Volkswagen skrotter GTX-navnet til fordel for GTI- og R-elbiler

Volkswagens fremtidige elbiler skal ikke hedde GTX for at indikere høj ydeevne. Det skal være de klassiske GTI- og R-navne, som har været brugt i årtier.

Volkswagen skrotter GTX-navnet til fordel for GTI- og R-elbiler

Volkswagen vil droppe GTX-navnet til sine sportslige elbiler for i stedet at bruge de velkendte GTI- og R-navne til kommende højtydende elbiler.

GTX-navnet blev først brugt til performance-udgaver af Volkswagen ID.4 og Volkswagen ID.5 i 2021 og er siden blevet udvidet til også at blive brugt i ID.3 GTX, ID.7 GTX og ID. Buzz GTX. Ingen af de tre sidstnævnte kan dog endnu købes, men skulle komme inden for relativt kort tid.

Oprindeligt skulle GTX-mærket udelukkende være forbeholdt performancevarianter af elbiler med to motorer, men alligevel kom den nye ID.3 GTX med kun én motor til at drive baghjulene.

På trods af, at GTX-serien er blevet udvidet betydeligt på det seneste, har Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer bekræftet, at navnet vil blive udfaset, efterhånden som Volkswagen opruster og tager de klassiske performance-navne GTI og R og i brug.

“GTX er MEB-platformens performancemærke, men vi arbejder os tilbage til GTI og R i de næste produkter fremover,” afslører Volkswagens administrerende direktør Thomas Schäfer til Autocar.

Se også: Alle elbiler fra Volkswagen

Volkswagen ID. GTI kommer i 2027

I september afslørede Volkswagen den elektriske ID GTI-konceptbil som en forsmag på en elektrisk efterfølger til den ikoniske hatchback, Golf GTI, som kommer til salg i begyndelsen af 2027. Det vides endnu ikke, om GTI-navnet vil blive anvendt i andre elbiler fra Volkswagen. I øjeblikket bruges det kun til højtydende udgaver af Polo og Golf.

Ifølge Thomas Schäfer er Volkswagen stadig ved at forme GTI-mærkets fremtid internt, men understregede vigtigheden af at forblive tro mod sine rødder.

“Spørgsmålet er: Hvordan positionerer vi GTI? GTI er traditionelt performance og forhjulstræk,” siger han.

Se også: Sammenlign specifikationerne på alle elbiler i Danmark

“R” forbliver performancebiler med firehjulstræk

Volkswagen har endnu ikke givet nogen indikationer på, hvordan en R-elbil kan komme til at se ud, men bilgiganten har bekræftet, at R vil blive et rent elektrisk performancemærke inden 2030.

Sikkert er det, at R-navnet stadig vil blive brugt “til performance-biler med firehjulstræk”, som det har været tilfældet i de sidste to årtier. Volkswagen har tidligere antydet, at en R-version af den elektriske Golf sandsynligvis vil komme omkring 2029.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der er billigst