Test, bedømmelse og pris på Ford Puma Gen-E

Ford Puma Gen-E er komfortabel, effektiv, byder på gode køreegenskaber og har et stort bagagerum. Ford Puma Gen-E får 70 ud af 100 i test.

Test, bedømmelse og pris på Ford Puma Gen-E

Er den nye Ford Puma Gen-E det bedste bud på en prisbillig, praktisk og komfortabel bybil?

Se også: Alle elbiler i Danmark fra Ford

Kort om Ford Puma Gen-E

Ford Puma Gen-E er en SUV i bybil-klassen med fem siddepladser, hvor der er fra producenten er fokus på komfort, brugervenlighed og effektivitet.

Puma Gen-E måler 4.214 × 1.805 × 1.555 mm og har en akselafstand på 2.568 mm. Den har altså nogenlunde samme størrelse som en Volkswagen ID.3, men med en noget kortere akselafstand.

Dog er den betydeligt billigere end Volkswagen ID.3 og flere andre konkurrenter – og netop prisen og en flot udstyrspakke får Puma’en til at se attraktiv ud.

Rækkevidde, opladning og ydeevne

Man kan kun få Puma Gen-E med et batteri på 43 kWh (NMC), men den skulle tilgengæld være en meget effektiv elbil med et forbrug på kun 13,1 kWh/100 km. Rækkevidden lander på 376 km.

Puma er, på trods af navnet, ikke en hurtig sportsvogn. Dens elektriske motor, der er tilkoblet forhjulene, yder 124 kW (168 hk). Det giver en accelerationstid fra 0-100 km/t på 8 sekunder. Tophastigheden er 160 km/t.

Puma Gen-E er en kompakt elbil, men overrasker med bagagepladsen, hvor der i alt er 574 liter til rådighed.

Infotainmentsystemet i Puma’en er Fords eget SYNC4, der kører på en 12,8 tommer skærm. Der understøttes trådløs Android Auto og Apple CarPlay.

Udstyr

Man får i en basismodel af Puma Gen-E udstyr som 17-tommer alufælge, LED-forlygter, kabinebelysning, 6 højtalere, bakkamera og adaptiv fartpilot og meget mere.

Man kan tilvælge Premium-udstyrspakke med blandt andet B&O premium lydanlæg, elektrisk bagklap og 19 tommer hjul.

Pris på Ford Puma Gen-E

Ford Puma Gen-E koster i Danmark fra 229.990 kr. i Danmark. Varianten med udstyrspakken Premium er 15.000 kr. dyrere.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Ford Puma Gen-E

Konklusion på test af Ford Puma Gen-E

Den nye Ford Puma Gen-E ender i test med en samlet score på 70 ud af 100. Det giver Ford Puma Gen-E bedømmelsen “God”.

Med en score på 70 ud af 100 placerer Ford Puma Gen-E sig midt i feltet blandt elbiler i bybil-klassen.

Når det gælder en sammenligning af pris med kvalitet og udstyr, gør Ford Puma Gen-E det godt. Kabinen er i god kvalitet og der er en rigtig fin udstyrspakke. Dertil koster Premium-udstyrspakken kun 15.000 kr. ekstra Konklusionen er derfor, at man får exceptionelt meget elbil for pengene i Ford Puma Gen-E. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.

OBS: Denne anmeldelse samt fordele og ulemper er baseret på testresultater fra internationale anerkendte bilmedier. Når vi selv får fingrene i Ford Puma Gen-E opdaterer vi denne test med vores egne indtryk og billeder.

Se også: Disse elbiler klarer sig bedst i test

Billeder af Ford Puma Gen-E

Se også: Alle elbiler i bybil-klassen i Danmark

Det gode ved Ford Puma Gen-E

Køreegenskaber: Puma Gen-E byder på gode dynamiske køreegenskaber. Den tilbyder præcis styring, godt vejgreb og en engagerende køreoplevelse.

Effektivitet: Med et forbrug på ca. 13–14 kWh/100 km er den blandt de mere effektive elbiler i sin klasse. ​

Praktisk bagagerum: Puma Gen-E har et yderst rummeligt bagagerum for en bybil. Den har en samlet bagagerumskapacitet på op til 523 liter.

Hurtig opladning: Understøtter DC-hurtigopladning op til 100 kW, hvilket muliggør opladning fra 10 til 80 % på cirka 23 minutter.

Infotainmentsystem: Puma er udstyret med en infotainmentskærm på 12 tommer med Fords SYNC4-infotainmentsystem. Softwaren er rimelig brugervenlig og reagerer tilfredsstillende hurtigt. Dertil understøttes trådløs Android Auto og Apple CarPlay.

Udstyr: Puma Gen-E er veludstyret i basismodellen. For en relativ overkommelig pris, kan man opgradere til den fuldt udstyrede model.

Garanti: Elbiler fra Ford har en samlet garanti på 5 år eller 100.000 km, alt efter hvad der kommer først – det gælder dermed også Puma Gen-E.

Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark

Dette kunne være bedre ved Ford Puma Gen-E

Rækkevidde: Med en brugbar batterikapacitet på 43 kWh er den officielle WLTP-rækkevidde op til 376 km, men i praksis ligger den ofte mellem 290–320 km, hvilket er lavere end mange konkurrenter.

Benplads på bagsæder: Komforten og pladsen på bagsædet i Puma Gen-E er ikke så god, som i flere konkurrenter. Her har Ford valgt at prioritere bagagerumsplads.

Alternativer til Ford Puma Gen-E

Ford Puma Gen-E er en god elbil til prisen, som bestemt er værd at prøvekøre. Der er dog mange alternativer til den.

Blandt alternativerne er billigere elbiler Citroën ë-c3, Hyundai Inster og Renault 5. Eller de mere rummelige og lidt dyrere som BYD Dolphin, Volkswagen ID.3 og Kia EV3.

Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Stor test: Her er de bedste bybiler