Ny Volkswagen ID. Buzz GTX er sporty og har firehjulstræk

Volkswagen har løftet sløret for ID. Buzz GTX med 340 hestekræfter, firehjulstræk og høj trækkraft. Den fås også i lang udgave med plads til syv personer.

Ny Volkswagen ID. Buzz GTX er sporty og har firehjulstræk

Volkswagen har løftet sløret for en sporty ID. Buzz GTX med 340 hestekræfter – og så kan den også fås med lang akselafstand med plads til syv personer.

Den oprindelige ID. Buzz blev introduceret i 2022, og den er blevet taget rigtigt godt imod. 2.277 eksemplarer er der indtil videre blevet indregistreret, og vi kvitterede da også med bedømmelsen “virkelig god”, da vi testede ID. Buzz.

Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen

Firehjulstræk, to motorer og masser af power

Den tyske bilgigant vil dog mere end det, for som det har været annonceret i længere tid, er Volkswagen nu klar med den opgraderede udgave med 4MOTION-firehjulstræk.

Der skal fart og sport i familiebussen ID. Buzz. Den nye GTX har derfor to elmotorer i stedet for én og yder dermed 340 hestekræfter. Det er 67 procent mere end i den normale ID. Buzz.

Motoren bagi er en PSM-motor med en effekt på 286 hk og et drejningsmoment på 560 Nm, mens ASM-motoren foran yder 109 hk og har et drejningsmoment på 134 Nm.

Nyt sporty interiør

ID. Buzz er ikke kun hurtigere, men ser også hurtigere ud. Man finder designændringer, GTX-mærkater og helt op til 21 tommer sportsalufælge til den nye minibus.

Indvendigt er der også ændringer, hvor røde detaljer signalerer sportsvogn. Her finder man GTX-sportsæder, røde syninger og selvfølgelig flere GTX-mærker.

Der er plads til 5 personer i den “lille” ID. Buzz GTX, men der lanceres samtidig en større udgave med plads til syv personer.

Galleri: Volkswagen ID. Buzz GTX interiør

En acceleration fra 0-100 km/t er klaret på bare 6,5 sekunder – 3,7 sekunder hurtigere end i den normale ID. Buzz.

Volkswagen ID. Buzz GTX kan som noget nyt fås i to forskellige batteristørrelser. Man kan vælge mellem et batteri på 79 kWh eller 86 kWh.

Volkswagen oplyser ikke rækkevidden på ID. Buzz GTX med de to nye batteristørrelser, men den normale ID. Buzz med 77 kWh batteri (netto) har en WLTP-rækkevidde på op til 417 km. Vi forventer en anelse kortere rækkevidde i den nye GTX-model.

Tophastigheden i den nye ID. Buzz GTX er øget minimalt fra 145 km/t til 160 km/t.

Se også: Sammenlign specifikationer på elektriske minibusser

Kan fås i syvpersoners udgave med lang akselafstand

Volkswagen er lige nu ved at forberede lanceringen af ID. Buzz LWB – altså en syvpersoners udgave, hvor akselafstanden er forøget med 25 cm fra 2.989 mm til 3.239 mm. Den skulle gerne komme til sommer, men allerede nu har Volkswagen annonceret, at ID. Buzz GTX også kommer i en lang udgave.

ID. Buzz GTX med lang akselafstand får således også plads til syv personer, og i denne er accelerationstiden fra 0-100 km/t den samme: 6,5 sekunder. Det er den lange udgave, som får det mindre batteri på 79 kWh. Med lang akselafstand er den maksimale DC-ladeeffekt 185 kW, så en opladning fra 10-80 procent tager 25 minutter.

Galleri: Volkswagen ID. Buzz GTX eksteriør

Vælger man udgaven med normal akselafstand og 86 kWh batteri, er DC-ladeeffekten øget til 200 kW. Her tager en fuld opladning mindre end en halv time.

Begge batteriudgaver af ID. Buzz GTX kan forvarme batteriet – enten manuelt eller via navigationssystemet, når man navigerer til en lynlader.

Se også: Priser, privatleasing og specifikationer på elbiler i Danmark

Kan trække op til 1.800 kg

Den normale ID. Buzz kan i forvejen trække op til 1.000 kg på krogen, men på grund af den øgede systemeffekt i ID. Buzz GTX kan den sporty minibus nu trække helt op til 1.800 kg. Det er den korte udgave med plads til fem personer, der kan trække op til 1.800 kg.

I den lange udgave af ID. Buzz GTX med plads til syv personer er trækevnen reduceret til 1.600 kg – men stadig yderst fornuftigt.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark

Pris på Volkswagen ID. Buzz GTX – hvornår kommer den?

Volkswagen har endnu ikke oplyst en dansk pris på Volkswagen ID. Buzz GTX. Vi kan dog roligt regne med, at GTX-udgaven bliver dyrere end den normale ID. Buzz, som i skrivende stund koster 438.460 kroner.

Hvornår kommer Volkswagen ID. Buzz GTX så til Danmark? Volkswagen oplyser, at den forventes at blive introduceret i tredje kvartal, og forsalget starter til sommer. Det vil formentlig samtidig med introduktionen af den lange udgave af den normale ID. Buzz.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler i Danmark er Bedst i Test?
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Find den bedste forsikring til din elbil
Hvilken ladeboks og ladeløsning er bedst?