funktioner indbygget. Der er hertil også mulighed for Apple CarPlay og Android Auto.

Se også: Se tilbud, priser og leasingtilbud på elbiler

Dette kunne være bedre ved BMW iX2

Godt nok har BMW fokus på det sporty i iX2, men den er stadig en familievenlig SUV. Dens affjedring er usædvanligt stiv, hvilket går ud over komforten. Dertil er styring meget aktiv, hvor man føler man hele tiden skal “være på”. Det kan blive trættende i længden.

Normalt er der stille i BMWs biler, der er godt støjisoleret, men i iX2 opleves mere vejstøj end man er vant til.

Rækkevidden på 449 km burde være bedre i en bil, der koster fra 430.000 kroner. Der er langt billigere elbiler med længere rækkevidde.

Det ser godt ud, men for nogle vil være i BMWs nye cockpit være en mangel på fysiske genvejsknapper.

iX2 eDrive20 må kun trække 750 kg, hvilket ikke er imponerende for en SUV af denne størrelse.

Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2024, 2025 og 2026

Alternativer til BMW iX2

Der er ganske mange gode alternativer til den nye BMW iX2 på markedet i Danmark. Blandt konkurrenterne finder man BMWs egen iX1, der får en bedre bedømmelse. Men der er også Xpeng G9, Volvo EX40, Audi Q4 e-tron, Mercedes-Benz EQB og den kommende Polestar 4.

Se også: Test af elbiler på de danske veje