Volkswagen ID. Polo: Her er alt du skal vide
En af verdens mest solgte biler gennem tiderne skifter benzin ud med batterier. Volkswagen har netop løftet sløret for teknikken i den kommende ID. Polo, der lover god plads, lang rækkevidde og en pris, hvor de fleste kan være med.
Her er alle de tekniske detaljer og specifikationer for Volkswagens mest ventede, billigste og mest kompakte elbil til dato.
Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen
Specifikationer på Volkswagen ID. Polo
Efter 50 år og mere end 20 millioner solgte eksemplarer er VW Polo nærmest en institution i bilverdenen. Nu er arvtageren, som ren elbil, klar i kulissen. Den elektriske ID. Polo får officielt verdenspremiere i april 2026 og forventes til Danmark til september samme år.
Men vi behøver ikke vente så længe på detaljerne. Volkswagen har nu fremlagt de tekniske specifikationer, og det tegner et billede af en bil, der på mange måder overgår sin forgænger.

Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
Ny platform og revolutionerende batteri
ID. Polo bliver den første model bygget på Volkswagens opgraderede platform, MEB+. Det er ikke bare en lille justering, men en teknisk overhaling, der skal sænke prisen og øge effektiviteten.
Hjertet i bilen er den nye “Unified Cell”-batteri fra VW’s eget batteriselskab, PowerCo. Det er et såkaldt “Cell-to-pack”-batteri.
Hvad betyder det? Normalt pakkes battericeller i moduler, som så pakkes i en kasse. I ID. Polo fjernes mellemleddet (modulerne), og cellerne integreres direkte i pakken.
Fordelen er, at det sparer plads, sænker vægten, reducerer prisen og øger energitætheden med 10 procent.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volkswagen ID. Polo
Rækkevidde og opladning
Ved lanceringen tilbydes Volkswagen ID. Polo i to batteristørrelser, hvor rækkevidden går op til 450 km og lynopladning klares på ned til 23 minutter.
Rækkevidden slår dermed Renault 5, BYD Dolphin og Nissan Micra med de store batterier, men matcher MG5 Electric. Den lader dertil lidt hurtigere end konkurrenterne.
Her kan du se de vigtigste specifikationer på rækkevidde og opladning:
Mindre udenpå, men rummelig indeni
Selvom ID. Polo med sine 4,05 meter faktisk er en anelse kortere end den nuværende benzin-Polo, føles den markant større indvendigt. Fordi den nye platform, det nye batteri og det elektriske forhjulstræk fylder mindre, er der frigjort masser af plads i kabinen.
For eksempel får passagererne 19 mm mere benplads end i den gamle Polo, selvom dens fysiske mål er mindre.
Også bagagerummet vokser, hvor man i ID. Polo får 420 liter. Det er næsten 20 procent mere end forgængeren og en fornuftig størrelse i forhold til konkurrenterne.
Bagagerummet er også større end i konkurrenter, faktisk typisk omkring 100 liter ekstra er der i Polo’en.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Se også: Alle kommende elbiler i Danmark
Ydeevne og varianter
I første omgang kommer Volkswagen ID. Polo i tre varianter: Trend, Life og Style, hvor topmodellen yder 155 kW (211 hk).
Under motorhjelmen finder man en nyudviklet og mere energieffekt elmotor (APP290), der trækker på forhjulene, som også sparer vægt og omkostninger.
Motorydeevne i Volkswagen ID. Polo Trend, Life og Style:
- Trend: 85 kW (116 hk)
- Life: 99 kW (135 hk)
- Style: 155 kW (211 hk)
Også her slår ID. Polo de nærmest konkurrenter, hvor Renault 5 og Nissan Micra har op til 110 kW (150 hk) og BYD Dolphin og MG4 Electric har op til 150 kW (204 hk).
Men Volkswagen har en overraskelse i ærmet til entusiasterne. Senere i 2026 lander den allerførste fuldelektriske GTI. Den får det store batteri og en ydelse på 166 kW (226 hk), hvilket gør den til en rap lille bil.
Kørekomfort og ny lyd
Fordi ID. Polo er forhjulstrukket (modsat ID.3 og ID.4), har ingeniørerne udviklet en helt ny undervogn. Den består af en MacPherson-foraksel og en kompakt torsions-bagaksel. Målet har været at skabe en kørekomfort, der føles som en større bil, med færre vibrationer og mindre støj.
Bilen har også fået et nyt bremsesystem (“one-box”), der er 26 procent lettere end normale systemer og bedre til at genvinde strøm, når du bremser.
Og så er der lyden. Da elbiler skal sige noget ved lave hastigheder (af hensyn til sikkerheden), har VW designet en helt ny “brand-lyd”, der er aktiv op til 25 km/t. Sætter du bilen i Sport-mode, får du desuden en særlig “karismatisk sportslyd” op til 50 km/t.
Design og intelligente assistenter
Designet er baseret på konceptbilen ID. 2all, og ifølge Volkswagen er 80 procent af det roste design overført direkte til produktionsbilen. Det er en del af det nye designsprog “Pure Positive”, der skal gøre bilen mere “sympatisk” at se på. Vi mener nærmere, at Volkswagen er vendt tilbage til et design, som mange vil kunne genkende som Volkswagen.
Teknologisk får den også et løft med Travel Assist 3.0, hvor de nuværende modeller fra Volkswagen-koncernen kører med version 2.0. Systemet hjælper ikke bare med at holde bane og afstand på motorvejen, det kan nu også aflæse og reagere på trafiklys og stopskilte.
Salgsstart og pris på ID. Polo?
Hvornår kommer Volkswagen ID. Polo til Danmark? Verdenspremieren finder sted i april 2026, hvor ordrebøgerne også åbnes.
De første biler forventes at lande hos de danske forhandlere i september 2026.
Prisen på Volkswagen ID. Polo forventer vi bliver lidt over 200.000 kr.
Se også: Hvad kommer Volkswagen ID. Polo til at koste?
Billeder af Volkswagen ID. Polo
Alternativer til Volkswagen ID. Polo
Volkswagen ID. Polo bliver en hatchback i bybilklassen, der bliver mødt at stærke konkurrenter som disse tre:
- Renault 5 E-Tech Electric
Bedømmelse: 82/100
Pris: 189.990 kr. - Nissan Micra
Bedømmelse: 80/100
Pris: 199.900 kr. - BYD Dolphin
Bedømmelse: 79/100
Pris: 214.995 kr.
Vi anbefaler:
Guide til opladning af elbil derhjemme
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Billig opladning hjemme med Takecharge






