Kæmpe forskel på elbilers lasteevne
Når man anskaffer sig bil, er der utrolig mange forhold og tekniske specifikationer, som man bør holde øje med. En af de ting, som ofte går under radaren, er elbilers nyttelast eller lasteevne. Hvor høj lasteevne din nyindkøbte elbil har, betyder nemlig meget for, hvor mange passagerer og gods du må køre med på én gang uden at køre med overlæs.
Nyttelast dækker over det antal kilo last, som elbilen må transportere uden at overskride den tilladte totalvægt, som er angivet af bilproducenten.
Hvordan regner man en bils nyttelast ud?
For at udregne nyttelasten i en bil skal man kende to ting: Bilens køreklar vægt og den tilladte totalvægt. Den køreklar vægt beskriver bilens egenvægt + 125 kg. De 125 kg dækker over vægten på føreren (som regnes for 75 kg), olie og væsker. For at finde frem til lasteevnen/nyttelasten skal man trække den køreklar vægt (hvortil der er fratrukket førerens vægt på 75 kg) fra den tilladte totalvægt. Resultatet (nyttelasten) angiver, hvor meget læs bilen må have uden at overskride den tilladte totalvægt. ![]() Bilens køreklar vægt varierer fra variant til variant og valg af ekstraudstyr. Du kan altid finde din bils køreklar vægt og tilladte totalvægt i Motorregistret. |
Se også: Sammenlig elbiler på pris og kvalitet
Enormt stor forskel på elbilers lasteevne
Der er enormt stor forskel på, hvor høj nyttelast forskellige elbiler har alt efter biltype og segment. Elbiler har i gennemsnit en lasteevne på 565 kg, hvilket svarer til vægten af fem personer, der hver vejer 113 kg – eller fem personer, der vejer 75 kg, samt 190 kg bagage. Det burde være mere end rigeligt til de fleste.
Helt i top finder vi pickup-trucken Maxus T90 EV, som kan rumme en last på op til 1.000 kg. Også minibusser og shuttlebusser som Opel Zafira-e Life og Citroën ë-Spacetourer ligger meget højt med mellem 884 og 916 kg lasteevne.
I den modsatte ende finder man en sportsvogn som MG Cyberster (285 kg nyttelast), små bybiler som BYD Dolphin Surf (391 kg nyttelast) og Firefly (344 kg nyttelast).
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Nyttelast i elbiler: Hvor meget du må laste elbilen med?
Nedenfor kan du se en oversigt over alle elbiler i Danmark. Tabellen viser elbilernes basisudgave samt deres køreklar vægt, tilladte totalvægt samt nyttelasten – altså det antal kilo last, som bilen må køre med uden at overskride den tilladte totalvægt.
Se også: Billigste ladeløsning til hjemmet
Hvad sker der, hvis man kører med overlæs?
Når du kører bilen med en tungere last, end den er designet til, påvirker du dens køretekniske egenskaber. Bremselængden forlænges, og dens evne til at nødbremse forringes.
Det er ulovligt at køre med overlæs, og du risikerer derfor at få en bøde af politiet. Det koster 75 kroner for hver procent overlæs, man kører med – dog mindst 1.000 kroner.
Den langt større konsekvens er, hvis man er involveret i et færdselsuheld med overlæs, og ansvaret bliver placeret på føreren af bilen med overlæs. Forsikringsselskaber dækker ikke skader, der skyldes, at bilen er uforsvarlig eller ulovlig at benytte på grund af ændringer eller fejl og mangler, for eksempel overlæs.
Husk derfor at vælge en elbil med en lasteevne, der passer til den last, som du forventer at skulle have i bilen.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Perspektivering
En myte går på, at elbiler har meget dårligere lasteevne end benzin- og dieselbiler, men det er en and. Se sammenligning af lasteevne i elbiler og brændstofbiler.
Vi anbefaler:
Guide til bedste ladeboks til elbiler
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark