Volkswagen skrotter GTX-navnet til fordel for GTI- og R-elbiler
Volkswagen vil droppe GTX-navnet til sine sportslige elbiler for i stedet at bruge de velkendte GTI- og R-navne til kommende højtydende elbiler.
GTX-navnet blev først brugt til performance-udgaver af Volkswagen ID.4 og Volkswagen ID.5 i 2021 og er siden blevet udvidet til også at blive brugt i ID.3 GTX, ID.7 GTX og ID. Buzz GTX. Ingen af de tre sidstnævnte kan dog endnu købes, men skulle komme inden for relativt kort tid.
Oprindeligt skulle GTX-mærket udelukkende være forbeholdt performancevarianter af elbiler med to motorer, men alligevel kom den nye ID.3 GTX med kun én motor til at drive baghjulene.
På trods af, at GTX-serien er blevet udvidet betydeligt på det seneste, har Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer bekræftet, at navnet vil blive udfaset, efterhånden som Volkswagen opruster og tager de klassiske performance-navne GTI og R og i brug.
“GTX er MEB-platformens performancemærke, men vi arbejder os tilbage til GTI og R i de næste produkter fremover,” afslører Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer til Autocar.
Se også: Alle elbiler fra Volkswagen
Volkswagen ID. GTI kommer i 2027
I september afslørede Volkswagen den elektriske ID GTI-konceptbil som en forsmag på en elektrisk efterfølger til den ikoniske hatchback, Golf GTI, som kommer til salg i begyndelsen af 2027. Det vides endnu ikke, om GTI-navnet vil blive anvendt i andre elbiler fra Volkswagen. I øjeblikket bruges det kun til højtydende udgaver af Polo og Golf.
Ifølge Thomas Schäfer er Volkswagen stadig ved at forme GTI-mærkets fremtid internt, men understregede vigtigheden af at forblive tro mod sine rødder.
“Spørgsmålet er: Hvordan positionerer vi GTI? GTI er traditionelt performance og forhjulstræk,” siger han.
Se også: Sammenlign specifikationerne på alle elbiler i Danmark
“R” forbliver performancebiler med firehjulstræk
Volkswagen har endnu ikke givet nogen indikationer på, hvordan en R-elbil kan komme til at se ud, men bilgiganten har bekræftet, at R vil blive et rent elektrisk performancemærke inden 2030.
Sikkert er det, at R-navnet stadig vil blive brugt “til performance-biler med firehjulstræk”, som det har været tilfældet i de sidste to årtier. Volkswagen har tidligere antydet, at en R-version af den elektriske Golf sandsynligvis vil komme omkring 2029.
Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der er billigst