Test og anmeldelse af Volkswagen ID. Buzz

VW ID. Buzz er en skøn elektrisk minibus med et lækkert design, masser af plads, udmærket rækkevidde og høj komfort. Test af Volkswagen ID. Buzz.

Test og anmeldelse af Volkswagen ID. Buzz

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Drømmer du om en elektrisk minibus til camping og ferier i bil, eller har I bare brug for ekstra meget plads i bilen? Så kan Volkswagens ID. Buzz være den helt rigtige elbil for jer. Find ud af, hvad der er godt ved ID. Buzz, og hvad der kunne være bedre.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Volkswagen ID. Buzz

Langt de fleste af os ved, hvordan Volkswagens “Rugbrødet” ser ud. Det er en bil, der vækker følelser i os. Måske følelser om frihed, ferie og sommer? Minibussen fra Volkswagen, der også har det lidt mere normale produktnavn Transporter og Type 2, der så dagens lys i 1950, og endte med at blive et designikon.

Det må have været en svær opgave for designerne fra VW, der fik til opgave at lave en moderne version af denne bil. Det nye VW-rugbrød blev vist frem i marts 2022, hvor den gik under navnet ID. Buzz. “ID.” er betegnelsen, som Volkswagen benytter til deres fuldelektriske biler.

Se også: Øvrige specifikationer på Volkswagen ID. Buzz

Èn enkelt variant af Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz er en elektrisk minibus med masser af kabine- og bagageplads. Der er mere end 1.100 liter i bagagerummet, der kan bruges til enten bagage eller skræddersyet udstyr til campingturen med køkken og soveplads. Lægges bagsæderne ned, udvides pladsen til 2.100 liter.

Indtil videre kommer VW ID. Buzz i en enkelt variant med fem siddepladser. Der kan hertil vælges mellem to forskellige udstyrspakker, Life og Style. Forskellen på disse gennemgår vi senere i testen. Volkswagen er også på vej med en 7-personers udgave af ID. Buzz i slutningen af 2023, men indtil videre koncentrerer vi os altså om denne 5-personers udgave.

ID. Buzz har et batteri på 77 kWh, som giver den en teoretisk WLTP-rækkevidde på op til 417 kilometer. Opladning fra 10-80 procent tager ned til 30 minutter ved brug af en kraftig lynlader.

Prisen på Volkswagen ID. Buzz starter ved 489.995 kroner, og leasingpriserne starter fra 4.999 kroner om måneden.

Er Volkswagen ID. Buzz den bedste elbil til dig og familien? Vi har kørt i Volkswagen ID. Buzz i en uge – læs vores grundige test af elbilen herunder.

Se også: Se priser og specifikationer på alle elbiler fra Volkswagen

Specifikationer

Volkswagen ID. Buzz
Yde­­evne 150 kW / 204 hk (RWD)
0-100 km/t på 10,2 sek­.
Top­has­tig­hed på 145 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 77 kWh (netto)
Op til 419 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC og 170 kW DC (10-80 % på 30 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 2 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum Bagi 1.121 liter, op til 2.123 liter
Plat­­form Volkswagen MEB
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem ID. Software
Euro NCAP-be­døm­me­lse 5/5 stjer­ner
Andet 2 års fa­briks­ga­ran­ti, 8 år/160.000 km ga­ran­ti på mi­ni­mum 70 pro­cent bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 489.995 kr.

Design og kvalitet

Det har helt sikkert ikke været en let opgave at skulle lave et nyt folkevognsrugbrød. Den skulle være tro mod det originale design, men samtidig se moderne og attraktiv ud. Lykkedes denne udfordring for Volkswagen? Det må man sige.

Vi er faktisk ret vilde med designet på VW ID. Buzz, der både har fået meget opmærksom og mange smil i den uge, vi har kørt rundt i den. Aldrig har så mange spurgt os, om de må kigge ind i bilen. Og vi forstår dem godt, for Buzz er både interessant og opsigtsvækkende.

Kabinen i VW ID. Buzz

Det udvendige design har Volkswagen klaret til topkarakter, men hvad med indeni? Designet og kvalitet på kabinen minder meget om VWs ID.4 og ID.5, men der er dog enkelte forskelle.

Cockpittet i ID. Buzz er stilrent og minimalistisk, og de lyse farver i kabinen virker tiltrækkende.

Sæderne er af en god kvalitet og er meget behagelige, og armlænene på forsæderne gør noget godt for komforten.

Designet er interiøret er gennemtænkt og virker holdbart nok, men kvaliteten af knapper, håndtag, overflader og andre materialer er derimod ikke god nok til en bil, der koster en halv million – og heller ikke hvis den kostede 300.000 kroner. Det føles desværre lidt for meget af billig plastik.

Ligesom i Volkswagens andre elbiler sidder der berøringsknapper med to trykniveauer på rattet og berøringsknapper under infotainmentskærmen. Heller ikke her fungerer det særlig godt, hvor man alt for ofte ender med at blive frustreret, fordi knapper ikke reagerer som ønsket.

Ikke den bedste lydoplevelse

ID. Buzz er en elbil til familien til den lange køretur, camping og oplevelser. Derfor kan det undre, at den ikke byder på en bedre lydoplevelse. Lydsystemet i ID. Buzz er ikke mere end middelmådigt – desværre.

Volkswagen ID. Buzz

Rækkevidde og opladning

Volkswagen ID. Buzz har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på op til 417 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 396 kilometer, mens den vil være på op til 334 kilometer om vinteren. Det er i den lave ende sammenlignet med andre mellemklassebiler – noget der naturligvis skyldes minibusdesignet.

WLTP-rækkevidden og den maksimale ladeeffekt er markant bedre end i andre elektriske minibusser. Sammenligner vi ID. Buzz med andre elektriske elbiler, er den teoretiske rækkevidde gennemsnitlig, mens ladehastigheden er over gennemsnittet.

Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Volkswagen ID. Buzz af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Den reelle rækkevidde

På papiret lyder det jo ret godt, men hvad med i praksis? Vi har, som altid, kørt Volkswagen ID. Buzz over en periode på en uge som var det vores egen bil. Det vil sige, at vi har haft den ude på længere ture under alle forhold, som de fleste danske billister kommer ud for herhjemme i Danmark: Kørsel i by, på landevej, motorvej ved både 110 og 130 km/t og blandet kørsel.

Bykørsel

Når det gælder kørsel i by ved primært 50 km/t, opnåede vi en gennemsnitlig effektivitet på 21,2 kWh/100 km. Det svarer til, at man kan køre 371 km på et fuldt batteri i samme køremønster. Blandt de mellemklassebiler, vi har testet, ligger gennemsnittet på 20,3 kWh/100 og 382 km, så taget det ikke så aerodynamiske design i betragtning må det faktisk siges at være meget godkendt.

Landevej

På landeveje, hvor der primært blev kørt 80 km/t, opnåede vi en gennemsnitlig effektivitet på vores forskellige køreture på  19,5 kWh/100 km. Det svarer til 400 km kørsel. Igen ligger vi ikke meget under gennemsnittet for hidtil testede mellemklassebiler (17,9 kWh/100 km i effektivitet og 440 km rækkevidde).

Motorvej

På motorvej ved 110 km/t opnåede vi en gennemsnitlig effektivitet på 23,3 KWh/100 km, hvilket giver en rækkevidde på 331 km. Effektiviteten for andre testede mellemklassebiler er til sammenligning 19,94 kWh/100 km, mens den gennemsnitlige rækkevidde er 387. Det er altså ikke så overraskende, at ID. Buzz ligger under gennemsnittet.

Ved 130 km/t ses en endnu større forskel. Den gennemsnitlige effektivitet er oppe på hele 31,5 kWh/100 km, hvor den for andre testede mellemklassebiler kun er på 24,4 KWh/100 km. Rækkevidden er på kun 254 km, mens den for andre testede elektriske mellemklassebiler er 319 km.

Blandet kørsel

Ved blandet kørsel, hvor vi kører bilen i alle slags forhold, oplever vi en gennemsnitlig effektivitet på 29,7 kWh/100 km og en rækkevidde på 259 km. Det er noget ringere end klassens gennemsnit på 19,6 kWh/100 km og 382 km rækkevidde.

Alt i alt oplever vi en forventelig dårligere rækkevidde i Volkswagen ID. Buzz end i andre testede mellemklassebiler. Men det er ikke ensbetydende med, at ID. Buzz er dårlig. Med dens store og høje design er der intet at sige til, at ID. Buzz ikke kan måle sig med langt mindre og mere aerodynamiske biler. Vores klare indtryk er faktisk, at Buzz præsterer bedre end hvad man vil finde i mange andre elektriske varebiler.

Opladning

Volkswagen ID. Buzz er udstyret med henholdsvis en 11 kW AC-lader og DC-opladning med en effekt på 170 kW. AC-opladning er gennemført fra 0 til 100 procent på 7,5 time, mens DC-opladning fra 10 til 80 procent er klaret på 30 minutter.

Opladningen er tilpas hurtig – både når det gælder den maksimale effekt, som er over klassens gennemsnit, og ladetiden, som er lidt kortere end gennemsnittet blandt andre mellemklassebiler.

Volkswagen ID. Buzz har en WLTP-rækkevidde på op til 417 km, men i praksis må du nøjes med væsentligt mindre.

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Er Volkswagen ID. Buzz en brugervenlig elbil? Volkswagen har fået masser af kritik for deres software og berøringsknapper, men har heldigvis forbedret den ene del.

Man bliver ikke overvældet af knapper og funktioner, når man første gang sætter sig bag rattet i Buzz. Det er overskueligt, let og ligetil.

Bag rattet sidder en lille digital førerskærm, der er enkel og let at aflæse. Den lille skærm betyder samtidig, at man har lettere ved at finde en optimal siddeposition, hvor man samtidig kan se hele skærmen.

Til højre for rattet sidder en 10 eller 12 tommer infotainmentskærm alt efter udstyrspakke, hvorunder der sidder genvejsknapper til lydstyrke, klima og enkelt andre.

Både fører- og infotainmentskærm er af en god kvalitet med god lysstyrke, kontrast og kraftige farver.

Et godt infotainmentsystem, der kan blive endnu bedre

Softwaren i infotainmentsystemet er nyeste version fra Volkswagen, og det fungerer overraskende godt. Brugerfladen er enkel og responsiv, ydeevnen er god og der er (næsten) alle de funktioner, som man har brug for.

ID. Buzz er den oplagte bil til kør selv-ferien, men hvorfor har softwaren ikke en dedikeret campingfunktion, hvor klimaanlægget holdes tændt og alarmsensorer i bilen deaktiveres?

Hvad der derimod ikke er godt nok, er berøringsknapperne på rat med to trykniveauer og under infotainmentskærm med swipe-funktion. Specielt under kørsel kan de drille og er det modsatte af brugervenlige.

Opkobling, Android Auto og Apple CarPlay

Selvom brugerfladen i ID. Buzz’ infotainmentsystem er blandt de bedre på markedet, foretrækker mange nok at bruge Apple CarPlay eller Android Auto – og der er heldigvis understøttelse af begge i Volkswagens elektriske minibus.

Både Android Auto og Apple CarPlay kan tilsluttes med kabel eller trådløst. Vi har dog oplevet, at Android Auto ofte ikke tilslutter automatisk med en Google Pixel 7 Pro. Om problemet ligger i telefonen eller bilen, vides ikke.

ID. Buzz kommer med mulighed for opkobling, hvor man via en app får adgang til funktioner som klimastyring, opladning og mere. Bilen kommer med 90 dages We Connect Plus, hvorefter prisen er 590 kroner om året.

Infotainmentsystemet i ID. Buzz

Selvkørende egenskaber

Ligesom Volkswagens øvrige elbiler er ID. Buzz udstyret med et bredt udvalg af førerassistentsystemer. Mere end 30 forskellige førerassistentsystemer gør ID. Buzz fremtidssikret og i stand til at overtage kørslen til en vis grad.

For eksempel finder man den nyeste version af Travel Assist, som er et assistentsystem, der anvender kollektive data fra andre Volkswagen-biler med Travel Assist. Teknologien til kollektiv udveksling data sker i en afstand på 800 meter i løbet af millisekunder og kaldes for Car2X. Bilerne kommunikerer dermed med hinanden og hjælper til at holde vognbanen, afstanden til det forankørende køretøj og den angivne hastighed. ID. Buzz tilpasser dermed også selv hastigheden til hastighedsgrænserne og vejens forløb såsom når man nærmer sig en rundkørsel eller et sving.

Det fungerer langt hen ad vejen rigtigt fint, men som i alle andre biler med førerassistentsystemer er de ikke 100 procent pålidelige, og man skal derfor altid være klar til at gribe ind og overtage kørslen.

ID. Buzz har naturligvis også adaptiv fartpilot (ACC), og så finder man også bakkamera og parkeringsassistent med hukommelsesfunktion. Emergency Assist bringer bilen sikkert til standsning, hvis der sker et nødstilfælde og føreren ikke reagerer. Sidst, men ikke mindst, finder man Side Assist, som advarer mod farlige vognbaneskift.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Ligesom Volkswagens øvrige elbiler rækker de aktuelle førerassistentsystemer ’kun’ til niveau 2 ud af 5 inden for selvkørende teknologi, men det er ikke utænkeligt, at softwareopdateringer kan gøre ID. Buzz endnu mere selvkørende.

Køreoplevelse og ydelse

Den er langt fra en sportsvogn, men der er stadig masser af køreglæde at hente i ID. Buzz. Her handler det ikke om hurtig acceleration, høj fart og vejgreb under høj fart, men om glæden ved at køre en elektrisk minibus.

Med en motoreffekt på 204 hestekræfter og acceleration fra 0-100 km/t på over 10 sekunder, er ID. Buzz ikke ligefrem den hurtigste elbil på markedet. Men det betyder heller ikke noget, for ID. Buzz er hurtig nok og føles tilpas kvik – specielt for en bil at denne størrelse og type. Med pedalen i bund kan du stadig nemt stikke af fra den øvrige trafik ved igangsætning i et lyskryds.

Det er svært ikke at smile og nyde en køretur i ID. Buzz, der føles velafbalanceret, og hvor man har fantastisk udsyn takket være den høje siddeposition. Den er let at køre, og styringen er god. Affjedringen er tilpas blød og giver samtidig den høje bil god stabilitet.

Det er en overraskende god oplevelse at køre ID. Buzz.

Komfort

Som man kunne forvente sig af en minibus, er der god plads i Volkswagen ID. Buzz. Men samtidig er det også rart at være i den, for komforten er høj.

Foran

Sidder man foran i Buzz, venter der en meget komfortabel oplevelse. Sæderne giver god støtte, og armlænene er en skøn tilføjelse, der øger komforten. Vi er også glade for massagefunktionen i forsæderne, som føles mere blid og behagelig end i mange andre dyrere biler. Det gode udsyn forfra øger også komforten og gør også den store bil lettere at manøvrere rundt i trafikken og parkere.

Foran er der også handskerum, to kopholdere, opbevaring i midterkonsollen og i dørene, adgang til opladning via USB-C og USB-A og mulighed for trådløs opladning af mobiltelefon.

Bagi

På bagsæderne i ID. Buzz er der rigtig god plads. Det er en bred bil, og tre personer kan sidde komfortabelt. Sæderne er gode, der er god benplads og højt til loftet, og man har en god siddestilling. Også bagi er der gode opbevaringsmuligheder og mulighed for opladning via USB-C.

Det går dog en hel del udover komforten, at bagruderne ikke kan åbnes, og at der ikke er separat klimastyring.

Kabinen er ikke den mest lydsvage, som vi har oplevet. Specielt på motorvej kan der høres mere vindstøj end i mange andre elbiler, men det er bestemt til at holde ud, og man kan fint snakke sammen i et lydniveau, hvor det stadig er behageligt.

Vi oplevede også, at vinduesviskerne i brug støjede mere end normalt.

Stort bagagerum

Der er fantastisk god plads i bagagerummet i ID. Buzz. Og det bliver endnu bedre af den store bagsmæk, der giver virkelig let adgang.

Der er hele 1.121 liter til familiens oppakning i bagagerummet. Og skal man fragte møbler hjem fra IKEA, kan det med bagsæderne lagt ned udvides til 2.123 liter.

Man kan også tilkøbe ekstraudstyr fra tredjeparter, hvor man kan få køkken og soveplads på 123 x 194 cm tilpasset ID. Buzz.

Der er god plads i bagagerummet.

Udstyrsniveau

Volkswagen ID. Buzz kommer som bekendt i to udstyrsvarianter: Life og Style. I den billigste Life-variant til 489.995 kr. finder du et fint udvalg af standardudstyr:

  • Udvendigt udstyr som LED-baglygter, LED-forlygter, LED-bagagerumslys, opvarmelige sprinklerdyser.
  • Indvendigt udstyr som side- og hovedairbags til fører og forsædepassager, midterairbag foran, ratvarme, sædevarme og massage foran, armlæn til forsæderne, 2-zoners klimaanlæg.
  • Sikkerhedsudstyr som nødbremseassistenten ”Front Assist” med fodgænger- og cyklistregistrering, vognbaneassistenten ”Lane Assist”, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, Car2X, træthedsregistrering, vejskiltegenkendelse, bakkamera
  • Funktionsudstyr som 7 USB-C-porte, trådløs mobiloplader, 9 højttalere, nøglefrit låse- og startsystem, App-Connect, Apple CarPlay/Android Auto, navigationssystemet ”Discover Pro” og stemmebetjening.

Ekstraudstyr

Mulighederne for at tilkøbe ekstraudstyr til Style-varianten er yderst begrænsede. Der kan tilkøbes Hankook-dæk for 359 kroner, elektrisk anhængertræk til 10.217 kroner og 32 ampere Mode 3 Type 2-kabel uden omkostninger – og det er faktisk det.

Det skyldes naturligvis, at Volkswagen hellere vil sælge dig udstyrsvarianten Style til 579.994 kr. Vælger du Style-udstyrsvarianten, får du af nævneværdigt standardudstyr også:

12 tommer infotainmentskærm, områdebelysning med logoprojicering, “Solna”-letmetalfælge, LED-Matrix-forlygter med automatisk lys (IQ.LIGHT), vejrafhængigt lys, velkomstfunktion, LED-baglygter med dynamisk blinklys, omgivelsesvisningen ”Area View” inklusive bakkamera, tæppebundbeklædning (velour) og elektrisk bagklap.

Bæredygtighed

Volkswagen-koncernen har som mål at være CO2-neutral i 2050. Derfor er der, som et skridt i vejen til at nå det mål, også fokus på bæredygtighed i ID. Buzz. Godt nok er produktionen af ID. Buzz på Volkswagens fabrik i Hannover endnu ikke CO2-neutral, men bilgiganten kompenserer for den CO2-udledning, der foregår ved produktionen af komponenter, samlingen af bilen og transporten af bilen til leveringen til kunderne.

Volkswagen gør brug af batteripakker fra LG Chem i sine elbiler bygget på MEB-platformen i Europa. Da højvoltsbatterierne står for 40 procent af den samlede udledning af drivhusgasser, er det godt at se, at produktionen af NCM712-batteriforegår i Polen, hvilket giver mindre transport, end hvis det skal fragtes den lange vej fra Østen.

I ID. Buzz er der anvendt genbrugsmaterialer. For eksempel er interiøret uden dyreskind, og sædebetræk, tæpper og loftbeklædning er af genbrugsmaterialer – blandt andet af materialet ArtVelours ‘ECO’, som består af 71 procent genbrugte materialer. Rattet er lavet af et materiale, der ligner og føles som læder af høj kvalitet. Blandt andet anvender Volkswagen det såkaldte SEAQUAL-garn, som er fibre, der består af 10 procent plast indsamlet fra havet og 90 procent genanvendte flasker.

Sikkerhed

Der er styr på sikkerheden, hvis du kører i en Volkswagen ID. Buzz. Den har nemlig fået 5 ud af 5 stjerner i EuroNCAPs grundige sikkerhedstest. Når det gælder førerens sikkerhed, scorer den 92 procent. Den får bedømmelsen 97 procent for børn på passagersædet og 90 procent for sikkerhedsassistentsystemer. På grund af dens store design får den dog kun 60 procent i bedømmelse for bløde trafikanter.

Blandt de hidtil 21 testede elektriske biler i 2022 og 2023 placerer ID. Buzz sig som nummer 15 – men altså stadig med en topkarakter.

Nogle af de 30 af sikkerhedsassistentsystemer, som man finder i Buzz, er adaptiv fartpilot (ACC), Intelligent Park Assist, Intelligent Park Assist Plus med memory-funktion, Travel Assist, Emergency Assist og Side Assist og nødbremseassistent (Front Assist).

Vi er særligt glade for det gode udsyn, som man har i en minibus som ID. Buzz. Den høje siddehøjde giver et fremragende overblik over vejen omkring én.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Volkswagen ID. Buzz har, ligesom Volkswagens øvrige elbiler, en meget gennemsnitlig garantiordning. Her er en 2 års nyvognsgaranti, som dækker fejl i materiale eller fabrikation inden for to år efter levering. Dertil finder man en 3 års lakgaranti og 12 års garanti mod gennemtæring.

Højvoltsbatteriet er dækket af en garanti på mindst på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Garantien for nettobatterienergiindholdet omfatter 78 procent ved 3 år eller 60.000 km, 74 procent ved 5 år eller 100.000 km og 70 procent ved 8 år eller 160.000 km.

Volkswagen sælger desuden tre forskellige serviceaftaler til Buzz:

  • Autoriseret Basisabonnement, som inkluderer service, inspektion, sprinklervæske mellem service, vejhjælp og landsdækkende service. Prisen er 129 kr. pr. måned
  • Autoriseret Serviceabonnement, som foruden ovenstående inkluderer udskiftning af pollenfilter og bremsevæskeservice. Prisen er 139 kr. pr. måned
  • Autoriseret Service- og Reparationsabonnement, som foruden ovenstående inkluderer udskiftning af viskerblade, bremser, nedbrud på motor/gear/eldele og pærer (også mellem service). Prisen er fra 159 kr. pr. måned

Volkswagen ID. Buzz

Samlet bedømmelse: 71 ud af 100 (virkelig god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 5/10
Rækkevidde og opladning 8/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 8/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 7/10
Komfort 8/10
Udstyrsniveau 7/10
Bæredygtighed 8/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 5/10
Samlet bedømmelse 71/100*

*Der er ikke givet ekstra point til den samlede bedømmelse, da Volkswagen ID. Buzz prisen nogenlunde matcher kvaliteten. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz er en flot og meget opsigtsvækkende bil. Når man ser på ID. Buzz, får man lyst til at pakke dens store bagagerum og tage på kør selv-ferie.

Indvendigt er ID. Buzz er også nydelig, og der er god komfort og masser af plads til både passagerer og bagage. Det er et indbydende interiør i et moderne design, der samtidig er praktisk og virker holdbart.

Desværre er kvaliteten af interiøret ikke god nok til prisen. Der er for meget plastik, og berøringsknapperne på rat og under infotainmentskærmen er ikke brugervenlige.

Den gode plads, praktikaliteten og komforten, i kombination med topkarakter i sikkerhed, betyder, at ID. Buzz kan anbefales til børnefamilier.

Rækkevidden i ID. Buzz er god og matcher nogenlunde elbiler i mellemklassen, men kører betydeligt længere end andre elektriske minibusser. Når det kommer til opladning, gør den det rigtig godt og er bedre end de fleste elektriske mellemklassebiler og alle minibusser.

Basismodellen af VW ID. Buzz er ganske veludstyret. Vi ser derfor ingen grund til, at man spenderer 90.000 kroner ekstra på Style-varianten.

Volkswagen ID. Buzz lander i vores test på 71 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris på Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz kan købes i to udstyrsvarianter:

  • ID. Buzz Life til 489.995 kr.
  • ID. Buzz Style til 579.995 kr.

VW ID. Buzz kan også leases

Volkswagen ID. Buzz kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de to varianter med 10.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 48 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

Volkswagen ID. Buzz Life Style
Ud­be­tal­ing 14.995 kr. 14.995 kr.
Må­ned­lig y­del­se 4.999 kr. 5.999 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 255.547 kr. 303.547 kr.

Alle priser er indhentet 12. maj 2023. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.