10 grunde til ikke at købe en elbil fra Toyota
Toyota kan bryste sig af at kalde verdens største bilproducent, og det er, især fordi bilmærket er virkelig god til at sælge fossilbiler og hybridbiler.
Langsomt har Toyota også fået godt gang i salget af elbiler, men det japanske bilmærke har stadig nogle væsentlige svagheder og ulemper i forhold til konkurrenterne, som potentielle købere bør kende.
Vi gennemgår her de 10 bedste grunde til ikke at købe en elbil fra Toyota.
Se også: Alle elbiler fra Toyota
10 grunde til ikke at vælge en elbil fra Toyota
Der er masser af gode grunde til at vælge Toyota, men mere interessante er de områder, hvor mærket halter efter konkurrenterne:
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
1. Teknologisk efterslæb
Toyota har været verdensmestre i hybridbiler i årtier. Det har desværre betydet, at de kom meget sent i gang med fuldelektriske elbiler.
Mens Tesla er på deres 3. eller 4. generation af elbilteknologi, føles Toyotas første rigtige elbiler som “begynder-produkter”. De mangler den finpudsning og effektivitet, som man ser hos flere konkurrenter, der har øvet sig i mange år.
2. Langsom ladehastighed
Toyotas elbiler har indbygget en meget aggressiv termisk styring. Hvis batteriet er koldt (hvilket det ofte er i Danmark), beskytter bilen batteriet ved at skrue voldsomt ned for ladehastigheden.
Hvor en konkurrent måske lader formår at lade med 150 kW eller mere, kan en kold Toyota risikere at ligge nede på 40-60 kW, hvilket fordobler din ventetid ved lynladeren.
Se også: Disse elbiler oplader hurtigst
3. Gammeldags infotainmentsystem
Toyotas infotainmentsystemer virker ofte en generation eller to ældre end konkurrenternes. Skærmopløsningen, skærmkvaliteten og selve menustrukturen kan føles gammeldags.
Infotainmentsystemet mangler den smartphone-lignede brugergrænseflade og funktionalitet, som vi kender fra biler fra Tesla, Xpeng, NIO og Zeekr.
Se også: De bedste infotainmentsystemer
4. Langsomme opdateringer
Moderne elbiler bliver bedre over tid via softwareopdateringer (over-the-air). Toyota har været meget tilbageholdende på det punkt.
Mens andre elbiler – især fra Tesla – ofte får nye funktioner, bedre køreteknisk funktionalitet eller ny brugerflade via over the air-opdateringer, skal en Toyota ofte på værksted for at få sådanne opdateringer.
Se også: Får min elbil opdateringer – og hvor længe?
5. Materialekvalitet
Toyota er kendt for at bygge biler, der holder, men ikke nødvendigvis biler, der føles lækre og ser flotte ud indeni.
Der bruges meget hård, ridsefast plast. Det ser måske ikke så lækkert ud sammenlignet med de bløde materialer og stoffer, som man finder i mange andre populære elbiler. Desuden bruger de meget højglans plastik, som let bliver ridset og støvet på få dage.
6. Design
Dette er en smagssag, men Toyota har valgt at sætte meget store, sorte plastik-skærmkanter på deres elbiler for at give et “rugged” SUV-look.
Mange købere synes, at det får bilerne til at se billigere ud, og det bryder de rene linjer, som man ellers forbinder med moderne, futuristiske elbiler.
7. Begrænset trækkraft
Toyotas elbiler er ikke kendt for at have særlig høj trækkraft. I flere år har den maksimale trækkraft været 750 kg, men med de nyeste modeller er trækkraften oppe på mere fornuftige 1.500 kg. Selv det har eksempelvis Kia og Hyundai dog kunnet overgå siden 2021.
Se også: Elbiler med anhængertræk – disse kan trække mest
8. Intet frunk
Mange bilproducenter udnytter pladsen i de nye elbilplatforme til at skabe et opbevaringsrum under motorhjelmen (frunk), men det gør Toyota ikke. Du går altså glip af ekstra opbevaringsplads, som med fordel kan gemme på det beskidte ladekabel.
Se også: Se alle elbiler med opbevaringsrum foran (frunk)
9. Konservativ batteribuffer
Alle elbiler har en såkaldt buffer i batteriet, hvilket vil sige strøm, som man ikke kan bruge, for at beskytte battericellerne ved afladning.
Toyota har længe haft en af markedets største buffere, men det er blevet bedre i de nyeste modeller og modeller lanceret i 2025.
10. Begrænset rækkevidde
Toyotas elbiler slår på ingen måde rekorder i rækkevidde eller er de mest effektive på markedet. bZ4x kan for eksempel køre op til 569 km på en opladning, hvilket bestemt ikke er dårligt.
Andre elbiler såsom Ford Capri og Skoda Elroq giver dog endnu længere rækkevidde i forhold til prisen. Også bybilen Urban Cruiser bliver overgået på rækkevidde i forhold til prisen.
Se også: Elbiler med længst rækkevidde i forhold til prisen
Der er også fordele ved en Toyota
Alt er ikke skidt ved Toyotas elbiler. Faktisk er der mindst lige så meget godt at sige om dem, og det er derfor ikke helt uden grund, at Toyota er verdens største bilproducent.
Se 10 gode grunde til at vælge en elbil fra Toyota.
Se alle elbiler fra Toyota
Overvejer du en Toyota, men er du i tvivl om, hvilken model og variant det skal være? På Elbilmatch kan du sammenligne alle elbiler fra Toyota med alle andre elbiler på markedet.
Se også: Seneste nyt om Volkswagen


