Test og anmeldelse af XPeng G9

Lang rækkevidde, hurtig opladning, komfort, plads og smart teknologi - er XPeng G9 årets familiebil? Læs stor test af XPeng G9.

Test og anmeldelse af XPeng G9

Xpeng G9 er en SUV i mellemklassen, hvor der er fokus på komfort, plads og interiør i høj kvalitet og topmoderne teknologi. Xpeng G9 koster fra 479.900 kroner.

Vi har haft den store SUV fra Xpeng til test i halvanden uge. Nedenfor kan du læse vores store og grundige test af den. Hvad er godt, og hvad er skidt? Velkommen til vores anmeldelse af Xpeng G9.

Se også: Test af elbiler

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Se også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Xpeng G9

Xpeng er et af mange nye elbilmærker i Danmark. Xpeng afholdt i 2022 en storstilet åbning af deres første showroom i København, hvorefter der blev underligt stille fra dem. Det skulle dog vise sig, at Xpeng havde to spændende elbiler i ovnen, som blev præsenteret i starten af 2023.

De to elbiler var sedanen P7 og SUV’en G9. Mest lovende så G9 ud, hvor snakken hurtigt bredte sig på internettet og i diverse forummer, og den blev hurtigt til en af de mest ventede elbiler i 2023.

Men hvad er det med Xpeng G9, der gør den så interessant?

G9 er en stor bil med en rummelig kabine og et stort bagagerum på 660 liter. Dertil har en lang rækkevidde på op til 570 kilometer og ekstremt hurtig opladning på 10-80 procent på bare 20 minutter.

Se også: Øvrige specifikationer på Xpeng G9

G9 er spækket med udstyr og teknologi, der har til formål at forbedre komforten. Der er også stort fokus på sikkerheden i udviklingen G9, som er konstrueret til at score topkarakter i crashtest af Euro NCAP. Xpeng G9 er derfor oplagt som familiebil.

Xpeng G9 er en SUV i mellemklassen med en pris fra 479.900 kroner.

Er Xpeng den rigtige elbil for dig og familien? Efter at have kørt og brugt Xpeng G9 i halvanden uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.

Specifikationer

Xpeng G9 RWD Standard Range RWD Long Range AWD Performance
Yde­­evne 230 kW / 313 hk (FWD)
0-100 km/t på 6,4 sek­.
Top­has­tig­hed på 200 km/t
230 kW / 313 hk (FWD)
0-100 km/t på 6,4 sek­.
Top­has­tig­hed på 200 km/t
405 kW / 551 hk (AWD)
0-100 km/t på 3,9 sek­.
Top­has­tig­hed på 200 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 75,8 kWh LFP-batteri
460 km
93,1 kWh NMC-batteri
570 km
93,1 kWh NMC-batteri
520 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC og 260 kW DC (10-80 % på 20 min.) 11 kW AC og 300 kW DC (10-80 % på 20 min.) 11 kW AC og 300 kW DC (10-80 % på 20 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 2 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum 660 liter (op til 1.576 liter) + frunk på 71 liter
Plat­­form Egenudviklet SiC-platform
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem Xmart OS
Euro NCAP-be­døm­me­lse Endnu ikke testet
Garanti 5 års fa­briks­ga­ran­ti (7 år for kunder, der bestiller i 2023), 8 år/160.000 km ga­ran­ti på mi­ni­mum 70 pro­cent bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 479.900 kr. Fra 549.900 kr. Fra 599.900 kr.

Se også: Sammenlign alle elbiler

Design og kvalitet

Store praktiske SUV’ere er normalt ikke gadens mest opsigtsvækkende biler, men anderledes er det med G9. Her er der virkelig tale om en SUV, der kan få folk til at kigge en ekstra gang.

Kombinationen af to lange LED-striber på front og bagsmæk og de gigantiske aluminiumfælge er med til at give lidt ekstra karakter, men G9 er en af de flotteste og mest stilrene biler af sin slags på gaden i Danmark i dag.

Men hvad med kvaliteten? Xpeng virker generelt solidt bygget og med en kabine i nydeligt design og af flotte materialer.

En overdådig kabine

Åbner man for første gang dørene og kigger ind i Xpeng G9, vil de fleste blive imponerede. Interiøret er nydeligt, minimalitisk og ser luksuriøst ud. Specielt de brune nappa-lædersæder får kabinen til at ligne en bil i millionklassen. Ikke mindst ligner det et sted, som man vil nyde at være på selv den meget lange køretur sydpå.

Foran fanger den store infotainmentskærm, Dynaudio-højtalere med detaljer i aluminium og de flotte sæder opmærksomheden. På bagsædet imponerer pladsen, sæderne og ikke mindst det enorme glastag, der giver lys til hele kabinen.

Hvad med kvaliteten? Ser Xpeng G9 bare godt ud, men er egentlig bare noget billigt bras? Nej, langt fra. Xpeng G9 virker til at være utrolig godt skruet sammen. Lige meget hvor man trykker og mærker får man et indtryk af kvalitet.

Alt i alt er byggekvaliteten og materialerne imponerende i G9, specielt set i forhold til flere af konkurrenternes elbiler i prisklassen.

Vibrerende motorhjelm?

Vi har set klager over, at motorhjelmen under kørsel på motorvej vibrerer, og det er faktisk også noget, vi selv har oplevet i vores testbil.

Det kan irritere, at man under nogle lysforhold kan se de små bevægelser i motorhjelmen, når man kører på motorvej.  Det er dog ikke umiddelbart et problem og der er heller ingen lyd forbundet med bevægelserne, men det kan blive et irritationsmoment – og det bør ikke ske på en bil, der koster fra 479.900 kroner.

Velspillende lydanlæg fra danske Dynaudio

Der venter en god musik (og filmoplevelse), når man hopper ind i G9. Til dels fordi den er så forbandet godt lydisoleret, men også fordi anlægget er blandt de bedre.

Man kan vælge at opgradere G9 med en premium komfort- og lydpakke, der blandt andet indeholder et Dynaudio Confidence-lydsystem med 22 højtalere på voldsomme 2.150 watt.

Det er et vanvittigt godt anlæg, der kan hamle op med nogle af de bedste (og meget dyrere) lydanlæg til biler på markedet. Subwooferen i bagagerummet producerer en heftig bas, og de to diskanthøjtalere i forruden – med det specielle design – byder på masser af fine detaljer. De 22 højtalere fylder kabinen med god og dynamisk lyd. Anlægget er faktisk så godt, at man hellere gerne sætter sig ud i bilen for kun at høre musik.

Hvad med standardlydanlægget? Det spiller faktisk også udmærket. For de fleste vil standardlydanlægget med 8 højtalere være mere end godt nok, men går du op i den gode lyd, så vælg premium komfort- og lydpakken til. Den indeholde også andre lækre ting, og prisen er meget fair.

Xpeng G9 er enorm, men designet er meget vellykket.

Lidt skuffende lasteevne

Blandt interesserede i Xpeng G9 har der været debat om bilens lasteevne, som viste sig ikke at være høj, taget i betragtning at den er en SUV og derfor bør kunne køre med et fornuftigt læs uden at være for tungt lastet.

Herunder kan du se lasteevnen/nyttelasten for de tre varianter:

Variant Totalvægt Køreklar vægt Lasteevne
RWD Standard Range 2.680 kg 2.235 kg 445 kg
RWD Long Range 2.680 kg. 2.210 kg 470 kg
AWD Performance 2.800 kg 2.340 kg 460 kg

Xpeng G9 har en lasteevne på mellem 445 og 470 kg alt efter variant. Mængden af ekstraudstyr, f.eks. anhængertræk, påvirker også lasteevnen. Der kan altså sagtens sidde 4-5 fuldvoksne mennesker, men dertil er der ikke plads til meget ekstra bagage.

Lastevnen i Xpeng G9 kan ikke helt måle sig med lasteevnen i SUV’er som Audi Q8 e-tron, Mercedes-Benz EQE SUV og BMW iX. De har en gennemsnitlig lasteevne på 631 kg – altså 173 kg mere end G9. Det må kunne gøres bedre, Xpeng.

Læs også: Overlæs i elbil? Se sammenligning af elbilers lasteevne

Rækkevidde og opladning

Xpeng G9 har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på op til 570 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt.

Xpeng G9 Performance, som vi har testet, har en WLTP-rækkevidde på 520 kilometer. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på omkring 411 kilometer, mens den vil være på omkring 390 kilometer om vinteren.

Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde i Xpeng G9 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Den reelle rækkevidde

Da norske NAF tidligere på året testede G9, imponerede den ved at køre længere end WLTP-rækkevidden modsat mange af konkurrenterne. Det har vi ikke kunnet præstere, men vejret er også betragteligt køligere og vådere end ved førnævnte test.

Ved blandet kørsel, som består af både bykørsel og landevejskørsel med lejlighedsvise accelerationer og opbremsninger, opnåede vi en effektivitet på 23,4 kWh per 100 km. Det svarer til 385 km kørsel på et fuldt batteri.

Ved motorvejskørsel med 110 km/t hed energieffektviteten 21,2 kWh per 100 km, hvilket svarer til 443 km kørsel. Og ved 130 km/t dalede energieffektivteten til 25,2 kWh per 100 km, hvilket svarer til cirka 373 km kørsel.

Det er ikke helt i nærheden af de 520 km, som vores testmodel kan præstere, men som bekendt er det heller ikke årstid for at opnå lang rækkevidde i elbiler.

SUV’en har en luftmodstandskoefficient på 0,272 er G9, så den er – ikke så overraskende – ikke blandt de mest aerodynamiske og energieffektive elbiler på markedet. Ikke desto kommer du aldrig til at opleve det som et problem på grund af det store batteri og den vanvittig hurtige opladning.

Xpeng G9 opladning
Xpeng G9 i en lynlader.

Markedets hurtigste opladning?

Xpeng G9 er vanvittig hurtig, når det gælder opladning. Det skyldes understøttelsen af en 800 volt arkitektur, som giver øget strømeffekt med et lavere energiforbrug til følge.

G9 kan derfor lade fra 10 til 80 procent på bare 20 minutter, og det sker med en maksimal ladeeffekt på op til 300 kW i de to varianter med stort batteri. Varianten med det lille batteri understøtter op til 260 kW, men bevarer samme ladetid på 20 minutter.

Ligesom med effektiviteten under kørsel spiller vejret også en rolle ved opladning. I det triste, våde og kolde efterårsvejr formåede G9 alligevel at holde en ladeeffekt på omkring 200 kW mellem batteriniveau 40 og 80 procent. Ladeeffekten toppede ved 206 kW hvilket må siges at være godkendt. En opladning fra 11 til 78 procent klarede den på 20 minutter – altså stort set som lovet.

Vi er ikke et sekund i tvivl om, at 10 til 80 procent på 20 minutter kan lade sig gøre – især efter at have andre opnå en maksimal ladeeffekt på hele 322 kW. Med Xpeng G9 er det nærmest fedt at lade sin elbil op! Vi glæder os til at se flere elbiler matche den fremragende lynladning i G9.

Der mangler bestemt ikke skærmareal i Xpeng G9! Foto: Mobilsiden

Se også: Bedste elbiler i mellemklassen

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Xpeng er lige så meget en software- og teknologivirksomhed, som det er elbilproducent. Det betyder, at der er lagt tid og kræfter i at levere softwareoplevelse ud over det sædvanlige. Er det lykkes Xpeng? Ja og nej.

Tre skærme i god kvalitet

Der sidder hele tre skærme foran: En “mindre” førerskærm på 1o tommer og to fuldvoksne skærme på knap 15 tommer, hvor den ene sidder over midterkonsollen og den anden foran forsædepassageren.

Det er alle tre skærme i en høj kvalitet. Opløsningen er god, der er masser af lys i dem, og farverne er udmærkede. Det ville dog have været en god opgradering med OLED-skærme i stedet for de mere traditionelle LCD-skærme, hvilket man egentlig kunne have håbet på af netop nogle som Xpeng.

Førerskærmen

Den digitale førerskærm er enkel og let at forstå. Her kan man for eksempel se den aktuelle hastighed, resterende rækkevidde, temperatur udenfor, klokken, kørefunktion, gear og forbrug. Der er desværre ikke en batteristatus i procent.

I ren Tesla-stil kan man også se trafik omkring bilen, når man kører. Det virker mest som en gimmick, og man kan ikke rigtigt bruge det til noget.

Den primære infotainmentskærm i Xpeng G9. Bemærk privacy-filteret i passagerskærmen, så føreren ikke distraheres under kørslen. Smart! Foto: Mobilsiden

Infotainmentskærmen

Så er der infotainmentskærmen, som er hjertet af Xpeng G9. Det er her, man styrer alle indstillinger og funktioner i bilen, for der er nemlig ikke nogle fysiske knapper. Skærmen er tilpas stor og sidder tæt nok på føreren af bilen til, at man med lethed kan nå den.

Generelt er softwaren rigtig god. Faktisk placerer vi den i top 3 blandt de bedste infotainmentsystemer, hvis man udelukkende vurderer softwaren efter design, brugervenlighed og hastighed. Ny software kræver selvfølgelig tilvænning, men der er tænkt over brugervenligheden i Xmart OS, der giver en velkendt og tryg smartphone/tabletlignende oplevelse.

Der er mange funktioner, men man lærer hurtigt at finde rundt i systemet, der desuden endelig er på dansk. Og kan man ikke finde det, man søger, kan man spørge den indbyggede digitale assistent, der er rimelig hjælpsom. Den taler dog stadig kun engelsk.

Der er også et udvalg af apps, der kan downloades. Her er er for eksempel Spotify, TuneIn, Disney+, YouTube, Apple TV, Amazon Prime Video, Apple Music, Audible og spilplatformen XPlay. Altså gode apps, der giver mening i en bil som denne. Men der er også apps, der giver mindre mening såsom Instagram og TikTok.

Ydeevnen er generelt rigtig god, og man kan tydeligt mærke, at noget, der svarer til en kraftig gamercomputer, driver systemet. Det bliver dog lidt mindre imponerende, når man bruger nogle af de nævnte tredjepartsapps, der ikke altid virker tilstrækkeligt optimerede. Det nok bedste eksempel på dette er spil i XPlay-appen, der ikke ligefrem kører flydende og er lang tid om at åbne spil.

Underholdningsskærmen

Foran forsædepassageren sidder en 14,96 tommer underholdningsskærm, der byder på nogle af de samme funktioner og apps som infotainmentskærmen.

Den primære tanke bag denne skærm er, at den byder på underholdning. Her kan man se en film, høre musik og spille spil uden at forstyrre føreren af bilen. Et privacy/skærmfilter sikrer nemlig, at føreren ikke kan se indholdet på skærm.

Til underholdningskærmen kan der tilsluttes Bluetooth-høretelefoner, så man kan nyde underholdning i fred og uden at forstyrre andre i bilen.

Det er en smart løsning, som alle i bilen vil sætte pris på. Vi ville dog hellere se en eller to skærme på bagsædet i stedet for den foran.

Underholdningsskærmen kører på samme operativsystem og hardware som infotainmentskærmen, og de har derfor identiske fordele og ulemper.

Assistent og opkobling

Xpeng G9 har selvfølgelig en indbygget digital assistent – og en ganske smart en af slagsen. Den taler godt nok kun engelsk, men den hører, hvorfra i kabinen der afgives kommandoer fra.

Sidder man for eksempel på bagsædet, kan man bede om at få tændt sædevarme, få massage, åbne vinduet, justere på klimaanlægget kun ved ens sæde. Den kan også åbne ladeport, bagsmæk og aktivere justering af spejle, rat og mange andre ting. Den fungerer udmærket, men hører ikke altid, hvorfra der snakkes til den.

Til fjernstyring af funktioner i G9 kan man bruge en app. Det er en nydelig app, der – ligesom softwaren i bilen – er brugervenlig. Heri kan man se resterende rækkevidde, rulle vinduer ned/op, åbne bagagerum, låse/låse op, og man kan også finde ladestationer og sende rutevejledning til bilen.

Xpeng oplyser ikke, hvor mange års 4G-opkobling der medfølger ved køb af en G9.

Android Auto og Apple CarPlay

Softwaren i Xpeng G9 fungerer generelt rigtig godt og er som sagt et af de bedste på markedet. Det har dog den store mangel, at der ikke understøttes Android Auto og Apple CarPlay, som mange i dag bruger.

Disse platforme giver en velkendt oplevelse med alle informatiomer, apps, tjenester og indstillinger fra sin mobil, som man er vant til. Android Auto og Apple CarPlay giver også mulighed for, at man via Google Assistent og Siri kan høre og svare på beskeder, foretage opkald blot med en stemmekommado og meget mere.

Se også: Alle billeder af Xpeng G9

Selvkørende egenskaber

Xpeng G9 kommer med en lang række førerassistentsystemer under samlebetegnelsen XPILOT 2.5. XPILOT findes også i en bedre udgave, som er forbeholdt Kina, men i Europa må man nøjes med en pakke af førerassistentsystemer, som minder rigtigt meget om konkurrenternes.

Når det kommer til sensorer og kameraer, er Xpeng G9 veludrustet: Du finder 5 højopløselige mmWave-radarer, 12 ultralydssensorer, 11 udendørs kameraer og et indvendigt kamera til at holde øje med førerens opmærksomhed.

Xpilot 2.5 assisterer føreren inden for tre områder:

XPILOT Driving

  • Adaptiv fartpilot (ACC)
  • Styring af vognbanecentrering (LCC)
  • Adaptiv drejende fartpilot (ATC)
  • Aktivt vognbaneskift (ALC)
  • Automatisk vognbaneskift (ASL)

XPILOT Parking

  • Automatisk parkeringsassistent
  • Automatisk parkeringsassistent til udkørsel
  • Parkeringsassistent med 360° kamera

XPILOT Safety

  • Fremadrettet afstandsovervågning (FDM
  • Forward Collision Warning (FCW)
  • Autonomous Emergency Braking (AEB)
  • Traffic Sign Recognition (TSR)
  • Speed Assistant System (SAS)
  • Intelligent High Beam (IHB)
  • Driver State Monitoring (DSM)
  • Blind Spot Detection (BSD)
  • Door Open Warning (DOW)
  • Lane Departure Warning (LDW)
  • Lane Keep Assistance (LKA)
  • Emergency Lane Keeping (ELK)
  • Rear Collision Warning (RCW)
  • Rear Cross-Traffic Alert (RCTA)

Selv om listen er lang og imponerende, giver G9 ikke følelsen af mere automatiseret kørsel end mange af konkurrenterne på markedet. Den adaptive fartpilot virker grundlæggende fint, men som med andre biler på markedet skal du holde på rattet og være til stede under kørslen. Vi vurderer Xpeng G9 til at ligge på niveau 2 ud af 5, når det gælder selvkørende egenskaber. Der er derfor et stykke vej endnu til fuldt ud selvkørende kørsel.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føreren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Xpeng G9 understøtter niveau 2 inden for selvkørende teknologi.

Vi lykkedes ikke med at få den automatiske vognbaneskiftassistent til at virke – måske fordi de mange betingelser, der skal være opfyldt, ikke var til stede. Til gengæld virkede den automatiske parkeringsassistent virkelig godt. Den registrerede pålideligt ledige parkeringsbåse på begge sider af bilen, og parkeringen blev gennemført fejlfrit.

Den automatisk parkeringsassistent er dog lige så langsom som i alle andre biler, så medmindre man er utryg ved at parkere tæt op ad andre biler i byen, ser vi ikke nogen grund til at bruge funktionen i dagligdagen.

Samlet set er Xpeng G9 altså gennemsnitlig, når det kommer til selvkørende funktioner. Med den fornuftige hardware er der dog heldigvis potentiale til meget mere i fremtiden.

Køreoplevelse og ydelse

Køreoplevelsen i G9 er overordnet set rigtig god. Førerstillingen er fremragende, styringen er præcis, der er masser af power og der er ekstremt stille i kabinen. Der er dog stadig mindre irritationer med fartpiloten, som skal forbedres.

Xpeng G9 er en enormt stor og tung bil, hvilket den overraskende flot skjuler for føreren af den. Det betyder ikke, at G9 er som en sportsvogn, men der er masser af køreglæde at hente.

Lad os lægge ud med et kig på ydeevnen og præstationerne. G9 er tilgængelig i tre varianter: Standard Range og Long Range med baghjulstræk og Performance med firehjulstræk. De to førstenævnte deler drivlinje (forhjulstræk), der yder 230 kW (313 hk) med et drejningsmoment på 430 Nm. På trods af den lidt større vægt i Long Range-varianten accelererer begge fra 0-100 km/t på 6,4 sek­. Top­has­tig­heden er på 200 km/t.

Og så er der Performance-varianten – vores testbil. Vi har også kørt Long Range, men kun ganske kort. Vi vil dog bruge mere tid på de billigere varianter, så vi også kan få et bedre indtryk af dem.

En familiecruiser med stort kraftoverskud

Xpeng G9 Performance er vild for en familie-SUV. Den har firehjulstræk, 405 kW (551 hk) og et drejningmoment på 717 Nm. Denne maskine på næsten 2,5 ton ræser fra 0-100 km/t på kun 3,9 sekunder. Det føles ganske uvirkeligt, når man tramper speederen i bund. Tophastigheden er på samme 200 km/t.

Der er altså rigeligt med kræfter i alle varianter af G9, men hvordan er den at køre? Det er en rigtig god oplevelse. Styringen er tilpas præcis, den føles meget mindre og lettere på vejen, end den er, og den føles overraskende agil i “Sport”-køretilstanden. Testbilen har adaptiv luftundervogn, hvilket vi vil tro betyder en hel del for køreoplevelsen.

Hopper man ud af “Sport” og over i enten “Eco” eller “Standard”, er styringen og undervognen mindre stiv og dermed mere komfortabel.

En god køreoplevelse

For en SUV giver G9 en rigtig god køreoplevelse med masser af kraftoverskud, som uden tvivl kan få et smil frem på læberne hos de fleste. Man skal dog huske på, at G9 trods alt er en stor familiecruiser og ikke en sportsvogn.

Vi ved de er godt i gang med det, men fartpilot skal optimeres til kørsel på de danske veje. For eksempel vil G9 med fartpiloten aktiveret meget gerne bremse ned, hver gang en bil med højere hastighed trækker ind foran den. I stedet burde den kunne forstå, at den overhalende bil kører hurtigere og lægger afstand til G9.

Et andet eksempel er selen, der med autopilot aktiveret giver flere små ryk, for at signalere at bilen nu accelerer. Det sker, når en forankørende bil trækker ind og giver G9 fri bane. Man får et chok hver gang selen gør det.

Kinesiske biler byder som regel på et hav af forskellige lyde til føreren af bilen, som vi danskere ikke er vant til. Den danske afdeling af Xpeng har fået skruet betydeligt ned for disse, men der er stadig flere i G9 end der burde være.

Disse ting er dog noget Xpeng kan forbedre via softwareopdateringer til G9, men lige nu er det et af de få  irritationsmomenter, som vi kan finde i den.

Xpeng G9 har fire køretilstande. Gæt hvilken er den sjoveste?

Se også: Bedste elektriske SUV

Komfort

Nu kommer vi til det, som G9 er bygget til: Komfort. Hvordan klarer den det så? Fænomenalt.

Xpeng G9 er en sand gamechanger, der sætter nye standarder for, hvad man kan forvente af komfort, plads og udstyr i prisklassen.

Med stort panoramaglastag, luftundervogn, lækre sæder, Dynaudio-anlæg, ambientbelysning, enorm plads og mange brugbare komfortfunktioner er kabinen i G9 noget for sig selv.

Gennemtænkt cockpit

Xpengs G9 er som skræddersyet til den store familie, der gerne vil have ekstra luksus og komfort. Kvaliteten, komforten, underholdningen og de mange smarte funktioner i bilen, de mange sikkerhedsfunktioner og det store bagagerum gør G9 til et oplagt valg.

Foran i G9 er der virkelig komfortabelt. Sæderne har mange indstilingsmuligheder, giver god støtte og er generelt meget komfortable. De har desuden både ventilation, varme og massage. Ved passagersædet er der desuden lægstøtte.

Cockpittet er gennemtænkt, og alt sidder placeret, hvor føreren nemt kan nå det. Derudover yder den digitale assistent en ekstra komfort, når man kan styre funktioner i bilen uden at løfte en finger.

Som forsædepassager har man sin egen 15 tommer underholdningsskærm, hvorpå der kan streames video, musik og spil. Der er mulighed for tilslutning af Bluetooth-høretelefoner til underholdningsskærmen.

Foran er der trådløs opladning af én mobiltelefon i midterkonsollen. Der er også både en USB-A- og USB-C-port til rådighed.

Ren luksus til hele familien

Bagsædet i Xpeng G9 er enormt. Her er masser af benplads og højt til loftet. Også her er sæderne af en høj kvalitet og meget komfortable.

Man har mulighed for elektronisk at læne sæderne på bagsædet tilbage og dermed opnå en mere komfortabel siddestilling. Det tager dog naturligvis lidt af bagagerumspladsen. Bagsæderne har også både varme, massage og egne klimaindstillinger. Fra bagsæderne kan man også få hjælp af assistenten.

Hele kabinen er om natten oplyst af LED-lys, der har utallige indstillinger via infotainmemtsystemet. Det giver en behagelig stemning i bilen i mørket, som nok især børn sætter pris på. Der er også dedikerede læselys, der kan aktiveres fra infotainmentskærmen.

Der er store lommer bagpå sæder, i dørene og et helt fladt gulv. G9 er en bred bil, og der er derfor god plads til tre personer på bagsædet.

Højre og venstre bagsæder har beslag til ISOFIX, men der er desværre ikke ISOFIX på passagersædet foran, som man i dag ellers ser i flere biler.

Også på bagsædet er der mulighed for opladning af mobiltelefon, tablet og mere. Her er både USB-C og USB-A.

Stort bagagerum og fornuftig frunk

Opbevaringspladsen fuldender G9 som en fremragende familiebil. Bagagerummet er på 660 liter med en stor og praktisk åbning.

Lægger man bagsæderne ned, udvides pladsen til 1.576 liter. Dertil er der ekstra plads under motorhjelmen, hvor der gemmer sig et frunk på 71 liter.

Fra bagagerummet kan man via to knapper automatisk lægge bagsæderne ned. Har man varianterne med luftundervogn, kan man også hæve og sænke bilen herfra.

Skru op for varmen!

Der er utallige klimaindstillinger at finde i G9’s infotainmentsystem, og det fungerer generelt rigtig godt. Det virker dog til, at Xpeng skal have finjusteret temperaturindstillingen i softwaren, så den bedre matcher virkelighedens.

Vi har i testperioden haft behov for at skrue mere op for temperaturen, end vi gør i vores egne biler og i andre testbiler. Vil man have omkring 20-21 grader i bilen, skal klimaanlægget indstilles til cirka 23-24 grader. Det er altså en forskel på cirka 3 grader.

Xpeng G9 er rummelig, komfortabel og har lækkert interiør.

Se også: Alle billeder af Xpeng G9

Udstyrsniveau

Xpeng G9 er en yderst veludstyret elbil. Her er langt det meste af udstyret standard, og der er kun relativt få udstyrselementer, som er mulige at tilkøbe – og det er noget, vi kan lide.

Af standardudstyr finder du blandt andet auto-sensing forlygter, elektriske nedblændige sidespejle, soft close-døre, opvarmet forrude, panoramaglastag, elektrisk bagklap og 19” hjul.

Tager vi et kig indeni, finder du standardudstyr som ambiente belysning, trådløs smartphoneopladning, surroundlydsystem, 2-zonet klimaanlæg, 7 airbags, V2L (3,3 kW) og 2 USB A-porte og 2 USB C-porte. Den store førerskærm på 10,25 tommer og de to infotainmentskærme til henholdsvis fører og passager foran på 14,96 tommer er også standard.

Dertil er der ikke sparet på standardudstyret, når det gælder komforten: Du finder blandt andet 4-vejs justerbart læderrat med varme, 8-vejs justering af førersæde, 6-vejs justering af passagersæde, justerbart ryglæn til bagsæder, knap til foldbare bagsæder, sædevarme i alle sæder, ventilation i begge forsæder og justerbart nakkestøtte på forsædet.

Førerassistentsystemerne er der heller ikke sparet på. Alle assistentsystemerne og de mange sensorer og kameraer i Xpeng G9 er standardudstyr. Du finder for eksempel adaptiv fartpilot (ACC), vognbaneassistent (LCC), vognbaneskiftassistent (ALC), parkeringsassistent med 360 grader kamera samt automatisk nødbremse både forfra, fra siden og bagfra.

Luftundervognen er desværre forbeholdt Long Range- og Performance-modellerne og er dermed ikke standardudstyr.

Ekstraudstyr i Xpeng G9

Der er ikke det store behov for at købe sig fattig i ekstraudstyr i Xpeng G9. Skulle man dog alligevel føle behov for det, er der mulighed for at tilkøbe lidt ekstra lækkert udstyr.

Der er kun én ekstraudstyrspakke – Premium komfort- og lydpakke – til 29.990 kroner. Her får du Nappa-lædersæder, massage i fire sæder, 2-vejs justering af lørstøtte på førersæde og passagersæde med 2-vejs justering af benstøtte og 4-vejs justering af lændestøtte, bagsæder med 2-vejs justering af lårstøtte og Dynaudio-lydsystem med Dolby Atmos.

Dertil kan elektronisk svingbart anhængertræk tilkøbes for sig for 9.900 kroner.

Vi er svært glade for Dynaudio-lydsystemet, men standardanlægget vil også snildt kunne dække de flestes behov. Vil du have maksimal siddekomfort og ekstra god lyd i bilen, er de knap 30.000 kroner godt givet ud – men udvalget af standardudstyr i G9 er så godt, at vi ikke ser den store grund til at tilkøbe denne komfortpakke.

Vi undrer os til gengæld over, hvorfor man ikke længere kan tilkøbe sleeping kit med en oppustelig luftmadras til to voksne, som gratis fulgte med ved bestilling af G9 indtil juni 2023.

Bæredygtighed

Med Xpeng G9 går du ikke helt galt i byen, hvis du vægter bæredygtighed højt. Xpeng som bilproducent er af MSCI ESG Research blevet tildelt en AAA-vurdering, som er den bedste vurdering. MSCI ESG vurderer virksomheders langsigtede, økonomisk relevante risici inden for klima, sociale og ledelsesmæssige forhold, når det gælder bæredygtighed.

Når vi kigger specifikt på G9, bliver den produceret i Kina på selskabets egen fabrik i byen Zhaoqing. Omend Kina har udnævnt fabrikken til en grøn fabrik, er den endnu ikke CO2-neutral ligesom flere andre bilproducenters fabrikker. Xpeng gør dog mange fornuftige tiltag for at nedbringe CO2-udledningen fra produktionen, f.eks. med opførelsen af store solcelleanlæg på tagene af sine fabrikker. Fabrikken er også udpeget til en pilotenhed til at måle CO2-udledninger, fastsætte mål for udledningen og sidst, men ikke mindst, reducere udledningen.

Når det gælder genanvendelse af udtjente højvoltsbatterier både fra test af prototyper, produktion og til slutkundernes biler, har Xpeng etableret klare procedurer. Der er dog ikke helt klarhed over, hvilken batteriproducent der leverer højvoltsbatterier til de Xpeng G9-biler, der ender hos danske kunder. Det lader til at være EVE, CALB eller CATL.

Xpeng måler den samlede drivhusgasudledning i levetiden fra de biler, som producenten producerer, men vi savner en livscyklusanalyse (LCA) specifikt for G9, ligesom enkelte andre elbilproducenter formår. Det gør det nemt som forbruger at forholde sig til sin nyindkøbte bils miljøpåvirkning.

Selv om Xpeng bruger fuldt ud genbrugt aluminium til visse dele af bilernes konstruktioner, lader bæredygtighed ikke til at gennemsyre G9, når det gælder valget af materialer. Man kunne for eksempel have fravalgt læder i sæder og rat, og måtter, dørpaneler og instrumentbræt kunne med fordel være af genbrugsplast. Materialerne i G9 føles fantastiske, men det kan mere bæredygtige materialer også.

Sikkerhed

Xpeng G9 er endnu ikke blevet sikkerhedstestet af Euro NCAP, men producenten oplyser dog, at G9 er “konstrueret til at opfylde E-NCAP’s femstjernede sikkerhedsstandarder og EU’s strenge WVTA-certificering af køretøjer.”

Vi har da også god grund til at tro, at Xpeng G9 er en meget sikker bil. Xpengs sedan, P7, er for nylig blevet testet af både Euro NCAP og China NCAP og får 5 ud af 5 stjerner.

Der er i alt syv airbags at finde i G9: En passagerairbag, to sideairbags foran, to sidegardinairbags, en airbag i førersiden og en airbag i modsatte side.

Xpeng G9 føles da også som en utrolig sikker bil – ikke mindst fordi den ligger godt på vejen, den er utrolig støjfri, og komforten er helt i top.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Du bliver ikke skuffet over Xpengs garanti- og servicevilkår. Xpeng yder nemlig en fabriksgaranti i 5 år eller 120.000 km, alt efter hvad der kommer først. Vælger du at bestille en Xpeng G9 inden udgangen af 2023, får du udvidet standardgarantien til hele 7 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Garantien er knyttet til køretøjet og kan overdrages, når eller hvis bilen sælges videre.

I tillæg hertil er der en standard batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Du finder også 3 års lakgaranti, 12 års garanti på gennemtæring og 5 års vejhjælp i Europa.

Xpeng tilbyder også en serviceordning kaldet Service Flex. Det er en fleksibel serviceaftale, hvor du booker en tid enten telefonisk, på hjemmesiden eller i Xpengs app.

Inden for fem hverdage kommer Xpengs teknikere (i samarbejde med OmniCarService) til dig og fikser din bil. Xpeng garanterer dertil en hurtig og effektiv forsyning af originale Xpeng-reservedele og tilbehør fra producentens europæiske centrallager.

Alt i alt finder du altså en yderst konkurrencedygtig service- og garantiordning hos Xpeng ved køb af SUV’en G9.

Vores bedømmelse af Xpeng G9

Samlet bedømmelse: 87 ud af 100 (fremragende)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 9/10
Rækkevidde og opladning 9/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 7/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 8/10
Komfort 10/10
Udstyrsniveau 10/10
Bæredygtighed 7/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 8/10
Samlet bedømmelse 87/100*

*Der er givet 4 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Xpeng G9 giver god kvalitet til prisen. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Xpeng G9

Er jagten gået ind på en familiebil, hvor masser af plads, høj komfort, lang rækkevidde, hurtig opladning, smart teknologi og en god garanti er vigtigst? Så er Xpeng G9 bestemt værd at overveje.

G9 er en nydelig elbil og en af de flotteste SUV’er på markedet i dag. Den virker godt skruet sammen og har materialer af høj kvalitet. Kabinen er stor, flot og har et vellykket klassisk og minimalistisk design.

Det er ikke kun en fornøjelse at se på Xpeng G9, men også at køre den. Der er masser af kraftoverskud, og den byder på en fin kombination af køreglæde og komfort.

Xpeng G9 er spækket med teknologi og skærme. Infotainmentsystemet er blandt de bedste på markedet, men har den store ulempe, at hverken Apple CarPlay og Android understøttes.

Specielt når det gælder komfort og udstyr klarer G9 sig exceptionelt godt i vores test. Kabinen er rummelig, praktisk og behagelig, og der er mange funktioner, der gør G9 virkelig komfortabel. Dertil er G9 yderst veludstyret i basismodellen.

Kører I ofte lange ture, er G9 også et godt valg. Den har en god rækkevidde og imponerer meget med dens lynhurtige opladning.

Sidst, men ikke mindst, får man en flot garanti på 7 år eller 160.000 km, hvis man køber Xpeng G9 i 2023. Herefter får man 5 år og 120.000 km.

Xpeng G9 lander i vores test på 87 ud af 100.

Se også: Guide til den bedste forsikring af elbiler

Pris på og leasing af Xpeng G9

Xpeng G9 kan købes i tre varianter:

  • RWD Standard Range til 479.900 kroner
  • RWD Long Range til 549.900 kroner
  • AWD Performance til 599.900 kroner

Xpeng G9 kan også leases

Xpeng G9 kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de tre varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 370 kroner.

Xpeng G9 RWD Standard Range RWD Long Range AWD Performance
Ud­be­tal­ing 9.995 kr. 9.995 kr. 9.995 kr.
Må­ned­lig y­del­se 5.995 kr. 6.995 kr. 7.495 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 225.815 kr. 261.815 kr. 279.815 kr.

Alle priser er indhentet 3. november 2023. Prisændringer kan forekomme. Se aktuelle priser på Xpeng G9.